Gå till innehåll

Någon som borrat ett Hornbach-kar?


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Det har dykt upp ett problem. Det ryktas att de flesta bottnar i kar är härdade, och jag hade tänkt köpa ett kar på Hornbach och borra botten.

Så, har någon köpt ett MP/Eheim-kar ur Hornbachs sortiment av "rena" kar och borrat botten?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte så att de kar som har välvda eller runda hörn osv är de som har härdat glas.

då detta glas är dyrare finns det ingen anledning att ha det i vanliga rutor. Men där det är special rutor så kan det vara så för att runda hörn mm skall hålla så väljer man härdat glas då vanligt glas inte hade fungerat.

detta är vad jag tror. Titta på tex rsm karen runda hörn härdat glas. Bakstycket är raka glas och är inte härdat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte några standardbyggen har härdat glas. Det jag sett där man verkligen använt härdat har varit specialbyggen i kubikmeter+ klassen med bara framruta. Då finns det vissa finesser med att det går att använda något tunnare glas och glaset tål smällar något bättre när det är på plats. Däremot så är det ju känsligt innan det är monterat eftersom en smäll på en kant kan resultera i att det blir bara bös av hela rutan. De som serietillverkar vill nog inte ha så känsliga saker plus då att varje ruta måste härdas för sig i färdigskuret skick vilket inte heller passar in riktigt bra med volymproduktion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte RSM-karen härdad glas? Jag är helt säker på att jag har läst att i alla fall rsm130 är härdat.

http://www.bostonreefers.org/forums/showthread.php?88948-Drilling-a-red-sea-130&p=827469&viewfull=1#post827469

Läser du vidare i tråden finner du detta :)

Ok so heres the follow up email to red sea. Whish they could get their story straight..

Flag this messageRE: Red sea tankWednesday, November 25, 2009 11:37 AMFrom: "Pinky" <pinky@redseafish.com>Add sender to ContactsTo: "'scott '" <muddskipper27@yahoo.com>

The glass used in MAX is definitely not tempered so there is no theoretical

problem in drilling or cutting the glass.

Having said that, we take no responsibility for breakage should anyone

decide to modify the glass on their own. The front is tempered but the

divider is not.

Pinky

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är vi lite offtopic men jag läste också den biten och tycker att den är lite motsägelsefullt eftersom han skriver att det är härdat först.

Kollar man vidare på nätet så finns det fler källor på att de är härdat glas i botten och sidorna men det finns bilder på folk som borrat baksidan och de som säger sig att de borrat botten.

http://www.reefsanctuary.com/forums/red-sea-max-owners-club/81095-drilling-bottom-rsm130-where-put-bulkheads.html#post1135106

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ursäkta! hur borrar man ett kar överhuvudtaget? jag vet att jag kan hantera en borrmaskin no problema..men vad har man för borr och hur går man tillväga?

Diamanthålsåg blir bäst resultat, kan även använda dremel med diamantstift.

Kylning är viktigt annars spricker det. Finns lite olika lösningar på hur man löser kylningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...