Gå till innehåll

Tankar från en översvämning


herrGreen

Rekommenderade inlägg

Hej alla glada!

Igår hade jag en mindre olycka, och vill bara varna nytt folk och gamla med för den delen. Någon kanske kan lära av mitt misstag.

Här om veckan så skulle elen enligt anslag stängas av i vår lägenhet. Jag var lite orolig för det här, jag visste inte om sumpen verkligen skulle tåla den mängd som skulle sugas ner av returpumpen eller om tätningen mellan överrinningsbox och akvarium var tät nog (hade blivit lite problem vid bygget). Jag var beredd, och allt gick bra. Efter detta visste jag att akvariet skulle klara minst 4 timmar utan el.

På mitt returpumpsutblås har jag ett litet hål som suger in luft, precis under ytan, vid hävert, ca 3 mm, så hävertfunktionen slutar och sumpen inte får översvämning.

Hålet var vid elavstängningen lite täckt med kalkalger, men jag tänkte inte så mycket på det.

Idag fick vi strömavbrott. Kalkalgerna hade växt över hålet. Hävert härjade.

Som tur är satt jag 2 meter från akvariet när det hände, jag blev orolig först när jag hörde hur det började strila ner över sumpens kant och ner på golvet. Fy fan.

Jag förstod precis vad som började hända, försökte dra isär pumputblåset mm, men till slut fick jag skrapa bort algerna från hålet och det sög in luft och häverten stoppades. 3 liter vatten på golvet, men med handdukar mm så funkade det ok. Som tur är var elen av.

Det obehagliga i den här historien är att det hände 15 minuter innan jag skulle gått ut ur lägenheten. Hade det hänt efter att jag gått skulle 30 liter vatten ha sugits ut på golvet och elen hade gått på igen efter detta, med saltvatten bland all el. Pumparna, om dom hade fungerat då trots eventuell kortslutning så hade dom gått torra. Bye bye till dom, min MP10 hade garanterat blivit överhettad och flugit i bitar/totalförstörts, hälften av mina koraller hade garanterat dött och säkert mer därtill. Vattenskadan hade blivit dyr den med. På grund av ett litet hål som inte fungerade!

Lite lärdomar:

Kolla rutinmässigt över funktioner för säkerhet regelbundet, saker förändras i akvarium, häng med.

När ni designar sumpen, lämna gott om extra volym för mer vatten.

Häng upp all el! Med driploops på rubbet!

Ha utblåset nära ytan! (oavsett om du har hål eller ej)

Jag har ett 45x45x50 med en sump i skåp nedanför, totalvolym på systemet är 90 liter. Jag ville ha ett litet akvarium för att starta ganska lugnt, men med alla klassiska grejer för större kar, just för att lära mig hur man gör "rätt". Jag har en enorm mängd saker jag vill förändra, och det kommer bli en enorm glädje att få designa nästa system, men det blir först 2013. Tills dess är jag väldigt glad över att mitt kar fortfarande är helt och djuren lever.

Hoppas någon lär sig något av detta! Jag har garanterat gjort det ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, man måste nästan bygga efter tankarna att det kommer läcka och planera noggrant. Fast det är bra med små katastrofer ibland för då kan man lära av de :-) Så länge det fixar sig som i ditt fall och man hinner hindra katastrofen såklart.

Kanon att det gick bra!

Jag har inte byggt klart mitt nya kar ännu, men jag tänkte ha två hål iaf för säkerhets skull på rören upp. Jag tänkte ha de ovanför ytan med istället för under.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lagge.

Du har inte möjlighet att ta en liten bild på dessa hål.

Jag tror det skulle vara en bra komplettering till resonemanget, samt att jag tror att detta är något som många missar då ofta returrören kommer lite i skymundan i diskussionerna omkring akvariebyggande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan du få med dig luft i returens utlopp, så var det för mig från början. Rätt jobbigt med lite bubblor då och då, och innan jag förstod att det var från dessa hål det kom och inte från en koppling på vägen... :)

Men det har löst sig själv, tog en vecka eller två så nu är det ok igen. Har även testat "strömavbrott" för att se så inte hålet satt igen med salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande tråd, jag har ju tänkt att göra en liknande lösning på nästa burk. Med lite modifikation.

Jag kommer ta upp ett hål i returen och sedan dra slang från hålet ner i avrinningen. Så när vattnet sjunker i avrinningen så kommer det in luft i returen & häverten bryts. I avrinningen är det mörkt så liten risk för alger som sätter igen + att slangen skall vara lätt att ta av och rengöra.

Vad tror ni om det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt retur rör ligger endast 5mm nedanför ytan utan att ha ett borrat hål. Då kan det /aldrig/ bli fel då det inte växer igen.

Ju större kar, desto större sump behövs för att kunna ta emot vattnet som kan rinna ner. Risken med att ha returutloppet för nära ytan är att man kan få virvlar med luft som dras med ner i vattnet.

Men att ha returen nära ytan och slippa oroa sig över hålet är en klar fördel så länge man inte drar ner en massa luftbubblor i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag med, allt annat är väl galet, jag vill bara ha kvar så mycket vatten i akvariet som möjligt för circulationspumparna tex

Sent from phone

4cm sänkning har jag räknat med om returpumpen stannar... Överkant på utloppet 1 cm under kammen och vattennivån borde ligga lite drygt 4 mm över kammens nedre nivå.

Streampumparna får helt enkelt sitta lite lägre....

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ju större kar, desto större sump behövs för att kunna ta emot vattnet som kan rinna ner. Risken med att ha returutloppet för nära ytan är att man kan få virvlar med luft som dras med ner i vattnet.

Men att ha returen nära ytan och slippa oroa sig över hålet är en klar fördel så länge man inte drar ner en massa luftbubblor i karet.

Självklart krävs det att man har en sump som kan ta den mängden vatten som ligger över röret.

Det man alltid kan göra är att förlänga röret om det skulle börja dra ner en massa luftbubblor. Mitt har dock aldrig gjort det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...