Gå till innehåll

Jannes Rev 4.0


Janne

Rekommenderade inlägg

  • Svar 86
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack Larry och Robin.

Ja du Manne man är ju korallnörd, det finns två fiskar till men de blev så rädda när jag tog fram kameran.

Det kommer bli mera fisk, men den här gången ska jag göra alla rätt så fiskarna får vänta, när Hanna mäter 0,01 då blir det mer fisk. Så fram till dess matar jag sparsamt och stöttar med aminosyror garanterat fosfatfritt.

Patrik du är välkommen med tången.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder kol i påse och reaktor med zeolit, jag doserar kolkälla varje dag, nu försöker jag ej begränsa bakterieexporten med kolkällan utan det får något annat göra. I mitt fall tror jag det är nitraten som begränsar, men det är svårt att veta, därför doserar jag dagligen mer aminosyror än korallerna behöver för maximal färg. Så länge inte korallerna säger ifrån och Hanna inte mäter noll så kommer jag försöka hålla nitraten mätt med Salifert bara så det går och skönja lite färg när man tittar på tvären genom kyvetten, skalan är 0,2 mg/l jag vet att man ej kan lita på värdet så jag använder den bara och jämför relativt.

Jag doserar ej nitrat, det är mer ett principiellt ställningstagande, jag vill hellre ge korallerna möjligheten att ta upp aminosyrorna direkt(jag vet att man kan diskutera det men men..) och så vill jag motionera hela kvävecykeln. Jag försöker undvika alla genvägar och snabba förlopp som kan rasera burken över en dag. Jag föredrar tröga processer, ett exempel på det är kalkreaktor det är en väldigt trög process, man får slåss med fosfaten i stället om man använder naturligt media, men det värsta som kan hända är att koldioxiden tar slut, med kemikalier kan allt hända och det väldigt fort.

Vatten byter jag men inte lika ofta längre, motivet till det är att jag är rädd om nitraten, jag byter ca 45 liter vart fjortonde dag.

Jag vet att det finns en allmän praxis om näringsnivåer här på guiden, men som tur är så känner inte mina koraller till den för då skulle de vara döda för länge sen. Skämt åt sido använder man zeolitreaktor så kan man gå ner mycket lägre, hur långt får korallerna bestämma.

Jag tror i de flesta fallen där näringsnivån blir utpekad som syndabocken så finns det andra anledningar till att korallerna mår pyton.

Jag försöker att hålla mig till NSW vad det gäller vattenparametrar och tillsätter också kalium, järn, jod, Coral Vitalizer och bakterier.

Pumpar reaktorn och tillsätter preparaten gör jag när lyset är släckt oftast på morgonen, det ska finnas några timmar för upptag innan lyset tänds. Efter att jag har tillsatt preparat och pumpat reaktorn så brukar jag ibland gå igenom korallerna med ficklampa och se så att alla korallerna har full polypexpansion, det är ett kvitto på att de mår bra, äter man inte när det står mat på bordet är det något fel.

Jag tillsätter också Zeospur vart fjortonde dag, som max har jag tillsatt 3 ml, men jag tycker de blir lite för ljusa då även om de får tillbaka färgen ganska fort. Nu brukar jag tillsätta 1,5 ml, då ljusnar de ljusa färgerna, men färgen behålls på hela korallen.

Nu rekommenderar jag ingen att gå lös med kolkälla och Zeospur utan det här är mitt sätt att göra det på, det grundar sig utifrån mina kunskaper och erfarenheter. Jag tror mig ha full koll på det jag gör och riskerar inget. Jag tillsätter inget jag inte vet påverkar positivt eller kan se positivt resultat av.

Däremot så vill jag ruska om er lite och kanske flytta gränser, men bara om man är mogen för det.

Jag hoppas du fick lite svar på din undran Bjarne, annars är du välkommen med fler frågor.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du orkar får du gärna förtydliga dessa två för mig:

nu försöker jag ej begränsa bakterieexporten med kolkällan utan det får något annat göra. I mitt fall tror jag det är nitraten som begränsar, men det är svårt att veta

Varför vill man begränsa bakterieexporten? Vad är det som nitraten begränsar? Jag känner att det är något här jag inte riktigt greppar.

Jag vet att det finns en allmän praxis om näringsnivåer här på guiden, men som tur är så känner inte mina koraller till den för då skulle de vara döda för länge sen. Skämt åt sido använder man zeolitreaktor så kan man gå ner mycket lägre, hur långt får korallerna bestämma.

Gissar jag rätt om jag säger att den almänna praxisen är "Mätbar fosfat & upp till 10mg/ no3" och att du ligger mycket lägre än så? Och att den rådande uppfattningen på forumet är att korallerna dör om man nollar sitt fosfat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...