Gå till innehåll

Hjälp med id av snäcka


StoffeSwe

Rekommenderade inlägg

Om det är en sån snäcka som Niklas tror så bör du nog inte köpa den.. Den äter småfisk som den fångar med en harpun. Kanske inget för ett vanligt saltkar.. Kräver nog en hel del jobb för att få den att klara sig. Sjukt att det ens går att köpa en sån sak om det nu är den snäckan. Har också för mig att det finns snäckor som försöker likna dom riktiga bara för att rovdjur ska låta dom vara så det kanske är en kinakopia..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://se.reeflex.net/tiere/1009_Conus_textile.htm

Skalet ser lite skadat ut men man kan urskilja lite mönstring som är skrämmande lik snäckan i länken ;)

//NiXoN

Jag var också inne på att det kunde vara en conus och kollade med butikspersonalen om de visste vad de var för snäcka men de hade ingen koll. Jag är inte intresserad av den men man vill ju inte att någon dör om det faktisk är en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

He he nej det blev ja inte. :)

Det värkar som att dom köper in ett parti blötdjur med en salig blandning djur och försöker sälja utan att exakt veta vad dom säljer. Undrar hur många % av djuren som dör på grund av okunskap av köparen som häller inte har fått instruktioner om vad dom igentligen köper i den butiken.

Det känns rätt så tryckt att handla av triton och leasing där man vet att man får ett bra svar och att dom är mån om djuret så dom kommer klara sig... + att köparen kanske överlever me.. ;)

Det är lite kul att den här ämnet kommer upp ett par gånger i månaden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi skall nog inte vara så snabba på o hänga dom, jag har nämligen själv varit inne o sett den men jag var lite osäker pga formen på ändan av skalet.

Jag skulle dock tippa på att det är en rovsnäcka, sen om den är farlig för människor är en annan sak.

Det finns dom som inte använder pilar utan angriper sovande fisk och "söver" bytet medan manteln sväljer upp fisken.

Tråkigt att du inte fick svar på vad det var för nåt...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det man också ska veta är att även om man beställer levande efter en lista så kan det ändå mycket väl hända att man får med saker i en sändning som man inte beställt.

Leverantören vill helt enkelt bli av med det de har på lager och skickar med något annat som inte finns på listan.

Det var på det viset jag fick min papegojfisk faktiskt. Butiken hittade ingen papegojfisk på listan (fick se den själv och kunde bara instämma) men den hade kommit med oavsett.

Att göra som du gjorde Christofer, att upplysa butiken om vad det är de kan ha fått in, är nog det bästa man kan göra och väldigt hedervärt. All cred till dig för det. Sen kan man ju hoppas att butiken i fråga tar uppgifterna på allvar och antingen ser till så den inte säljs till någon kund, eller väljer något sätt att göra sig av med den på så den inte kan skada någon.

Är man osäker så är det nog bättre att ta bort den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag som var där och kunde se den tyckte den var ganska lik. Skalet var lite smutsigt/skadat så mönstret var lite otydligt. Men efter jag lämnat butiken kollade jag runt på bilder (finns ingen täckning för mobil i butiken) och jämfört. Den i butiken såg ut att ha en annorlunda snabel jämnfört med de bilder och filmer av conus snäckor som jag sett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...