Gå till innehåll

små undringar


vicke13

Rekommenderade inlägg

Hejsan alla!

Gjorde ett inlägg här för nästan ett år sedan då jag frågade lite om nanokar, tänkte starta ett då men la ner tankarna då annat kom ivägen.

Nu sitter jag med ett 30L akvarium som jag ska starta upp, denna gång ska de inte bara bli en tanke.

Jag sitter fortfarande med några undringar efter ett års läsning av artiklar och forumsinlägg om saltkar.

frågor:

1: Hang-on-skummare och hang-on-filter eller att av de? har detta filter nu http://www.zolux.com/our-products.php?parametre=24;148;988;16373 .. räcker de?

2: Är skummare mest/endast nödvändig om jag ska ha småfisk i karet, kan jag skippa den om jag kör räkor,sniglar mm?

3: Om jag kör lowtech, räck då filtret jag har + cirkulationspump?

Hoppas jag kan få svar på någon av frågorna iaf!

// Viktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör skummarlöst,jag kan inte motivera den kostnaden med tanke på min lilla volym,jag tänker byta vatten regelbundet istället.När jag fått i min levande sten o sand vart det inte mer en typ 60 liter vatten kvar,jag tycker att skummaren är en brutal kostnad för mitt lilla kar och jag inbillar mig att jag kan sköta det via vattenbyten..samt tillföra sånt jag behöver med dom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Kör med det filter du har.

2. Skippa skummaren och byt ~5 liter vatten i veckan. Det fungerar även om du vill ha någon liten fisk senare.

3. Testa att bara köra med pumpen du har, kanske behöver du komplettera med en liten cirkulationspump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3. Testa att bara köra med pumpen du har, kanske behöver du komplettera med en liten cirkulationspump.

Super! Jag sitter på en Pump från Juwel, en Eccoflow 600L/H ( http://www.juwel-aquarium.de/en/Products/More/Filtration/Pumps/Pump-Juwel-ECCOFLOW-600-l-h-Int-ECCOFLOW-600.html?force_sid=ij6i9mknp876s60mipnb81aep1 ) Skulle man kunna sätta ner den i karet för lite extra rundgång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet att du fått svar redan men kan ju alltid vara roligt med fler svar!

Personligen tycker jag skummare är väldigt onödigt för små nanokar utan då tycker jag det är mycket bättre med ett hang on filter samt relativt täta vattenbyten. Jag kör själv skummarlöst på nanot fast med ett hang on filter och det är väldigt smidigt. Jag hade dock aldrig kört filterfritt (har provat) och då tycker jag vattnet blev smutsigt och grönt.

Fiskar kan du också ha i karet men helst små fiskar så som t.ex. scooter blenny, dock får du hålla koll på att de trivs, jag hade tex. små ocellarisar i mitt 25L men kände att det var för litet för dom speciellt när de inte hade en anemon. Med anemon kan det nog funka bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...