Gå till innehåll

Skölja aktivt kol


Astvinr

Rekommenderade inlägg

Varför skall man skölja? Är inte den lösa kolen som ramlar av bra att få ut i karet?

och om ni säger att det inte är bra, är detta testat eller bara något som någon säger?

har nämligen hört både de som sköljer och de som inte gör det....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju lägga det i en hink med osmosvatten och en liten cirk-pump över natten :)

lir vattnet för skitigt så byt. Men viktigt, det måste vara osmosvatten annars tar kolet upp skit som kan finnas i kranvatten.

Det får bli att göra så, tack för tipset:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid bara låtit det första missfärgade vattnet ut ur rektorn gå i en hink som ett litet delvattenbyte vid byte till nytt kol. Tror nog att skummaren tar övrigt damm men man vill ju inte ha onödigt mycket koldamm i akvariet. Sköljer man överdrivet mycket med kranvatten så riskerar man ju att kolet redan har mer föroreningar än vad som finns i akvarievattnet redan från start.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätta mig om jag har fel, men vad är det för typ av föroreningar kolet kan absorbera som vi har i vårt vatten? Enligt det tanke sättet är altså aktivit kol heeeelt onödigt om man inte har Osmos?

Det mesta av det som finns i vårt kranvatten finns i våra akvarium i mycket större mängder. Vi skulle väl mätta kolet direkt om detta absorberades. Dem sakerna där man vill ha lägre värden i sitt akvarium än kranvatten är väl ändå fosfat och nitrat, och vad jag vet så släpper aktivit kol ifrån sig små bitar fosfat och det har aldrig hjälp med att sänka nirtrat i mitt kar iaf.

Någon får gärna förklara, men tror det fungerar bra att skölja i vårt svenska vatten är nog länderna med riktigt kasst vatten med höga halger klor etc som får akta sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo gifter vet jag, men vad har vi för gifter i vårt kranvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väg upp lämplig mängd kol och lägg den i en filterstrumpa.

Skölj kolet i ljummet vatten.tills dammet är borta.

Koka upp 1 liter osmosvatten.

Lägg filterstrumpan med kolet i en plasttillbringare och slå det kokheta vattnet över.

Nu kommer kolets porer och öppna sig och blir effektivare.

Låt svalna till akvarietemperatur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan finnas klor eller kloramin på vissa håll som jag förstått det, så ifall man vill bli av med det så kan kol vara en vettig lösning.

http://www.miljoportalen.se/vatten/dricksvatten/rent-vatten-i-kranen

Jojo, men det jag vill komma till är att om det nu var så att man mättade kolen genom att skölja av den i 2-3 minuter. I ett kar som inte använder osmos skulle väl kol vara helt onödigt då klor halten skulle vara flera gånger högre än kranvatten samt att det är större mängd (tänker att man även fyller på med kranvatten när det avdunstar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo gifter vet jag, men vad har vi för gifter i vårt kranvatten?

Det finns nog en massa olika gifter som man inte ens testar efter, bekämpningsmedel tex:

http://www.soveco.se/gift02.html och http://www.soveco.se/gift01.html

Uppdrag granskning tog upp detta för typ 10 år sedan... Jag tror inte det har blivit så mycket bättre sedan dess.

http://www.svt.se/2.8402/1.128404/giftvatten_i_kranen_021217

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag trodde att en av anledningarna till att man sköljde kolet var att man skulle bli av med fosfater.... som fanns kvar sen tillverkningen?

mitt kol från Fauna Marin har alu-baserad fosfatremover insprängd (svarta kol-pellets, vita alu-baserade fosfatremoverkulor) just pga detta..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket skall aktivt kol sköljas? Har sköljt det i 5-10 min nu men det släpper fortfarande lite ifrån sig, inte så det syns när jag sköljer men tillräckligt för att det ska färga av sig när jag lagt ner det i filtersockan.

Missade helt slutet i din fråga.. Om du ska skölja kolet tills det slutar färga av sig mot filtersockan så är det omöjligt, kolen kommer alltid färga mot sockan.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...