Gå till innehåll

Nån som kör Apex controller?


mamadubba

Rekommenderade inlägg

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 8 månader senare...
  • 2 månader senare...

Jag funderar på att köpa en doserpump. En riktigt bra. Neptunes DoS verkar vara något extra. Det är bara det att då får man tas med hela Apexsystemet. En akvariedator är ju roligt men kanske inte nödvändig. Ni som använder Apex, vad säger ni om systemet. För- nackdelar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag läst på om apex och har blivit barnsligt förtjust. :) Deras doserpump dos verkar vara riktigt bra.. . Hela systemet känns grymt genomtänkt och passar extra bra för mig som är på landet ofta. Då kan jag övervaka och styra det mesta från landet. Frågan man ställer sig är förståss om det är värt pengarna? Och behöver man övervaka pH och orp? pH har jag inte mätt ens hittills. Salthaltsmätaren undrar jag hur bra den är egentligen?

Mammadubba: Vad säger du som har haft apex ett tag?

Någon annan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma här. Har också läst på en hel del om Apex:en, har väl exakt samma frågeställning som du. Ser väldigt bra ut men är det värt pengarna?

Skulle verkligen vilja kunna styra mina RW-8 pumpar med Apex:en, Fish-Street säljer ju även en modul för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är grymt nöjd med min Apex. I somras när man åkte iväg till stugan kunde man vara lugn trots att det ett par riktigt varma dagar. Det var skönt att kunna logga in och se att mitt uppbyggda scenario höll. Först stänga ner doppvärmaren för att säkerställa att den inte hängt sig. När temperaturen trots det steg så startade en fläkt som höll det hela på rimliga temperaturer. Den allra varmaste dagen så stängdes även belysningen och ett par pumpar av för att minimera tillförseln av värme. Och det är ju bara ett av de många scenarion man kan bygga upp.

PH gillar jag att ha koll på. Genom att se hur det varierar över dygnet får jag en uppfattning om hur syresatt karet är. ORP är också trevligt men långt ifrån nödvändigt. Saltmätaren gillar jag skarpt, den talar ju om för mig om dunken med osmosvatten har tagit slut.

Hela systemet känns relativt lättarbetat och genomtänkt. Ska bli riktigt spännande att se de nya tillskotten i form av streampumpar och doserpumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är grymt nöjd med min Apex. I somras när man åkte iväg till stugan kunde man vara lugn trots att det ett par riktigt varma dagar. Det var skönt att kunna logga in och se att mitt uppbyggda scenario höll. Först stänga ner doppvärmaren för att säkerställa att den inte hängt sig. När temperaturen trots det steg så startade en fläkt som höll det hela på rimliga temperaturer. Den allra varmaste dagen så stängdes även belysningen och ett par pumpar av för att minimera tillförseln av värme. Och det är ju bara ett av de många scenarion man kan bygga upp.

PH gillar jag att ha koll på. Genom att se hur det varierar över dygnet får jag en uppfattning om hur syresatt karet är. ORP är också trevligt men långt ifrån nödvändigt. Saltmätaren gillar jag skarpt, den talar ju om för mig om dunken med osmosvatten har tagit slut.

Hela systemet känns relativt lättarbetat och genomtänkt. Ska bli riktigt spännande att se de nya tillskotten i form av streampumpar och doserpumpar.

Jo apexen känns riktigt användbar. Det är väl bara priset som ev stoppar ett köp för min del. Alltså den där dosern verkar riktigt vass. Streamers verkar inte lika intressant. Där är ju gyren mer nyskapande. Autofeedern känns intressant ihop med orp'en och om den verkligen håller torrt som utlovas. Låter som ett tröskverk dock. Har du checkat hur saltproben mäter jämfört med en kalibrerad refraktometer? Eller är det mer ändringar du använder den till. Jag har inte eller sett en apex ATO-modul som klår Tunzes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker också att apex-systemet ser bra ut. Stor investering pengamässigt dock med allt man vill ha +kablage osv.

Men vad är det du tycker verkar bättre med deras doserpump än t.ex. Kore 5th eller GHL Doser 2?

Skulle tro att de är extremt likvärdiga gällande prestanda och kvalité utan att ha skruvat isär dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den ser lite överdimensionerad ut, det är ju trots allt inte gröt du ska förflytta och Kore 5th bygger ju på finare DC-motorer.

Troligen Doser 2 med.

Jag tror att man vill försöka sälja mer med just det överdimensionerade, sticka ut i mängden. Hur ofta lägger en vanlig doserpump av?

Ändrat av JonasW
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker också att apex-systemet ser bra ut. Stor investering pengamässigt dock med allt man vill ha +kablage osv.

Men vad är det du tycker verkar bättre med deras doserpump än t.ex. Kore 5th eller GHL Doser 2?

Skulle tro att de är extremt likvärdiga gällande prestanda och kvalité utan att ha skruvat isär dom.

