Gå till innehåll

Silikatfilter?


nelson

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

I silikatfilterna har man väl Rowaphos eller?

Om det är så så borde man väl bara kunna göra ett rör med inlopp, utlopp, koppla det till osmosen. Sedan fylla det med Rowaphoskulor.

Det kanske var för enkelt eller?

Hls Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hejsan!

Jag undrar om det bildas bakterier i filtret när det står stilla? Mitt kommer i alla fall stå still en vecka i taget.

Tänkte på det eftersom nitratfilter blir ju en nitratbomb om det blir stop i dem som inte har cirkulation, har fattat det så enligt några trådar här på sajten.

Silikat kanske inte funkar på det sättet?

Mvh Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig. Varför skall man slänga de första litrarna ur osmosfiltret (förutom första gången man använder ett nytt)? Vattnet har ju passerat membranet, partikel och kolfiltret. Vad är det som händer med vattnet som inte händer i plastdunkar eller i sumpen (om man har automatisk vattenpåfyllning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa osmos filter "rensar" sig när man släpper på vattnet. Det gör att i början så är det inte rent vatten som kommer. Jag vet inte vilka som gör detta men jag tycket det är rätt rimligt i vilket fall som helst att man låter det rinna en stund innan man tar vatten till akvariet. Där har ju stått en del vatten i filtrer sedan förra gången det användes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm jag bytte inehåll i ett jobytar filter på jobbet. Var en tunna på 200liter kom på nu att undra om det är samma som man köper för osmosfiltren.

Små röda/rostfärgade korn i storlek 0,2-0,8mm

Ser ut som på länken

http://shop-meeresaquaristik.de//product_info.php?products_id=1409&XTCsid=fe32c6aa155c0f0785eba4120938b2a8

silikatharz_g.jpg

Har mängden nån betydelse för att det skall funka. Är det mindre så blir det fortare förbrukat än ett med mycket i...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marhag. Hur rensar filtret sig. Tar vattnet någon annan väg på sidan om membran och filter. Ang gammalt vatten så borde det inte spela någon roll om det förvaras i ett osmosfilter eller dunk eller sump. Vattnet vi dricker i Gällivare är förresten 10000 år gammalt. Skall man ha "nytt" vatten är det väl bara att börja förbränna vätgas och ta rätt på vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag fick det det förklarat för mig (om jag nu förstod det rätt) så kördes vatten igen membranet på andra hållet för att rensa det. När det gäller vattnet som du dricker så räcker det nog inte med 10000 år...:)

Vad jag menade är att vatten som står stilla kommer förr eller senare att bli surt. Även med osmos vatten kan du inte förvara hur länge som helst eftersom det drar till sig olika ämnen från sin omgivning. En tillsluten dunk klarar det dig ganska länge i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man snackar om miljöförstöring men den är ju inte total ännu...

Vattnet bildar en jämvikt mellan hur mycket skit som tas upp ur luften och hur mycket som avges.

Med omvänd osmos menas att om vi har två olika vätskor (VATTEN) på var sin sida om en yta bildas ett osmotiskt tryck som försöker fördela de lösta ämnena i samma koncentration på båda sidor om membranet. Men om vi lägger på några kilo per kvadratcentimeter tryck på ena sidan slinker de minsta molekylerna genom membranet

(H2O = liten). Vattnet går i omvänd riktning mot det osmotiska trycket.(= omvänd osmos). På Engelska reverse osmosis. För att detta skall fungera bra fordras ett speciellt membran med så små hål att bara vattenmolekyler kommer igenom. Men ingen är perfekt - det läcker igenom lite större atomer också. Osmosvattnet är alltså inte perfekt. Det kan vara bra med t. ex silikatfilter efteråt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...