Gå till innehåll

Trist - .... fler just nu väljer och avsluta inom hobbyn.


Kjelle

Rekommenderade inlägg

Jag bara funderar på vad inom hobbyn ni upplever som dyr? Jag byter vatten och matar koraller och fiskar i övrigt så undviker jag att gå in i en akvarieaffär. Det håller nere kostnaderna! I övrigt ser jag inga dyra kostnader ja förutom elförbrukningen. Uppstart,visst men när alla bitar är på plats så är det inga dyra kostnader ,däremot kan jag känna mig låst men inte alls tillnärmelsevis i närheten av om jag skulle ha haft katt eller hund och inte i närheten av vad de kostar i form av mat och veterinärkostnader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Allt beror ju på hur man räknar. Men om man verkligen räknar in allt, uppstart och löpande kostnader så är jag väldigt säker på att några hundralappar per månad är m y c k e t snålt räknat:) Men det är klart, storleken på karet påverkar kostnaden väldigt mycket. Sen vad som anses vara dyrt eller inte dyrt det är ju en högst personlig fråga. Någon kan tycka 700 per månad är dyrt, någon annan att det är rimligt, en tredje att det absolut kan vara värt det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfatremover, aktivt kol, spårämnen, andra tillsatser, bakterie tillsats, foder till fisk, foder till koraller (flytande i mitt fall) belysningsslitage, elektrod slitage, uv lamp slitage, tester och salt. Har säkert glömt något.

Utöver det kommer ju el räkningen till.

Så kan jag gå runt med 1000:-/mån får jag vara mer än glad och då har jag bara ett 300 liters akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har väl "bara" 50mil ToR om du kör till Umeå (aquawarehouse) istället även om han inte har allt så kan han faktiskt plocka hem det mesta! Kika dessutom på Umeå Akvarieförenings forum om någon ska neråt för det händer titt som tätt det med!

Sen kan jag tillägga att varje gång någon slutar är det någon/några som börjar eller expanderar. T.ex. Jag som ska hämta Wotans LS. :-)

Jo har vart till Jörgen ett par gånger men jag kan lika bra beställa hem till dörr som till han dock vill man ofta se det på platts innan man köper det vet att minst en muräna går i hanns kar som nå¨gon beställare inte ville ha längre så för att vara snäll med han så åker jag bara till han 1 gång per år då jag skall till Björna eller Svenstavik.

Mvh. Peter

Jag bara funderar på vad inom hobbyn ni upplever som dyr? Jag byter vatten och matar koraller och fiskar i övrigt så undviker jag att gå in i en akvarieaffär. Det håller nere kostnaderna! I övrigt ser jag inga dyra kostnader ja förutom elförbrukningen. Uppstart,visst men när alla bitar är på plats så är det inga dyra kostnader ,däremot kan jag känna mig låst men inte alls tillnärmelsevis i närheten av om jag skulle ha haft katt eller hund och inte i närheten av vad de kostar i form av mat och veterinärkostnader.

Jo dyrt med andra djur med.Har 9 hundar + 5 valpar just nu 3 kaniner flera sötvattens kar 2 stora utomhus dammar 4 fåglar råtor och hamstrar.Sa jag att det är ett Zoo jag har hemma.Det jag offra för saltvatten var att jag sålde av mina 49 ormar ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag för ganska noggrann dokumentation över mina utgifter ända sedan starten för 5,5 år sedan. Jag ligger på över 60 000 kronor, och då har jag ändå inte räknat in elförbrukning eller alla hundratals mil jag åkt. Är dessutom inne på 2:a osmosen, andra eller tredje rampen osv. Är väldigt återhållsam med mirakelmedel på flaska, däremot gör jag åt väldigt mycket salt:)

Mitt kar innehåller inga uppseendeväckande koraller eller är speciellt på något vis. Däremot så är jag väldigt nöjd:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja man lägger ju ner lite tid o pengar, det kan man inte säga nåt emot men för en "normal" människa så behöver det inte vara så omfattande.

