Gå till innehåll

....


Golex

Rekommenderade inlägg

Tja,

Måste säga det att jag var å handlade på akvariumlagret i abrahamsberg den 29/8. Hela den resan i butiken var ju patetisk då han som hjälpte mig kunde inte ens priser på de fiskar man har köpt och så stod han och gissade till å från: den här kan det var eller den här är det nog, eller den här är det säkert. Sen så skulle jag köpa en levande sten å pekade ut en och han sa 100kr, men de tar något runt 190kr/kg å jag ska gå å väga den sen men som jag tror så¨väger den inte över 0,4-0,5kg.

Men när jag besöker en annan butik i Sumpan så visar sig att de har nästan exakt samma stenar å dom säger att det är en dödsten korall. Så då har jag alltså köpt en dödkorall och inte en levande sten. Dödkorall filtrerar inte lika bra som levande sten.

Jag köpte levande sten från Sumpan och fick en dödkorall på köpet där.

Jag känner mig lite lurad kan man säga, då inte ens personalen är insata i vad dom säljer. Förbanad blir man. Dåligt är det.

Jag har pratat med dom nu via telefon men tycker att dom är lite noncharlanta. Dom erbjuder mig att komma in med den. Det har inte med det att göra att jag ska bytta den eller komma in med den, men att man säljer saker som inte är ens rätta. SVIN DÅLIGT. Jo tjejen där säger att det är samma sak dom säljs för samma pris, MEN DÅ KAN MAN VÄLL SÄGA ATT DET INTE ÄR EN LEVANDE STEN & EN DÖDSTENKORALL.

img2613vw.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, Dödkorall fungerar precis likabra som levandesten i praktiken. Mycket levandesten är väl gamla korallrev?

Död korall är mer kompakt än levandesten. Korallerna som dör på revet blir under tidens gång mer porös då djur gräver gångar genom dem.

En korall som dog för 200 år sedan på ett korallrev är med största sannolikhet mer porös än en korall av samma sort som dog i ett kar igår.

Till trådskaparen: Du skriver att du peka ut en sten som du sedan köpte. När du påpekar till butiken att du känner dig lurad för att du valde en dålig sten så erbjuder de att byta ut stenen. Har jag jag uppfattat det rätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dev var andra gången när jag ringde som dom erbjöd mig att kolla på den inte bytta. Dom har inte sagt något om bytta den. Det är fortfarande prensipen när jag var på akvariumleasing ab i sundbyberg så köpte jag stenar för 4 dagar sedan och när han grävde där i botten så pekade jag på en sten som såg plat ut och då sa har DIREKT att det är inte sten det är en död stenkorall och den fick jag på köpet. "vägde en 0,3kg "

Hade dom sagt från början att det inte var en levande sten så hade jag kollat på en annan sten! Men att man har köp något som visar sig inte var det detär de det handlar om!

Prencip sak. Säljer jag mjölk så ger jag inte grädde till kunden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oavsett intryck så ÄR det levandesten du köpt.

Levandesten finns i massa olika naturliga former, en del är väldigt porösa andra är väldigt kompakta och dom lämpar sig till olika ändamål tex som bottenstenar, plattor att bygga pelare med eller porösa med massa gömställen! Men dom har alla en sak gemensamt, det är gamla korallskellet.

Det dom även har på leasing som du nämner är död LS, dvs torra korallplattor som dom lagt i samma kar som levandestenen så att dom även ska få lite bakterieflora och lakas ur en del, denna stenen är BETYDLIGT billigare att köpa.

Men stenen på bilden tycker jag definitivt ser ut som en levandesten med en korallpåväxt (död porites?)

Skillnad hade varit om butiken slängde i gamla koraller som dött i butiken och kallat det för LS, men så är det ju inte i detta fall.

Lycka till!

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-4857-14468926641222_thumb.jpgMåste säga det att jag var å handlade på akvariumlagret i abrahamsberg den 29/8. Hela den resan i butiken var ju patetisk då han som hjälpte mig kunde inte ens priser på de fiskar man har köpt och så stod han och gissade till å från: den här kan det var eller den här är det nog, eller den här är det säkert. Sen så skulle jag köpa en levande sten å pekade ut en och han sa 100kr, men de tar något runt 190kr/kg å jag ska gå å väga den sen men som jag tror så¨väger den inte över 0,4-0,5kg.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

att gissa att en sten kostar 100kr men på vågen kostar den 124kr är ganska bra gissat

nu sa du att du blivit lurad på priset och vi har erbjudit dig att komma in så kontrollväger vi den vi har även erbjudit dig att lämna tillbaka den

ang kvaliten, det du söker är den heliga Graalen och den kommer du inte att finna, men stenen på bilden ser bra ut

man är inte tvingad att köpa något varför köpte du stenen ????

