Gå till innehåll

Kan man skumma för mycket?


Rekommenderade inlägg

Jag är av den uppfattningen att man kan "överskumma" akvariet!

Det är många som jagar "superskummaren Allan" - jag tror att FÖR effektiv skummning utarmar välståndet hos innevånarna i ett korallrevskar!

Vore kul att göra en omröstning i ämnet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt Aquacare (de är lite partiska eftersom de tillverkar skummare) så anser de inte att man kan göra det. Dock så säger de att det leder till att man får öka doseringen av spårämne eftersom de kommer att skummas bort i större omfattning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite "halvskum" fråga" det här:)

Jag står själv i valet och kvalet angående till vilken grad jag vill uppnå i stort sett "stirilt" vatten. Överdimensionerad skummare, super kraftig uvc, ozoniator mm som är på 24/7 365 dagar om året. Man dödar ju pratkiskt taget allt. Jag kommer aldrig bli klok på hur det ligger till... Om man i första hand tänker på fisken så är är det ju okey med skummaren Jet Turbo Charged Super GTI Skimmer XXXL, men med korallerna som första priorietet så blir det ju som sagt lite fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man måste tänka på att vattnet på ett korallrev inte innehåller några näringsämnen utan det kan jämföras med en öken. så visst tror jag på en sk.överskumming än en för otillräcklig skummning som jag tror att de flesta har inklusive mig själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...