Gå till innehåll

Mitt 4 meters revkar.


LN21

Rekommenderade inlägg

Jod är mycket reaktivt precis som Jani skriver. Det är därför jag vill dosera det varje dag med Ballingen.

Jod var det första spårämnet man började dosera i revkar. (Det kan ju kanske ha att göra med att det var det första - enda - spårämnet man kunde testa hobbymässigt).

Men jag pratade med Larry om järnbrist också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp järn doseras sedan tidigare i Ballingen, och den är varken ökad eller minskad. Men däremot så har den ökade Jod dosen trevlig effekt i karet. Ja kommer även att punkta i lite mera järn i Ballingen.

Men ja ville liksom utvärdera jodförsöket för sig. Provar jag två saker samtidigt så vet ja liksom inte vilken sak som hjälpte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp järn doseras sedan tidigare i Ballingen, och den är varken ökad eller minskad. Men däremot så har den ökade Jod dosen trevlig effekt i karet. Ja kommer även att punkta i lite mera järn i Ballingen.

Men ja ville liksom utvärdera jodförsöket för sig. Provar jag två saker samtidigt så vet ja liksom inte vilken sak som hjälpte.

Du har varit med förr det syns, en sak i taget så man ser vad det ger, bra jobbat:) Behöver du järn så kan jag säkert posta ett gäng gamla hederliga engelska muttrar till dig, jag lovar att de kommer att släppa järn:) Om man kör med järnbaserad fosfatremover så lär det också hjälpa till med doseringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser väldigt välfyllt ut med tanke på hur stort akvarium som du har. Kommer att bli riktigt läckert när det får växa på sig lite. Bra jobbat Larry!

Tack, loopmannen;). Tyvärr så växer det inte våldsamt men å andra sidan så går det inte åt pepparn heller. Men det kommer att ta minst ett år innan jag får några som helst problem med att korallerna står för nära.

Ser bra ut Larry. Ser fram emot ett besök i samband med gemla om ett par månader. :)

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Klart att du/Ni ska komma när ni är i krokarna, slå en pling innan bara så att vi är hemma:)

Snyggt som tusan precis som vanligt :)

Din stjärnpolyp är verkligen übermegagrön som du sa -Tummen upp

Tack freddi:)

Ja den är nästan sjukligt grön, Hydnopora Rigida`n som står jämte är ett riktigt praktex (lite större än en handboll). Men den liksom nästan försvinner av Gorgonians strålglans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en liten koloni av samma art av stjärnpolyp, dock inte lika lysande grön. Var det alltså jod som gjorde detta? :)

Vet inte om du märkt något liknande, men, den växer ju både som rör och som matta. Jag fraggade en bit av ett rör på min men det verkar den inte gillat för röret har inte växt ihop igen. Den är dock inte skadad, den växer helt enkelt inte längre från det röret =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gorgonian har alltid gillat mitt vatten, den är 1.5 år gammal och har nog fraggat den 10 ggr. Den växer på riktigt bra och var en av dom som reagerade snabbast på de extra joddoserna. Varför vet ja inte, för att man brukar relatera grönt till järn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet tickar på,, det pågår fortfarande cykler av olika slag i byttan, har just nu en våldsam algtillväxt på framrutan. Inte mycke till polypexpansion på korallerna. Milleporan från Manne har inte kommit igång än. Har fått en liten anemon av något slag som klättrat upp på framrutan. Filfisken verkar ha utrotat all synlig glasros. Cyanon blir varken mer eller mindre.

Har fortfarande inte fått tummen ur och börjat bygget av mitt-belysningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att kollat och läst allt så tappar man hakan, shit såå grymt och vackert.

Får ens eget att se ut som ett dåligt sötvattens kar,, haha...

Hoppas man kan få till de så nån gång, inte i stl kanske men i övrigt.

Kommer gärna nån lördag eller på nån träff, upplevas live.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte sett om filfisken pikar på andra koraller?

Köpte en av stig som åt ca 30glasrosor på två veckor!

Alla mina rörmaskar har han slaktat också.. Han börjar se lite rastlös ut nu..:smiley22:

Min är nog och nafsar litee här och där men, inte så att det stör.

stjärnpolyper är ju helt fatastiskt grön!

lika fint som vanligt larry!

Det är ingen vanlig stjärpolyp utan en Gorgonia, vid namn Briardum (ja eller hur den nu stavas:))

Efter att kollat och läst allt så tappar man hakan, shit såå grymt och vackert.

Får ens eget att se ut som ett dåligt sötvattens kar,, haha...

Hoppas man kan få till de så nån gång, inte i stl kanske men i övrigt.

Kommer gärna nån lördag eller på nån träff, upplevas live.

Jepp du är välkommen, hoppas att ja får klart lite mera i byttan och Cyanon drar bort,,,, då kör vi en saltträff helt klart:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...