Jag har haft en fördel att stå i en butik ett tag och fått hålla på med saltbiten när det gäller nybörjare och mer skadade personer.

Då krockar man på dom som håller på att börja och lägga av samt så får man höra hur dom resonerar.

Det jag märkt är att många börjat mer eller mindre rakt av med butikernas rekommendationer på hur man skall gå tillväga och vilken utrustning man skall ha.

Dessa personer verkar mer benägna att lägga av rätt fort då deras förväntningar inte möts och det är förståeligt.

Jag krockade bland annat på en dam som hade köpt ett RSM130 och väntade på att den skulle "stabilisera" vilket skulle innebära att det inte gick åt spårämnen?

Hon var även bekymrad över att fiskarna bankade ihjäl varandra titt som tätt(inget konstigt med tanke på vad hon köpt).

Utöver detta så undrade hon när korallerna skulle börja dyka fram (från LS) och dom hon hade köpt skulle se ut som på bilderna från havet.

Hon var inte på något sätt "dum" utan hade gått helt på det hon fått veta från butiken, hennes skötselrutin och testande imponerade och hade hon fått rätt förutsättningar från början så hade hon nog inte lagt av.

En annan variant är nybörjaren som öser på med pengar...

Killen köpte ett specialbyggt kar på över 1 kubik till sin etta med sambo så han skulle ha det så tyst som möjligt.

Då blev det Bk skummare, tunze pumpar, GHL etc...

Jag fick dock se specen på hans kar innan det byggdes och noterade att det var ett singelrör ner, jag rekommenderade en ändring till hävert och förklarade hur och varför det blev tyst.

Den välrenommerade akvariebutiken idiotförklarade mig ;) och övertygade kunden om att ett stort rör ner var det bästa sättet.

När jag sedan blev involverad i o hjälpa med karet som hade lite varierande strul blev jag rätt förvånad.

Den lät som en toalett, stenen butiken sålt var till 30% faxe+ glasrosor, rampen lät som en tatueringsmaskin(normalt enl butik), och detta är dom mest påtagliga sakerna.

Inte så konstigt att han inte fortsatt trots att han lade ner över 150-170 papp på karet med allt.

Delvis är det dock mitt fel eftersom hans sambo var med hemma hos mig och fick lyssna på mitt system när dom handlade koraller.

Grabben hade dock en bra soffa så det var lugnt...

En annan variant är dom som läst på lite men sen gått på butikens rekommendation på prylar och åkt på en riktig nitlott...

Skummare som är bara skit, tester som visar lite vadsomhelst och saltsorter som inte har några vettiga värden överhuvudtaget.

Sen köper dom dyra tillsatser på burk o får ösa i frekvent o det blir aldrig riktigt bra, jag skulle tröttna jag med.

Detta är lite av en känga till vissa butiker som klagar på en svag kundbas, dom är nämligen inte helt oskyldiga till situationen.

Varje person som lägger av pga att det är så "svårt o ser ut som skit" är inte bara en kund förlorad utan även andra potentiella kunder.

När jag hade växtkar var det många i min bekantskapskrets som startade akvarium, det var bra Pr för hobbyn...

Om man fokuserar på kortsiktig vinst så får man bara skylla sig själv när man inte grundar för en bredare o större kundkrets.

Jag kan inte erbjuda nån perfekt lösning till hur man får flera att stanna i hobbyn men en början vore väl att skicka dom hem med en bok före man packar på dom ett litet kar och en bunt med kirurger...

//NiXoN

Att hänga ut en eller flera butiker utan att namnge dessa känns inte korrekt då får alla vi andra lida

välj mellan att namnge o stå för det eller ta inte upp det alls

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att hänga ut en eller flera butiker utan att namnge dessa känns inte korrekt då får alla vi andra lida

välj mellan att namnge o stå för det eller ta inte upp det alls

Föregår man med gott exempel så får man gott rykte på detta forum ska du se och då dras även nybörjarna dit. Bra och utförlig post av NiXon tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Syftet med inlägget var inte att hänga ut enstaka butiker, det brukar resultera i pajkastning och trams.

