Gå till innehåll

zeovit till större kar kostnader och automatisering


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

har funderingar kring zeo till större system ca 1400l

blir kostnaderna enorma eller man doserar såpass lite att flaskorna varar länge?

sen är frågan om man har 7 kanaler på doserpump som doserar som minst minst 1 ml kan man då få det hel automiserat eller hur det stavas :)

tacksam för vänlig hjälp.

ska man överdimisionera reaktorn till 2000l kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har funderingar kring zeo till större system ca 1400l

blir kostnaderna enorma eller man doserar såpass lite att flaskorna varar länge?

sen är frågan om man har 7 kanaler på doserpump som doserar som minst minst 1 ml kan man då få det hel automiserat eller hur det stavas :)

tacksam för vänlig hjälp.

ska man överdimisionera reaktorn till 2000l kar?

Tjena,

Kan nog svara på lite av frågorna iaf.

Priset går självklart upp i ett större kar. På mitt 400l har jag räknat min kostnad till ~150kr i månaden. Där är det även inräknat att vissa flaskor inte hinner användas under året (zeofood / spongepower och mer eller mindre alla 50ml flaskor man droppar lite av)

Självklart beror kostnaderna på lite hur fullt ut du kör och även lite på belastning (högre belastning = mer zeovit stenar, och kol vilket är dina största kostnader, de står för ~100kr i månaden i mitt 400)

på ett 1400l så hamnar du nog under 400kr i månaden.

Jag kör själv automatdosering på ZeoStart3, Pohl's Xtra, och B-Balance, Fungerar utan problem hade jag haft så många pumpar som du skulle nog kalium (eller k-balance) vara det andra jag doserade.

Brukar även droppa i 5dagars dosering av Jod i Osmosvattnet så den delen sköter sig själv. Kvar är det inte så många flaskor. Blir manuella doseringar 2 dagar i veckan för min del.

Jag kör Large reaktorn i mitt kar, inget som skapar problem egentligen är bara lite svårare att få till rätt vattenflöde.

2000l är nog ganska lagom ifall du skulle behöva överdosera Zeovitsten under en tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill inte starta en ny tråd då jag har många frågor

varför sätter man så kraftiga pumpar till reaktorerna när flödet bara skall vara litet kolla på denna tex eller har jag missat något

reuben du verkar vara hemma på detta så förvänta dig många frågor

http://tritonakvarium.se/product.asp?product=1095

där är tex den jag kommer införskaffa ( bara för att jag är lite fixerad av att ha allt i samma märke :). )

Verkar ju bara vara zeo som får fram pastell sps så verkar ju inte finnas andra alternativ till stora kar :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill inte starta en ny tråd då jag har många frågor

varför sätter man så kraftiga pumpar till reaktorerna när flödet bara skall vara litet kolla på denna tex eller har jag missat något

reuben du verkar vara hemma på detta så förvänta dig många frågor

http://tritonakvarium.se/product.asp?product=1095

där är tex den jag kommer införskaffa ( bara för att jag är lite fixerad av att ha allt i samma märke :). )

Hej,

Har alltid undrat samma sak. Det blir svårare för vattnet att komma fram ju mer sten man har men man är ändå helt overkill på pumparna...

Enda jag kan anta är att man kan sänka flödet påp en pump, men man kan inte höja, så man väljer att ha i en lite kraftigare

Fauna marin har något som heter Zeolith som kan vara att det är annorlunda krav på den, stenarna är mycket mindre så kan vara att det kräver mer tryck för smama flöde... Zeovit har dock slått ut den marknaden lite grann tror jag och är nog lite av en döende produkt, om inte annat så är det mycket mindre av ett comunity runt det. till skilland från Zeovit (se www.zeovit.com för att se hur stort det faktiskt är)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Typ 150 spänn för en rörstump som borde räcka... http://www.plexiglasshopen.se/shop/product/plexiglas-xt-ror-ofargat-1234567

Nu är ju det grosspriser, men 300 då för en lagom snutt hos nån som håller på med set. Ett par hundralappar för en pump och lite pvc och akrylbitar så har man snott ihop en för en tusing. Det borde ju vara nåt känsligt här.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Typ 150 spänn för en rörstump som borde räcka... http://www.plexiglasshopen.se/shop/product/plexiglas-xt-ror-ofargat-1234567

Nu är ju det grosspriser, men 300 då för en lagom snutt hos nån som håller på med set. Ett par hundralappar för en pump och lite pvc och akrylbitar så har man snott ihop en för en tusing. Det borde ju vara nåt känsligt här.....

Eheimpumpar är inte billiga... och det är nog inte helt lätt att snickra ihop något som är tätt och möjligt att pumpa materialet. Men visst kan man säkert spara ett par hundralappar på en DYI-lösning. Men man får nog spendera en hel del tid också... ingen vidare timpenning på det jobbet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns ett kalkylark på sidan 1 i denna tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?19106-Kostnad-f%F6r-ZEOvit-metoden

Min erfarenhet är att efter de inledande månaderna går det gå ner o ligga på ca halv dosering av det mesta liksom att dra ut lite på tiden mellan sten o kolbyten. Detta utan att märka några större effekter i akvariet. Har du massor med fisk eller matar för mycket får man givetvis räkna med att dosera mer.

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns ett kalkylark på sidan 1 i denna tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?19106-Kostnad-f%F6r-ZEOvit-metoden

Min erfarenhet är att efter de inledande månaderna går det gå ner o ligga på ca halv dosering av det mesta liksom att dra ut lite på tiden mellan sten o kolbyten. Detta utan att märka några större effekter i akvariet. Har du massor med fisk eller matar för mycket får man givetvis räkna med att dosera mer.

Mattias

Sen skall det kanske tilläggas att priset han räknar på är lite på den dyra sidan. man kan nog skala av ca 20% av slutpriset.

Edit: och lite konstigt i dosering tydligen, zeofooden är tex helt off, har haft en 25ml flaska (delade på den med en annan zeovitare då jag inte hinner använda 50ml innan det blir gammalt) och har bra använt hälften.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...