tur att vi inte tar Supporttid då hade du redan gjort av med en tusenlapp som energitjuv

men jag har ett förslag kom in personligen på Lördag kl 10.00 så betalar jag en femhundralapp för stenen enda kravet ett foto att lägga ut i denna tråd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH=CONFIG]82519[/ATTACH]Måste säga det att jag var å handlade på akvariumlagret i abrahamsberg den 29/8. Hela den resan i butiken var ju patetisk då han som hjälpte mig kunde inte ens priser på de fiskar man har köpt och så stod han och gissade till å från: den här kan det var eller den här är det nog, eller den här är det säkert. Sen så skulle jag köpa en levande sten å pekade ut en och han sa 100kr, men de tar något runt 190kr/kg å jag ska gå å väga den sen men som jag tror så¨väger den inte över 0,4-0,5kg.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

att gissa att en sten kostar 100kr men på vågen kostar den 124kr är ganska bra gissat

nu sa du att du blivit lurad på priset och vi har erbjudit dig att komma in så kontrollväger vi den vi har även erbjudit dig att lämna tillbaka den

ang kvaliten, det du söker är den heliga Graalen och den kommer du inte att finna, men stenen på bilden ser bra ut

man är inte tvingad att köpa något varför köpte du stenen ????

tur att vi inte tar Supporttid då hade du redan gjort av med en tusenlapp som energitjuv

men jag har ett förslag kom in personligen på Lördag kl 10.00 så betalar jag en femhundralapp för stenen enda kravet ett foto att lägga ut i denna tråd

Jag tycker bara det är rättvist att han även blir ersatt för sin tid, bensinpengar, samt att en peng skall betalas till akvarieleasing i forum av konsulttid för deras expertråd om levande sten till herren här.

just det glöm inte ränta på dem 124kr.... Oh wait, o glöm inte att ta betalt för all ny fauna som nu skickas med stenen vid tillbakalämning........... :jump:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte intresserad av pengarna, men det är fortfarande prencipen det handlar om. Altså om er personal inte vet VAD DOM SÄLJER så lär ut dom då.

Varför jag lägger ut tråden är för att när jag ringde in till er första gånger och förklarade om fiskarn och "stenen" så säger ni jaha. Vad är det för support.

Är det jag som ska krångla med att fota fiskarna och skicka till er och sedan fråga var det rätt pris jag köpte dom för? (Dåligt)

Å PÅ TALAN OM DETTA SÅ KAN JAG DÅ LÄGGA TILL: Första gången jag var hoss er så frågade jag var en eremit kostade å då så sa ni att den är blåbenteremit kostade något, jag sa att den inte är blå men då säger ni jo de är den. Sen så åkte jag till en närligande butik samma dag och köpte en blåBENTeremit här i trakten å DEN HADE BLÅBEN som inte era hade. TUR Att jag inte köpte dom/ det var vanliga eremiter jag har själv nu vanliga, rödbenta å blåbenta.

Har ni då säljt dom för blåbenteremit priset till andra?????När det är vanliga eremiter.

Så då är vi återigen, ni säljer grejer som ni inte har koll på vad det är.

Detta har ingen med hur fin stenen är eller om du kan köpa den för femhundralapp.

Det är inte första gången jag är inne hos er och det blir så här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vaknat på fel sida i sängen Dennis?

Det är levnade sten du har köpt. LS kommer i många olika varianter och kvalitéer. Det är inte LS som LS och om du själv valde ute stenen så är det ditt val. All LS är i grund och botten döda koraller, vissa äldre, vissa yngre.

Du ansvarar själv som köpare att kolla upp vad det är du köper. Om du inte gillar återförsäljaren så behöver du ju inte åka dit nå mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet inte varför jag fick ett pm men hur som heslt....

Altså jag har inte emot dom men de har gjort fel oc inte första gånge. '

Du skriver att du har blivit lurad och verkar extremt irriterad... det låter som att du har något emot dem, annars skulle du inte ha skrivit post för att publikt smutskasta om du ändå inte orkar bry dig om dina 124kr som du skriver om...

Du gör en extremt stor grej över ingenting. Det är inget fel på den stenen som är på bilden, det är levande sten . Att hans inte kan bedömma den exakta vikten på en sten och behöver höfta lite grann, är det så konstigt?

Att han inte kan det exakta priset på varje fisk?

Priserna varierar varje gång de köper in saker, klart man inte minns om en gul kirurg kostade 300kr eller 250kr att köpa in senaste gången, det är så i nästan varje butik. Har de så fasta priser så att de minns dem varje gång, så tar de antagligen ut en större marginal så att de inte behöver verfiera priser efter inköpspriset lika ofta.

Man ser tydligt att den korallen kommer från havet och att majoriteten av stenen har varit död en längre tid och därför har massor med fauna. stenen du fick gratis var dock säkert en korall som dött i butiken (dvs har endast butikens/akvariets fauna med sig o bör därför inte säljas som levande sten, är detta inte fallet i andra exemplet, okej, då fick du en gratis sten, Men det betyder inte att akvarielagret har gjort något fel.