Man kan ju säker komma med nån gammal dänga som "den utan synd..." eller "ingen nämnd ingen glömd" då alla butiker säkerligen gör lite missar ibland och kan känna sig träffade.

Jag försökte lägga fram att det finns generella problem när zoohandeln fungerar som en inkörningsport, även specialhandeln har sina egendomligheter...

Saltvatten ställer lite krav på samtliga inblandade och när det blir fel så blir det jobbigt och folk tröttnar.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad menar du ??

Precis vad jag skrev.

Att oroa sig för att dras över "en o samma kam" pga inlägg som NiXoNs är onödigt, bra butiker får bra rykten på guiden, nybörjare använder google o hamnar här tillslut o tar del av de åsikter som finns här.

Namnge handlare brukar sluta med pajkastning o deletade inlägg, känns inte som saltvattensguiden är till för att du som handlare inte ska behöva "lida" utan snarare för att ha öppna diskussioner hobbyister emellan.

Därför tyckte jag inte ditt svar till NiXoN var något vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beklagar att du tog så illa vid dig Christer, jag brukar försöka vara hänsynstagande och saklig på forumet.

//NiXoN

Det hängdes ut en butik som säljer saltvattenstillbehör för ett par hundra tusen

då finns det kanske mindre än 5 butiker i sverige som klarar det

att du skriver från Södertälje gör att folk kunde tro att det var ev min butik

så uttalandet att bara skriva en butik var fegt ... vem vet du kanske bara hittade på den här historien .... då man bara här den negativa parten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej , här är min förklaring varför jag slutade med salt ,det är framförallt ljudet som stört mig mest ,och i somras skulle jag köpa några nya fiske rullar , 600kr st var dyrt tyckte jag tills jag öppnade skåpet med tillsatser , flaska på flaska 400kr där 500kr där osv , och för 3 veckor sen skulle jag byta actank till pannan och inser att det är akvariegrejer över allt , och det blev ingen affär på karet så jag gav bort allt levande under förutsättning att dom tog med div akvariegrejer i källaren , jag har ändå get bort en full v40 tidigare , och nej , det är inte tomt på akvariegrejer , men det känns bra hitentils , men det är några tusen i månaden som det kostar att driva ett kar , men det är ljudet till största del som fick mig att sluta , det är för dåligt att pumpar ska kosta tusentals kronor ,och ingen är gjord för inomhusbruk , dvs ha den igång , vet inte hur många gånger man läst att denna eller dom pumparna är ljud lösa , då måste man ha nån form av hörsel nedsättning , men karet är kvar och det blev frugans favvo fiskar Ancistrus och några ciklider , och än så länge är det lika kul och stirra på en höganäs kruka som på en stenkorall , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju solklart att det är skillnad på saltvattensakvarister, en del gör si andra så. Huvudsaken är att man frågar när man tror att något går fel eller gått galet och det kan man göra här på SG. Sedan finns det säljare som har bättre eller sämre dagar. Liksom det finns dito kunder...

Se mitt akvarium, ingen skummare..Den "glömde"jag att sätta dit. Sumpen kör jag på timer då ingen är hemma. Ledramp...Allt är tyst o fint..Balling..Jo det läste jag lite om. Osmos, Nope, men akvariet funkar för mig. Det är klart att pumparna i akvaret och den i sumpen låter lite men jag trivs med min burk DET är viktigt, även om den ser ut som en outväxt trädgård...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skrev igår i min tråd att jag skulle lägga ned. Anledningen var den att jag känner att jag inte har tid med burken och sen var min favoritfisk borta igår. Fisken är en imperator den som jag läste om i akvarieböcker när jag var runt 10 år och dagdrömde om att en sån ska jag ha när jag blir stor :).

Sen idag tog jag tag i burken och börja skrapa bort alla kalkalger på framrutan och plötsligt så var imperatorn där igen den var inte borta forsatte skrapa och tänkte jag ska inte lägga ner min dröm :). Även fast rutorna är fulla med kalkalger så mår allt i karet kanon.

