Gå till innehåll

Ersätta pumpar i RSM 130


jizeta

Rekommenderade inlägg

Tänkte dra ur tummen och uppgradera mitt RSM 130 lite. Ska slänga i en Tunze 9002 skummare och ge det nytt och bättre ljus, ev. skicka på den nya razor 120w LED-rampen när den kommer. Tänker också uppgradera från originalpumparna till nya, men vet inte vilka som passar eller är att rekommendera. Har någon här uppgraderat pumparna och i så fall till vad? Gärna inga svindyra saker, men <1000:-/styck är ok.

Tacksam för förslag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

folk brukar köra eheim compact 600 pumpar. detta då du kan sätta de nuvarande munstyckena från pumparna direkt på slangarna.

Här har du en länk med lite bilder.

http://www.reefsanctuary.com/forums/red-sea-max-owners-club/62818-return-pump-replacement-options-3.html#post866145

Man måste dock sätta de på olika höjder annars passar de ej så en hängande och en på botten borde funka fint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har köpt det begagnat och det var redan modifierat utan lock och med en hemmabygd mediabasket...så jag vet inte riktigt hur det skall/bör vara med vattennivån.

Men det strömmar igenom bra och MJ pumparna är ganska tysta och bra. Har satt på en liten bit slang på insuget till pumparna och sedan en 15-20 cm pvc rör för att få ner insuget så att det inte suger luft lika lätt.

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka är att föredra i ett RSM13? 2x compact 600 eller 2x max jet 750?

Tänkte ev. komplettera med en polario 7ml http://tritonakvarium.se/product.asp?product=1435

Det borde ge ett max på ca. 8000l/h om jag inte räknat fel. Är det tillräckligt i ett kar som är tänkt först och främst för mjukisar och skivisar? Det är ju betydligt mer än det nuvarande 2x550l/h.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vattennivån är inget problem med större pump i RSM 130.

kan antingen sätta ny pump på samma sätt med slang på insuget så den klarar lägre vattennivå. Eller pumpen i botten, med slang upp till munstycket.

Jag har provat med 2st Maxijet 1200 pumpar och det funkade. (men trångt om de ska vara bredvid varandra, kan sänka ner en och använda slang medans den andra sitter som vanligt)

Just nu kör jag med 1 retur pump, variant 3 här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?45774-Henke-och-Ida-s-RSM-130-Modified&p=444711&viewfull=1#post444711

~Henrik

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag påbörjat uppgraderingen. =)

Har inhandlat och installerat:

1 st Tunze 9002 nano skimmer

2 st Eheim compact 600

1 st Tunze 6025 nanostreamer

Det som ska inskaffas så fort det kommer hem till affären är en Maxspect Razor 120 W LED-armatur...sen ska jag väl ha ett RSM130 som är utrustat för betydligt mer än ett standard.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...