Gå till innehåll

Doser pump Marine color


jimmy

Rekommenderade inlägg

Snuskigt bra pris. MEN personligen hade jag aldrig valt den där. Det man har i sina dunkar dödar garanterat allt i karet om enheten hänger sig i på läge.

risken är minimal att det händer, men när man pratar saltvatten o tänker köra med doserpum så har man oftast saker i karet för minst 10,000kr, skulle en doserpump hänga sig så är det bara att tömma karet på allt du har, inc sten är (ursäkta ordvitsen) stendött.

Personligen skulle något som det förstöra hobbyn för mig, just därför tycker jag det är värt den extra tusenlappen för att köpa en märkespump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig där absolut frågan är ju bara om märkes pumpen är säkrare än denna.

Vad är det som gör att det skiljer 2000 i pris är det så mycket bättre komponenter i märkes grejerna

till att börja med så är märkesgrejerna vääääääl testade (om inte i början, så nu, tiotusentals pumpar runt om i värden som kör 24/7 felfritt).

Någonstans har man snålat in med denna produkten, annars skulle man inte kunna hålla priset nere.

Men i slutändan är det omöjligt att veta, tycker det är en onödig risk :)

Bubble magus doserpumpen tex. som ändå anses vara ett bättre kinamärke har haft ett antal fall med pumpar som fastnat i påläge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv så skulle jag våga testa den dock måste man ju tänka om man verkligen behöver en.Jag köpte en BM och den blev liggandes i ett år utan att komma till användning.Dock kör jag bara mjukkoraller i stort sett.Sen beror det på kar.Har du ett system på 1000 liter så gör det kanske inte något om du har i en hel dunk (5liter) som hände i mitt fall i akvariet.Min akvarievakt skulle fylla på avdunstat vatten och trodde det var vatten i dunken ock hade i magnesium som skulle räcka 2 månader fick lite höga magnesiumvärden ett tag men inget tog skada.Dock på ett 100 liter kar med kanske fina spser och lpser skulle det slutat riktigt illa.Så det beror lite på vad du skall dosera och hur stora behållare du skall använda.Sen kan ju även den bästa pumpen hänga sig.Jag själv brukar inte bry mig så mycket om märkes saker utan kör lite blandat med BM skummare och ecotech belysning osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skillnaden i pris kan ju också vara ifall handlaren som säljer varan finns i Kina eller i ett EU-land. Så fort varorna kommer hit så brukar de bli något dyrare, bortsett från påslag och frakt, sen kan de mycket väl vara tillverkade i Kina ändå.

Att det dessutom sitter ett märke av en känd tillverkare på gör säkert sitt för att dra upp priset något.

Många "omärkta" varar som tillverkas på samma fabrik som märkesvaror kostar ju långt mycket mindre ifall man köper dem omärkta.

Men som Reuben skriver, väl beprövade och uttestade produkter borgar ofta för en högre kvalitet, även om priset också är högre.

Man får oftast vad man betalar för, ibland mer, ibland mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag har tittat in mig på denna doserpump.

Om jag har läst in mig rätt så är väl den stora skillnaden på billiga kinamodeller och de dyrare framför allt kvalitén på motor och pumphuvud.

De dyrare brukar ha en kvalité som klarar kontinuerlig drift och är specade för 20.000 h om jag inte minns fel medan de billigare kina klarar ca 200 h.

Med en skvätt då och då brukar siliconslangarna få bytas vart annat år eller så.

Lunka - Har MC-03-M backup minne om strömmen går?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Linnex. Jag öppnade för att se om det satt ngt litet batteri eller ngt som man kunde nollställa, men det fanns det inte. Nu har den legat utan ström i ett par veckor så nu skall jag testa igen

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ok.

Det var inte reset jag tänkte på utan om den håller kvar inställning i minnet vid strömavbrott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mailade minnesfrågan till Marinecolor Electric CO. LTD.

Fick svar tillbaka att den håller minnet vid strömavbrott.

Svaret kom ifrån Ziwei xu (jimmys ebay länk) och i mailet fanns reefshops.com icon.

Jag förmodar därför att pumpen är reefshops egen och/eller de har nära samarbete med Ziwei xu och Marinecolor.

Dock är jag tveksam till att det är samma som Bubble Magus som har spekulerats i div forum. Det är nog betydligt vanligare i kina att plaggera än att släppa samma model billigare under annan namn ;). Och jag tycker inte heller de två är speciellt lika.

