Gå till innehåll

Biopellets i nystartat kar?


AffeAlien

Rekommenderade inlägg

Håller på, som en del kanske sätt, att starta mitt första saltkar och jag hade tänkt köra Biopellets i det.

Frågan är bara om jag ska köra det direkt från början eller om jag ska köra Fosfatremover först och sedan byta till biopellets eller ska jag köra 2 reaktorer med en i varje hela tiden?

Är ett alternativ bättre än de andra och i så fall VARFÖR?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så då kommer jag inte behöva någon fosfatremover alls, är det de du säger, Pelletsen klarar att hålla nere nivåerna ändå?

Ja, förutsatt att det finns nitrat i vattnet.

Jag hade nog rekommenderat att börja med fosfatremover istället när karet cyklat klart. Har du efter några månader problem med nitrat så kan du börja titta på att tillsätta kolkälla/biopellets.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det blir lite kaka på kaka med både pellets och remover.

För att bakterierna ska kunna tillgodogöra sig nitrater så måste det finnas fosfat tillgängligt. Och vice versa.

Dock är det lite beroende på hur värdena ser ut.

Det behövs sällan varken eller i helt nystartade kar med välcyklad sten.

Som sagt så beror det lite på.

Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Varför vill man starta utan fosfatremover? Det är kanske då den behövs som allra mest, när fosfatnivåerna skjuter i höjden p.g.a. alla döda ting i stenen. Jag hade iaf kört dubbel dos fosfatremover i starten för att sedan minska. Mät fosfaten och håll den på noll från start, så slipper du en tråkig algfas och algbekämpning senare.

Ändrat av Waterboy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför vill man starta utan fosfatremover. Dert är kanske då den behövs som allra mest, när fosfatnivåerna skjuter i höjden p.g.a. alla döda ting i stenen. Jag hade iaf kört dubbel dos fosfatremover i starten för att sedan minska. Mät fosfaten och håll den på noll från start, så slipper du ett tråkig algfas och algbekämpning senare.

Kan inte ha sagt det bättre själv..... jag förstår inte varför man skall låta ett nystartat kar förfalla ner i graven när man kan hålla det bra från dag 1.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag körde biopellets från början när jag startade mitt förra. Tänkte som så att finns det ingen näring så blir det inga bakterier som ökar i mängd när det sen kommer näring så startas bakteriekulturen i takt med näringen. som jag förstår det så e risken med biopellets att startar man med dem i en näringsrik miljö så kan man få en explosions artad tillväxt av bakterier vilket kan leda till krash. efter ett tag fick jag köra in lite fosfatremover för pelletsen ville inte riktigt hålla nere fosfaten. har läst att det ska gå och korrigera med nitrat tillsats men det är inget jag testat själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror kanske på om man vill ta det lugnt och låta saker och ting ha sin naturliga gång, eller ifall man planerar att stoppa i fisk och korall från första dagen.

Enligt mig är det bara dumt att först bjuda in till algfest för att sedan tokbekämpa dem. Då är det nog smartare att hålla lite lägre (och naturligare) värden från start. Sen är det en helt annan sak när man ämnar introducera fisk och koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att bekämpa alger är en sak, men att låta ett kar gå in sig och cykla genom de olika stadierna innan man tillsätter levande är en annan. Jag tror att ett kar som går in sig i lugn och ro kommer att bli ett stabilt kar som inte får en massa bekymmer allt eftersom. Det kräver så klart att man sköter det hela tiden också.

post-1377-14468927288323_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tar ett par veckor för kväve cykeln att dra igång.

Vilka andra stadier/cykler finns det som påverkar våra akvarier?

Vad är det som ska mogna, jag har aldrig förstått det.

Den där texten på bilden, om man omformulerar lite:

Ett nytt akvarium är fyllt av näringsämnen från sand & sten. Om man väntar ett tag så flyttar man näringsämnena till alger istället för löst i vattnet. Stoppa sen ner algätande bajsmaskiner som flyttar näringsämnena ner i sand & sten och en del in i kroppen. Där kommer maskar, poddar och andra otäcka kryp festa på näringsämnena. Stoppa sen ner rovfiskar, de kommer äta alla otäcka kryp och lagra näringsämnena i kroppen ... och bajsar ut resten i vattnet igen.

Eller så bara tar man ut näringsämnena direkt med en skummare, organiskt kol, fosfatremover eller biopellets. Och matar sina fiskar med fiskmat.

Och får inte vita prick då heller.

Ändrat av ormet
fyllde på med mer.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...