Jag kommer inte ha så mycket mer tid för akvariumet just nu p.g.a renoveringar med mera men jag vet om jag lägger ner så kommer jag villa ha ett nytt snart igen iaf och renoveringarna blir ju klara till slut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariehobbyn i stort har väl minskar i popularitet en aning, men inte till några hotfulla gränser för hobbyns överlevnad. saltet håller jag på att ge mig in i själv nu för första gången efter många år som sötvattensakvarist. det jag kan känna är jobbigt och t om lite avskräckande med salt är att det kan vara svårt att sålla ut relevant information nu i början, det finns 1001 åsikter om allt och man blir lätt förvirrad av det, vissa gör si, vissa gör så och alla har rätt. vilket de alldeles säkert har också, det finns nog mer än ett sätt att göra saker och ting på. jag har valt ut några riktmärken för hur jag kommer göra i början och kör benhårt på dom nu så det känns lugnt, sitter här och väntar tålmodigt på att karet ska bli moget nu. jag kör ju bara en liten medium-tech nanobalja, det blev det självklara valet då ekonomin som ungdom är skral och jag vill hålla kostnaderna nere nu i början. sen har jag ju en fetish för små lättplacerade akvarium, och som sötvattensakvarist är regelbundna vattenbyten väl bekant så det är nog inga problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sålde mitt akvarium för ett tag sen och fick PM om jag skulle lägga ner, men det var bara för att jag passade på och skaffad ett nytt akvarium med andra mått 120x100x55 när jag lade om golvet där det stod.

Jag vet att jag aldrig skulle klara mig utan en burk så jag försöker inte ens, under småbarns åren så fick det stå och småputtra, man är ju trotts allt mycket hemma då, medan golf och fiske upphörde helt.

Sen är väl jag inte som andra, jag ville inte ha ett helautomatiskt akvarie som många strävar efter. Jag vill dra i zeolitereaktorn och tillsätta ditten och datten manuellt. Jag vill ha problem och utmaningar de är det som är drivkraften i min hobby, skulle allt gå som på räls så skulle jag förmodligen tröttna.

Efter 18 år så har man gjort många av de enkla misstagen, så problemen idag är ju på en annan nivå. Köper jag utrustning så ska det vara bra grejer som är drift säkra och hänger med ett tag, det lönar sig i längden. Jag har t.ex. kvar samma zeolitereaktor(I~Aquatic), skummare(Bubbel King) och kalkreaktor(Schuran) sedan 2005, jag vet att de funkar och jag vet hur jag sköter dem, så jag kan koncentrera mig på korallerna istället.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

En intressant grej, nu är karet sålt och jag ska lägga ut en annons om annan teknik snart så läser jag mer på SG än på iaf det senaste året. Dvs. det är rätt skönt att ta en paus från allt pysslande som det innebär att ha ett eget kar, samtidigt som det fortsatt är intressant med saltvatten och allt vad det innebär...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En intressant grej, nu är karet sålt och jag ska lägga ut en annons om annan teknik snart så läser jag mer på SG än på iaf det senaste året. Dvs. det är rätt skönt att ta en paus från allt pysslande som det innebär att ha ett eget kar, samtidigt som det fortsatt är intressant med saltvatten och allt vad det innebär...

Du kommer komma tillbaks ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en tanken jag har.... Är hobbyn dyrare idag än vad den var för 10 år sedan? Är fullt medveten om att priset på enskillda saker oftast var högre. Och att mycket var sämre för samma pris. Men la man lika mycket pengar på sitt akvarium då eller satsade de flesta på mjukisar, körde med lite halvkasst ljus med låg vattenflöde?

Nu är det så sjukt mycket teknik på markanaden, och i många fall är det verkligen motiverat att ha mycket av det (leds, doserpumpar, dyra skummare etc)...

Hur upplever ni gammla rävar detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...