Gå till innehåll

Sjukt! Galet! Digitalkameran är 13 år!! Se på dessa foto!


MonicaOB

Rekommenderade inlägg

Satt och tittade på gamla foto och fick bara en fix idé.

Plockade fram min allra första digitalkamera, den lanserades i augusti 1999 och jag fick min till julen samma år. Det var den enda som kunde uppbringas på många mils radie, dyr som fan enligt dåtidens priser - men min snälle gubbe, dåvarande sambo, köpte den till mig.

Det var en Sony DSC F505 med Carl Zeiss objektiv, tillika vridbart! Hela 2.1 MP http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf505

Den plockade jag fram idag och knäppte 8 foto, det är max vad som går in på högsta upplösningen komprimerat på ett 4MB stick.

Jag har säkert inte haft kameran igång de sista 10 åren :( men jag minns macrobilden på en padda jag van pris med och belönades med även i kvällsposten!

Kolla in bilderna på macro - den är fortfarande fantastisk!

Fotona är tagna utan staiv och stabilisator fanns inte då...

Kommentarer?

post-6905-14468927005183_thumb.jpg

post-6905-14468927005443_thumb.jpg

post-6905-14468927005699_thumb.jpg

post-6905-14468927005964_thumb.jpg

post-6905-14468927006204_thumb.jpg

post-6905-14468927006458_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik,

Dessa macro är tagna med en digitalkamera från 1999 - du blev tonåring det året, hajar du? Jag ville visa att dagens dyra kamror med 12MP inte är bättre.

Jag lägger ut mängder av foto men inte många som bryr sig :ledsen: jag tycker fotografering är kul och delar gärna med mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker photona blev riktigt bra.Min fru håller på jus nu med att starta en fotostudio mitt gamla fiskrum.Kommer själv ihåg min första digitala kamra en olympus tror jag det var kompaktkamera.Dock var detta före min hobby men jag kan leta fram den och ta ett par kort och gemföra med min nya kompaktkamera som är en TG810.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi e många som tittar men inte kommenterar.......:kaffe:

Fredrik,

Dessa macro är tagna med en digitalkamera från 1999 - du blev tonåring det året, hajar du? Jag ville visa att dagens dyra kamror med 12MP inte är bättre.

Jag lägger ut mängder av foto men inte många som bryr sig :ledsen: jag tycker fotografering är kul och delar gärna med mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina bilder aboslut!

Sen, inte för att vara sån, men.. Dagens kameror är sjukt mycket bättre än dom första digitalkamerorna. Det är naturligtvis fina bilder du tagit, men du säger själv att du är fotointresserad och då borde du exempelvis notera det ganska väl framträdande bruset i bild nummer 2. Just brus är något som nyare kameror blivit extremt mycket bättre på. Bild nummer ett är mycket fin, kanske något längre skärpedjup hade varit trevligt, men då hade man fått nog rörelseoskärpa istället eftersom en såpass gammal kamera inte kan jobba med ISO på samma sätt som en modern. Så.. Gamla kameror i all ära, men nyare ÄR bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pixelhysterin har nästan dött ut vad gäller digitala systemkameror. Under många år var den drivande och säljande, men nu hörs nästan inget om det. Kvalitén på linserna har större betydelse, precis som Krille 55 skriver. Maglofster nämnde ISO ovan, även där är det mycket bättre just nu, men det finns säkert mer att göra där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som föregående talare poängterat så är upplösningen inte det viktiga, kvaliten på sensorn och optiken är det viktiga. Optiken på din kamera är Mycket bra dock är sensorn av det sämre slaget vilket gör att fotona blir gryniga.

Men du har öga för motiven, så snälla, fota mer:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...