Gå till innehåll

Mitt första saltvatten rsm 130D


thefalken

Rekommenderade inlägg

Tänkte presentera mig lite, med tanke på att jag kommer nog att ha en del förfrågningar här.

Jag köpte mitt RSM 130D av Evillennart här på forumet, tack igen för det trevliga bemötandet och genomgången av tekniken mm. Tänk om alla säljare vore som du.

Jag har kört med sötvatten en längre tid, mestadels Malawi, men alltid sneglat mot saltvattenssidan. Och nu har jag satt ena foten i den salta halvan.

Akvariet står nu och gror med enbart saltvatten och lite bakteriekultur, LS och levande sand skall in i kväll.

Jag kommer att ha en del frågor, men efter att ha läst på detta forum i en längre tid, så verkar ingen fråga vara för dum, skönt!

Eventuella foton kommer nog upp på akvariet när det finns något att fota =).

Mvh

Torbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du redan är igång Torbjörn!

Du får fixa lite bilder sen så man får se sitt gamla kar i ny tappning.

Är all teknik installerad?

Hur många kilo LS har du tänkt dig på ett ungefär?

Man kan ju börja med några kilo mindre bara för att få en uppfattning om hur man vill få till scapen, å sen eventuellt komplettera med mer sten. Sen vill man ju ha plats för koraller också.

Runt 15 kilo tror jag blir en bra början...

Skickat från min GT-I9103 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu har "garaget" varit igång i 7 veckor, allt fungerar bra, klarat av nitritpeaken utan problem. Både koraller och invånare mår bra.

Och då kommer känslan, 110 liter är för lite, så mina sötvattensgarage säljs och ett akvastabil 360 beställs. Saltvatten ger en merkänsla som jag inte känt på länge, vill ha mer och större. ;).

Det bästa är att tanten är med på tåget, hon har fastnat lika hårt, men iofs på ett annat sätt, när det nya akvariet kommer så ska vi byta kuddar i soffan för att matcha. Skämt åsido, hela familjen har blivit tokiga i saltvattnets lustiga värld, så var det aldrig med våra Malawikar. Så nu är man i väntans tider igen, och funderar på om man ska ha kvar rsm 130 som ett karantänskar, eller liknande.

Som sagt saltvatten skapar turbulens, både i kropp och plånbok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt rsm just nu, simmar några clowner och ett par damseller tillsammans med en liten palett, en puffer mm.

I det nya kommer jag nog rikta in mig på ett par kejsare och lite annat smått och gott. Men just nu är det snarare vilken typ av skummare jag skall köpa som mina tankar handlar om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt rsm just nu, simmar några clowner och ett par damseller tillsammans med en liten palett, en puffer mm.

I det nya kommer jag nog rikta in mig på ett par kejsare och lite annat smått och gott. Men just nu är det snarare vilken typ av skummare jag skall köpa som mina tankar handlar om.

Tänk på att kejsare vill ha större kar än 360L! Dvärgskejsare trivs nog mycket bättre!

I skummarväg finns det ju hur mycket som helst! Hur mycket har du tänkt spendera på skummaren? För det finns ju både high end och low end ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tyvärr inte plats med mer än 360 i vardagsrummet just nu. I hallen finns det plats för betydligt större, men detta vill jag ha centralt. Är medveten om storleken på kejsare, givetvis dvärgkejsare var tanken.

Ang skummare är jag lite inne på Aqua-c 120v. Enligt tester så verkar den vara bra, men som sagt har ett par veckor att bestämma mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...