Gå till innehåll

Vidofners rev


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Karet ser rent ut från dictyota! FInns dock lite spår kvar av det om man tittar noggrannt så om jag tog bort sjöharen nu så skulle det nog komma tillbaka men det är stor skillnad.

Acropororna fortsätter se tråkiga ut tyvärr. green slimern visar inga polyper över huvud taget tex fast den normalt ska ha långa fina polyper. PÅ natten kommer det fram lite i alla fall. Ingen tillväxt heller.

Hade ruskig tur idag. Jag och frugan satt och kollade på serier på TVn. Mellan två avsnitt så tog vi en liten paus och då hörde jag något som lät som en fisk som sprattlar. Sprang till karet och där låg hökfisken bakom bland alla sladdar. Fiskade snabbt upp den och slängde i den igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet ser rent ut från dictyota! FInns dock lite spår kvar av det om man tittar noggrannt så om jag tog bort sjöharen nu så skulle det nog komma tillbaka men det är stor skillnad.

Acropororna fortsätter se tråkiga ut tyvärr. green slimern visar inga polyper över huvud taget tex fast den normalt ska ha långa fina polyper. PÅ natten kommer det fram lite i alla fall. Ingen tillväxt heller.

Hade ruskig tur idag. Jag och frugan satt och kollade på serier på TVn. Mellan två avsnitt så tog vi en liten paus och då hörde jag något som lät som en fisk som sprattlar. Sprang till karet och där låg hökfisken bakom bland alla sladdar. Fiskade snabbt upp den och slängde i den igen.

Vilken flyt! Jag hörde dunsar ett par tillfällen när det var som varmast i somras; då var det en eremit som fått nog och klättrat ut. Men den traskade ju iväg över golvet så den hade nog en plan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu var det ett tag sen jag uppdaterade tråden. Det flyter på rätt nu bra faktiskt. Har till och med börjat få tillväxt på acropororna nu! Väldigt efterlängtat måste jag säga.

Jag tror anledningen till tillväxten är att jag börjat dosera Ultra Min S. Min teori är att jag har alltid haft väldigt näringsfattigt vatten. Jag må ha haft lite fosfat ibland men när det kommer till nitrat så har jag alltid behövt dosera salpeter för att inte nolla nitraten.

Så även om många får acroporor att växa utan tillsatser så är min teori att jag behöver tillsätta lite mat just för att jag har för näringsfattigt vatten.

Jag skulle dock vilja ha lite bättre polyp expansion. Vissa av acropororna är helt ok PE på men vissa kunde helt klart vara bättre. Min green slimer tex visar knappt några polyper alls och den om någon borde ju visa polyper :).

Hur som helst så fortsätter jag med det vinnande konceptet och har även köpt KZ's coral vitalizer för att förhoppningsvis få ännu mer fart på korallerna :)

En annan nyhet i karet är att jag inköpt MaxSpect Gyre! Varit sugen på denna länge och gick förra helgen till triton och kollade in den de hade i sitt visningskar. Hade egentligen bara tänkt kolla på den men när jag hörde att de hade fyra kvar så slog jag till.

Jag vart lite orolig i början när jag satte igång den. Den lät väldigt mycket. Alldeles för mycket för att det skulle vara acceptabelt i ett vardagsrum. Ni som varit intresserad av denna pump har säkert läst att den har en "break-in period" så idag, dag 3 så är den i stort sett ljudlös. Hade dock på "pulsing mode" första dagen och nu kör jag konstant flöde.

Pulserande har de sagt låter mer så jag väntar tills den VERKLIGEN brutit innan jag ändrar tillbaka.

Lite bilder på "unboxing"

post-5397-14468934814515_thumb.jpg

Kartongen

post-5397-14468934814688_thumb.jpg

I kartongen fanns en stålbox. Känndes mycket exklusivt

post-5397-14468934814849_thumb.jpg

... och i stålboxen låg pumpen :).

post-5397-14468934816671_thumb.jpg

Pumpen

post-5397-14468934815021_thumb.jpg

På plats. Den kala fläcken i sanden är från de gamla pumparna

In action...

