Gå till innehåll

Check kruka att ha i karet!!


Aquario

Rekommenderade inlägg

Wow kolla vad jag fick av en annan person som just skulle slänga denna på tippen. Jag tyckte den skulle va så cool att ha i mitt nya 350L kar sen när jag får i gång den. Jag kan bara se fiskarna simma in och ut ur öppningarna. Det finns ju mycket man kan göra med denna. Man kan ju gömma pumpar i den, sätta koraller i den eller ha djup sand i den och ha Taenioconger hassi http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+29+123&pcatid=123 ålar eller varför inte ett hotell för clown fiskar. Möjligheterna finns! :nöjd:

post-6393-14468926845612_thumb.jpg

Jag tar emot alla möjliga tipps på vad man kan använda den till och hur man ska tvätta och förbereda den för akvariet.

PS: Den är gjord av typ lera eller keramik kanske det är. Släpper den ifrån sig fosfat??

Thank you!

post-6393-14468926845952_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa lerkrukor har innehållit både det ena och det andra, bly och andra metaller är väl sånt som kan bekymra oss...

Att ha lerkrukor till FO/odling skulle säkerligen inte vara nåt större problem men när det kommer till lägre djur o koraller så är jag mer tveksam.

Det kan funka men det kan lika väl gå snett.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är lugnt. Som sagt de används ju i sötvattenskar. Jag tror generellt att vi med saltvattensakvarier själva är extremt nojjiga över vad vi har i karet. Rengör med vatten och lägg ner den, kommer bli bra! :wooow:

att vi är " extremt nojiga" kanske är skillnaden mellan att lyckas eller inte. Det va ett dåligt argument tycker jag! Men att lacka den ett par tre gånger lätt bra. Blir väll lite svårt med insidan dock?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker den ser rätt stor ut så bara tvätta den ren. Ska du sen lacka så slå i en dl och ta en svap. Ta först insidan, sen utsidan.

Själv är jag inte så förtjust i mänskligt tillverkade ting i varken söt eller saltvattenskar, men har sett en som hade en gammal glaska och det var ganska coolt, så det kan nog bli bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är själv försiktig med vad jag har i karet, mestadels beror det på kostnaden som följer om jag skulle ha "gissat fel".

Därav så brukar jag även tänka till en extra gång innan jag ger råd eller förslag på forumet...

Att nåt används i sötvatten är absolut ingen indikation på lämplighet för salt, det finns flera saker som kan ställa till det för oss som inte berör sötvatten det minsta.

Viss kemisk filtermedia innehåller koppar, samma gäller mediciner och sand/sten kan innehålla metaller och silikater samt fosfat.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man skall ta hänsyn till vad som kan lösas ut från keramikkrukan så är det nog så att det löses ut MER i sötvatten än i saltvatten pga av lägre jonstyrka hos normalt sötvatten. Dessa krukor används också ofta i väldigt jonsvaga (mjuka) sötvattensmiljöer vilket ytterligare ökar lösligheten.

Om man tittar på giftigheten av olika ämnen så kommer pH in. PH påverkar giftigheten bland annat av ämnen som aluminium och koppar. Lågt pH (mellan ca 5,5 -6) gör aluminium höggiftigt medans pH kring 8 gör det ganska ogiftigt. Det finns ett område kring 8,3 till 8,6 som också anses ge giftiga former under vissa omständigheter. Högt pH och hög hårdhet (saltvatten i princip oändligt hårt) fäller oftast snabbt ut de giftiga formerna i ogiftiga former. Koppar löses också sämre i högt pH och hårdhet,

Tillbaks till huvudfrågan - stoppa i eller inte.

Den är inte så lätt att besvara. Vi gör ju inte samma nogranna bedömning eller varningar med så kallade normala material - sten - LS - sand eller annat. De kan också vara giftiga eller släppa grejer. Dedt är väl inte farligt - de finns ju i de normala omgivningarna. Javisst men det kan ju vara vattengenomströmningen och vattenutbytet som gör dem "ogiftiga" i naturen. De kan vara giftiga i den slutna miljö som ett akvarie erbjuder.

Var och en måste själv göra bedömningar av vad som funkar och inte funkar i våra små rev.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla för era ärliga och försiktiga svar!!!!-thank you

Jag har också tänkt på att lacka den för att stänga in eventuella giftiga ämnen, så lackning i flera lager ska det bli! Det kan väl inte vara fel eller? Blir nog skit snyggt när kalkalgerna äntligen fått fäste på den och täcker den, sen fäster väl vad som helst ovan på kalkalgerna?!

Ska bli kul det här!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se till att använda rätt lack bara, vanlig "hobbylack" hade inte jag stoppat i karet, även efter flera veckors härdning.

Det finns lack som är helt ok att använda i akvariesammanhang, det heter Epotex. Kostar ett par hundra för en liter, men det är iaf bättre det än att förlora flera tusen på döda djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...