Nja kolla dimensionerna på pumparna betydligt större. En helt annan seriositet när det gäller slanganslutningar. Det ska vara en högre kvalitetsnivå helt enkelt. Eller så har jag bara gått på reklamen. :)

http://reefbuilders.com/2014/09/16/neptune-systems-dos-dosing-pump/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag skrev i mitt andra inlägg så tror jag som sagt att många köper på det överdimensionerade. Feelgood är inte att förakta.

Slanganslutningen är bra visst, men med rätt slang så läcker ju inte en vanlig anslutning heller. Det finns många olika kvalitéer på slangar.

Som sagt, hur ofta har du läst om en steppermotor som bara gått & dött? Visst har det hänt, men ofta kan man ju inte säga att det händer. Finns ju inget som säger att dessa håller 10x längre heller bara för att de väger 10x mer. ;)

Säger inte att det är en dålig produkt, mer att man kanske ska se till sina behov mer än det visuella intrycket. Behöver du ett helt Apex system idag eller köper du det mest för att köra dessa doserpumpar?

Du förstår nog vad jag menar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är säkert en kanonprodukt som sagt. Tror knappast att du ångrar ett köp av Apex och doserpumparna mer än att plånboken ekar lite tommare. :)

Men detta säger ju också en del:

Average lifetime for our motors is about 700-1000h. Everything depend from duty

cycle - off time should be longer than on-time.

With avrage flow about

50ml/min - if you need dose 300ml daily it will work about 6min daily = 3 hours

of work/month = 36 hours per year.

Motor with connector cost 25,00 euro.

Jag doserar idag 190ml/dygn vilket innebär att om man går på Kore 5th lägsta angivelse över driftstimmar så räcker en motor i 29 år. Jag har säkert bytt utrustning inom 5-10 ändå av utvecklingsskäl med tanke på hur mycket som händer i denna hobby idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man kollar på en doserpump så är det inte enbart motorns livslängd man ska kika på, där räcker nog de allra billigaste från Fish-street också till. Man har slangens kvalitet och hållbarhet som en stor faktor till att doseringen håller år ut och år in innan man måste byta. På min gamla GHL tex fick jag byta display inom en 1-års periood 2ggr pga att den började tappa pixlarna så man inte kunde se vad man knappade in.

En stor anledning till priset på Apex är dess funktionalitet och uppkopplingsförmåga på nätet och kunna se all datan där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Apex doserpump påminner mer om de pumpar man använder i sjukvården för att byta blod, och det är grejer man kan lita på. Jag har plockat isär ett vanligt pumphuvud som sitter på de flesta doserpumpar och det är ju inte så man blir imponerad. En bricka med tre piggar och där det sitter tre plasthjul på. Huset sitter med några små öron som håller fast huset på bottenplattan. MEN det fungerar och det är sällan man hör några jätteproblem. Dock så är ju en doserpump för kH och Ca jätteviktiga för karet, så man kanske skulle satsa de extra pengarna ändå.

En väldigt stor fördel med Apex är om man mäter en avvikelse i t.ex. Kh så matar man in uppmätt värde i programmet och så läggger programmet till den avvikelse och korrigerar upp till ett nytt börvärde.

Men det är en jäklans massa pengar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört apex ett år nu ungefär och tycker det funkar väldigt bra. Känns som bra byggda prylar och inga problem med hård eller mjukvaru-buggar som annars verkar vara mer regel än undantag på akvarieprylar. Om det är värt pengarna är väl lite upp till var och en, men om man betänker vad den ersätter så tycker jag inte det är så farligt. ATO, AWC, pumpstyrning, ljusstyrning, probmätning och övervakning som separata prylar hade kostat mycket mer och dessutom varit helt ohanterbart som separata system.

PH följer med och det är väl enda anledningen jag mäter det men kan ändå tycka det är lite intressant som värde, har man fel ph så har man sannolikt ett problem nånstans.

Väntar också på doserpumparna, ska bli trevligt att få in dem i samma gränssnitt som allt annat. Funktionen som automatiskt räknar ut hur mycket den ska dosera beroende på uppmätta värden är väl inte världsomvälvande men det är ju en trevlig funktion och bra att få in det i samma gränssnitt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört apex ett år nu ungefär och tycker det funkar väldigt bra. Känns som bra byggda prylar och inga problem med hård eller mjukvaru-buggar som annars verkar vara mer regel än undantag på akvarieprylar. Om det är värt pengarna är väl lite upp till var och en, men om man betänker vad den ersätter så tycker jag inte det är så farligt. ATO, AWC, pumpstyrning, ljusstyrning, probmätning och övervakning som separata prylar hade kostat mycket mer och dessutom varit helt ohanterbart som separata system.

PH följer med och det är väl enda anledningen jag mäter det men kan ändå tycka det är lite intressant som värde, har man fel ph så har man sannolikt ett problem nånstans.

Väntar också på doserpumparna, ska bli trevligt att få in dem i samma gränssnitt som allt annat. Funktionen som automatiskt räknar ut hur mycket den ska dosera beroende på uppmätta värden är väl inte världsomvälvande men det är ju en trevlig funktion och bra att få in det i samma gränssnitt.

Hur är apexens ATO. Hittar inte info om den. Tunzes system med flottör och optisk sensor funkar bra så jag vet inte om det är idé att köra apex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...