Och sen lite blandade bilder :)

post-5397-14468934815202_thumb.jpg

Trachyphyllia. Samma som i mitt förra inlägg. Skadan har läkt fint.

post-5397-14468934815915_thumb.jpg

Euphyllia

post-5397-14468934815728_thumb.jpg

stylophora pistillata

post-5397-14468934815543_thumb.jpg

Seriatopora caliendrum

post-5397-14468934815374_thumb.jpg

Caulastraea furcata

post-5397-14468934816101_thumb.jpg

Acropora formossa

post-5397-14468934816837_thumb.jpg

Echinopora "chalice" av något slag

post-5397-14468934816504_thumb.jpg

Tubastrea "solkorall". Inte utslagen men jag gillar den ändå. Har vuxit en hel del sen jag fick den. Var bara ett huvud då.

post-5397-14468934816286_thumb.jpg

Ormets gamla acropora tenuis

post-5397-14468934817012_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den funkar säkert super..sj är jag riktigt imponerad av jebao RW 20..Har sj de 2 st till ett 700 l å det är satans bra drag i dessa..kanske ..eller kunde absolut ha nöjt mig med 15 serien.. men har uppgradering i (drömmarna) så då blev det 20 pumparna..

Står på W1 samt styrka 2 av 8 å det snurrar runt skapligt..:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den funkar säkert super..sj är jag riktigt imponerad av jebao RW 20..Har sj de 2 st till ett 700 l å det är satans bra drag i dessa..kanske ..eller kunde absolut ha nöjt mig med 15 serien.. men har uppgradering i (drömmarna) så då blev det 20 pumparna..

Står på W1 samt styrka 2 av 8 å det snurrar runt skapligt..:)

Har själv sneglat på rw 15 men nu blev det denna. Tycker den smälter in bättre. Får hoppas att den är tyst bara 😊

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser fint ut! Jag är lite avis på din Trachyphyllia...

Tack så mycket. Gillar den själv väldigt mycket. Den har vid två tillfällen dragit ihop sig och blivit stenhård utan något uppenbar anledning och sen kommit tillbaka utan att man gjort något annorlunda 😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Phew. Nu har jag spenderat fem timmar på att riva delar av revet och ersätta stenen med min kurerade döda sten. Tog längre tid än väntat men det var ju en del koraller som skulle flyttas och limmas om. Före och efter bilder kommer sen när det inte är så grumligt. Får hoppas att alla koraller klarar sig efter denna pers. En del ser lite ledsna ut och slemmar en del. Har ju grottat omkring i sanden

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

En liten uppdatering, lovade ju att lägga upp en före och efter bild på omscapningen. Här är före

post-5397-14468935003532_thumb.jpg

Och här är lite efter-bilder. Tog tillfället i akt att samla alla acans på samma sten.

post-5397-14468935003194_thumb.jpg

OCh så till något lite tråkigare. Jag har ju faktiskt haft lite tillväxt på mina acroporor den senaste tiden men nu har det stannat av igen. Tror det kan ha att göra med att min sjöhare dog och att jag nu fått tillbaka dictyota-alger. För tillväxten kom när algerna försvann så det kanske är ett vinnande koncept. Ville köpa ny sjöhare eller nasokirurg idag på triton men de hade tyvärr inga inne.

Såg till min förskräckelse att min frogskin såg ut att ha bitmärken i sig. Tog genast upp den och toppade den i 15min i en lösning av 4 dl vatten och 5 droppar fauna marin pest control. Jag kan dock inte se någon plattmask efter doppningen? Kan ni? Titta gärna på videon och säg vad ni tycker (ignorera pratande gäster i bakgrunden :)). Finns ju en del grejer i skålen men inget som ser ut som plattmask tycker jag. Detta är andra acron jag doppat som jag tycker mig sett bitmärken på men som jag inte sett några maskar efter doppning

post-5397-1446893500337_thumb.jpg

post-5397-14468935002589_thumb.jpg

post-5397-14468935002845_thumb.jpg

post-5397-1446893500302_thumb.jpg

Ändrat av Vidofner
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...