Gå till innehåll

Anemon?


jesper

Rekommenderade inlägg

Vad är detta. är helt ny på salt men detta var det som följde med.

bild 1: funderar jag på vad det är?

bild 2: kommer den sprida sig jätte mycket? Den sitter på en knapp nu.

bild 3: Ingen aning om vad det är

Bild 4: Den sitter på en knapp som jag satte på en sten kommer dom flytta sig till stenen?

Bild 5: En anemon? ligger och slöar i hörnet.

Vore tacksam om någon kan hjälpa mig med detta, Det är mycket nytt på en gång :D Men kul!!!!

post-7071-14468926802106_thumb.jpg

post-7071-14468926802338_thumb.jpg

post-7071-14468926802554_thumb.jpg

post-7071-14468926802826_thumb.jpg

post-7071-1446892680303_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Är nästan ihopdragen hela tiden. Men flyttade hem akvariet för mindre än en vecka sedan kanske tar ett tag för den att komma igång. Den åt igår iaf.

2. Har spridit sig på knappen som ogräs.

3. Är ganska mjuk inte hård iaf.

4. Sprider sig som tusan där den är nu.

5. Latar sig och äter. Inte så fin än. Får se när anemonerna kommer igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2:an kan man ju egentligen inte påstå att den sprider sig..

Den breder ut sig, växer lika lågt hela tiden och hänger alltid ihop i ett stycke, den sprider sig inte på så sätt att den ploppar upp lite här och där i karet, som annan 'skräp' korall eller t.ex. glasrosor gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja 1:an är rätt så ledsen just nu. Men han flyttade hit för bara en vecka sen. Tar det ett tag för den att gilla sitt nya ställe??

Eller behöver jag göra något annorlunda för att den ska trivas??

1an behöver ett hem där han kan dölja foten i mycket ljus och medium flow. Annars är han ledsen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tar inte en vecka för dem att slå ut max ett dygn för en frisk BTA (min erfarenhet). Tvärt emot vad Wigge skriver skall du inte ge BTA räka, det är alldeles förstort men däremot så fungerar mysis. Bra ljus, har du orginalbelysning skall den sitta högt upp men ändå så den kan ha foten i en skreva. Men mata med lite mysis eller artemia. Om den tar maten och för den mot munnen är allt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har MH halogen 150 w till ett 250 liters kar. Har matat med artemia och då tar den maten och stänger sig helt och öppnas efter ett tag. Funderar på att lyxa till det och kläcka lite artemia och ge den levande artemia. Borde väl uppskattas?

något annat jag kan göra "fel"

Det tar inte en vecka för dem att slå ut max ett dygn för en frisk BTA (min erfarenhet). Tvärt emot vad Wigge skriver skall du inte ge BTA räka, det är alldeles förstort men däremot så fungerar mysis. Bra ljus, har du orginalbelysning skall den sitta högt upp men ändå så den kan ha foten i en skreva. Men mata med lite mysis eller artemia. Om den tar maten och för den mot munnen är allt bra.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, om den äter, håller färgen och inte krymoer (färre tentakler) är min erfarenhet att det inte är någon fara. Det är ett djur och ett väldigt korkat sådant så det spelar roll. Men en annan sak som kan vara värt att tänka på är att du verkar ha en carpetanemon också, det innebär att de kan ha kemisk krigföring, så kol kanske? (har aldrig haft två olika sorter så det är lite utanför mitt kunskapsomårde men kolla tex google på de amerikanska sidorna ang. det)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...