Jag är inte intresserad av pengarna, men det är fortfarande prencipen det handlar om. Altså om er personal inte vet VAD DOM SÄLJER så lär ut dom då.

Du påminner mig nu om en kund som handlade i en datorbutik jag jobbade i när jag var yngre... En äldre man som kom in och ville ha en billig hårddisk. Jag sålde honom den och han kom tillbaka och skällde på ungefär samma sätt som du, då det inte var en komplett dator han hade fått. Till och med efter han erbjudits pengarna tillbaka var han arg och inte ville släppa det...

Du har fått det du frågat efter, du verkar bara inte riktigt förså vad det är du har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har inte med stenen endast att göra med.. LÄS ALLT SÅ FATTAR NI!

Fisk -gruppkram- och eremit-gruppkram- också, blir så förbanat arg.

Jag kommer inte åka 2 timmar för att väga en sten eller bytta något vad tror dom. HALLÅ!

Fisken jag köpte var ett FIASKO, då stod han där å inte viste alls vad som var vad till vilket pris. Å eremiten som jag INTE köpte som tur var. Skulle också ha blivit ett MEGA Fiasko.

Det är ingen fel på fisken den mår bra. btw

Detta är mitt sista inlägg här i denna tråd.

Hej då. God natt.

Moderator's upplysning:
mod.gifTänk på språkbruket, svordomar med mera är inte okej i inlägg. Håll en hövlig ton i forumet. Låter resten av inlägget stå kvar, även om det är på gränsen på flera ställen... -gruppkram- = modererade ord...
Ändrat av Benighted
Lite kramar istället för fula ord.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har inte med stenen endast att göra med.. LÄS ALLT SÅ FATTAR NI!

Fisk -gruppkram- och eremit-gruppkram- också, blir så förbanat arg.

Jag kommer inte åka 2 timmar för att väga en sten eller bytta något vad tror dom. HALLÅ!

Fisken jag köpte var ett FIASKO, då stod han där å inte viste alls vad som var vad till vilket pris. Å eremiten som jag INTE köpte som tur var. Skulle också ha blivit ett MEGA Fiasko.

Det är ingen fel på fisken den mår bra. btw

Detta är mitt sista inlägg här i denna tråd.

Hej då. God natt.

Tack för att du fyllde min kväll med så mycket lycka -thank you

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har inte med stenen endast att göra med.. LÄS ALLT SÅ FATTAR NI!

Fisk -gruppkram- och eremit-gruppkram- också, blir så förbanat arg.

Jag kommer inte åka 2 timmar för att väga en sten eller bytta något vad tror dom. HALLÅ!

Fisken jag köpte var ett FIASKO, då stod han där å inte viste alls vad som var vad till vilket pris. Å eremiten som jag INTE köpte som tur var. Skulle också ha blivit ett MEGA Fiasko.

Det är ingen fel på fisken den mår bra. btw

Detta är mitt sista inlägg här i denna tråd.

Hej då. God natt.

Och här dog denna tråden !!!! Borde raderas lika fort som den kom, tyckte det var en fin sten ;)

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så ja Dennis, andas nu. -shark_smiley

Akvarielagret har främst sin specialitet innom sötvatten (förutom Christer (kan ha missat någon)), att du köpt en sten av dem där säljaren har mindre koll på saltvattenpriser/arter etc är inte helt ovanligt, som konsument märker man relativt snabbt vilka som kan och vilja som inte kan (oavsett butik). Själv brukar jag vänta en stund så Christer får beta av lite kunder och sen kan ta sig lite tid till mina dumma frågor/teorier osv innan jag köper något. Vill jag ha sötvattensfiskar så finns det andra i personalen som är riktigt kunniga.

Sen kan jag jag tycka att: Om man inte är så duktig på ett område (ex. saltvatten/arter/priser) så är det bättre att säga det rakt ut till kunden så slipper missuppfattningar ske. Själv har jag fått höra det flera gånger( "jag är ingen expert på detta") just innom denna branch, all heder till er.

Sen till "Stenen" - Om stenen har gått tillräckligt länge innehåller den precis som flera ovan har skrivit en mängd fin fauna, näst intill likvärdig LS. Att dessa har samma kilopris som LS tycker jag inte är någon större förskräckelse eftersom det ofta kan finnas väldigt fina bitar som har mängder av bra gömställen för fisk eller bara passar snyggt in i scapen. "Stenen" på bilden du bifogat är riktigt snygg, förstår varför du valde den ur estetiskt perspektiv.

Tips till nästa gång, andas, skriv, ta emot och ge konstruktiv feedback -

ps, du kan också fråga i butiken vem som kan saltvatten bäst, funkar varje gång

Hörs -gruppkram-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...