I vilket fall så har jag beställt.

Huvudenhet + Slav (6 st pumpar) inkl frakt kostar $230. Dvs strax under 1600 kr med paypal. Fick även presentkort på 9 dollar.

Jimmy. Om du vill avvakta är du är välkommen att inspektera när jag fått leveransen. Dock lär det ta några veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Film på youtube som visar hur man kalibrerar så ligger 10 ml på 15-20 sekunder. Utan att ha mer information så skulle jag gissa på 2-2,5 liter i timmen. Säker någon som har bättre koll.

Generellt så funkar inte kina pumpar till kontinuerlig drift om du har fundering på det. Motorn brinner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledning att jag föll för denna modell förutom priset är styrsystemet.

Som jag har förstått det.

Man kalibrerar enheten så den vet hur lång tid det tar för varje pumpen att köra ut 10 ml.

I automatläget ställer man in hur många ml man vill ha per dygn upp till 9999 ml. Ställer in hur många cyklar den skall köra per dygn upp till 24. Dvs max en cykel i timmen.

Så ställer man in 240 ml med 24 cyklar så skall den köra ut 10 ml i timmen.

Vet inte vad finare modeller gör men andra kina jag kollade upp så ställde man in intervaller när och tid och fick själv räkna ut hur många ml man vill ha per cykel samt programmera varje enskild cykel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick hem en ny display till min GHL SA4 igår och programmerade den, så med det färskt i minnet kan jag iaf säga hur det går till på en sådan.

Du ställer in ifall den ska dosera automatiskt antal gånger (dvs dela antalet gånger du ställer in jämt över dygnet), eller manuellt (du kanske vill att den ska dosera enbart på morgon eller kväll).

Sen ställer du in dosen samt hur många gånger den ska dosera det.

I mitt fall valde jag auto, 15ml, 4ggr, dvs totalt 60ml på ett dygn. Detta bör ge en doseringsintervall på 6 timmar, men jag satt inte och kollade efteråt utan stängde skåpet till sumpen igen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick hem en ny display till min GHL SA4 igår och programmerade den, så med det färskt i minnet kan jag iaf säga hur det går till på en sådan.

Du ställer in ifall den ska dosera automatiskt antal gånger (dvs dela antalet gånger du ställer in jämt över dygnet), eller manuellt (du kanske vill att den ska dosera enbart på morgon eller kväll).

Sen ställer du in dosen samt hur många gånger den ska dosera det.

I mitt fall valde jag auto, 15ml, 4ggr, dvs totalt 60ml på ett dygn. Detta bör ge en doseringsintervall på 6 timmar, men jag satt inte och kollade efteråt utan stängde skåpet till sumpen igen. :)

Dubbelkolla det där så det inte blir något fel Jimmy. På Grotech så stämmer du in totalen och sen väljer du hur många gånger den ska dela det på. Så väljer du 15ml och 3ggr så doserar den 5ml 3 gånger per dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dubbelkolla det där så det inte blir något fel Jimmy. På Grotech så stämmer du in totalen och sen väljer du hur många gånger den ska dela det på. Så väljer du 15ml och 3ggr så doserar den 5ml 3 gånger per dygn.

Tack Hans, men det står "ml/dosing" eller något liknande, så det är mängd per dos man ställer in, inte totalt per dygn.

Manual finns här: http://support.aquariumcomputer.com/downloads/Manual_DosingPumpSA_07082008.pdf

Kör du med ghl datorn med separat doserpump så är det iaf som jimmy skriver.. Man sättet antalet doser och vilken mängd per dos.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Helt rätt! :)

Nog om GHL's maskin, åter till Marine Color. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har fått hem min och testat lite grann.

Kalibrering och inställningar va inga problem väldigt enkel.

Tyvärr så va det en av dom tre pumparna som inte höll trycket utan efter ett par timmar hade vattnet i slangen sjunkit med ca 10cm.

Vilket gör ju då att den doserar fel.

Men efter att par mail med säljaren som va väldigt tillmötes så fick jag ett bra pris på en slav enhet på ytterligare tre pumpar.

Så jag istället kunde använda en av dom.

Kollade aldrig vad frakten skulle bli om jag skickade tillbaka den första men säkerligen inte billigt till kina.

Att jag sen lyckades fixa till så att pumpen höll tätt gör ju inte saken sämre :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...