Gå till innehåll

Snorkling i Sharm el Sheikh


stooolpe

Rekommenderade inlägg

Igår kom jag hem från en veckas semester på Grand Hotel i Sharm el Sheikh, där provade jag för första gången på att snorkla och tänkte dela med mig av lite bilder. Varje gång man snorklade hittade man nya saker att titta på.

Revet "tillhör" hotellet, det enda jag tyvärr gick miste om var vid ett tillfälle dök det upp en stor drakfisk (volitans) framför huvudet på mig men givetvis hade kamerans batteri gett upp några minuter tidigare, jag fann sedan att de rörde sig i en liten vik, men där kunde jag inte komma ner och fotografera.

Det var ett oerhört varierat fiskbestånd där man fick se i stort sett allt, det som jag själv har missat att fotografera är alla småfiskar som rörde sig bland korallerna.

post-5186-14468927059194_thumb.jpg

post-5186-14468927056828_thumb.jpg

post-5186-1446892705702_thumb.jpg

post-5186-14468927057193_thumb.jpg

post-5186-14468927057373_thumb.jpg

post-5186-1446892705755_thumb.jpg

post-5186-14468927057717_thumb.jpg

post-5186-14468927057906_thumb.jpg

post-5186-14468927058115_thumb.jpg

post-5186-14468927058277_thumb.jpg

post-5186-14468927058446_thumb.jpg

post-5186-14468927058629_thumb.jpg

post-5186-14468927058821_thumb.jpg

post-5186-14468927059001_thumb.jpg

Ändrat av stooolpe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt nice ut..

Hur var hotellet.. Var du o snorkla på mer än hotell revet ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Hotellet var rejält och fint, ville man inte bada i havet fanns det åtta pooler att välja mellan. Maten lämnade väl lite att önska, man gick dock aldrig hungrig,

men i det stora hela var både jag och min sambo mycket nöjda. Det finns både ett par bufférestauranger samt ett flertal a la carte restauranger, vi testade tre av a la carte restaurangerna med blandat betyg, a la carte restaurangerna krävde dock bokning ett dygn innan samt vissa menyer och även någon restaurang kostade extra även om man hade all inclusive.

Vi snorklade enbart på hotellets område, men jag pratade med ett annat par från Sverige som hade varit på en utflykt och de hade fått snorkla på tre andra ställen med en guide, men tydligen så hade man inte någon "egentid" utan man simmade i stort sett hela tiden, vad jag hörde skulle ett av de reven vara lite färggladare men att det vid hotellets rev både fanns ett större utbud av fisk och bättre variation. De fick dock se en muräna samt en stingrocka vilket jag inte såg vid hotellets rev.

Att tänka på för oss som bor i Skåne är att kolla priserna hos de danska researrangörerna, vi åkte exempelvis med Spies vilket blev ett par tusen kronor billigare än med Ving fast det var samma flyg och resa.

ser riktigt trevligt ut! Häftigt med så många Sohal :)

Ja det var fräckt, första gången vi gick ner till bryggan för att kolla in havet såg vi enbart Sohals, de verkar gilla att vara på grunt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hotellet var rejält och fint, ville man inte bada i havet fanns det åtta pooler att välja mellan. Maten lämnade väl lite att önska, man gick dock aldrig hungrig,

men i det stora hela var både jag och min sambo mycket nöjda. Det finns både ett par bufférestauranger samt ett flertal a la carte restauranger, vi testade tre av a la carte restaurangerna med blandat betyg, a la carte restaurangerna krävde dock bokning ett dygn innan samt vissa menyer och även någon restaurang kostade extra även om man hade all inclusive.

Vi snorklade enbart på hotellets område, men jag pratade med ett annat par från Sverige som hade varit på en utflykt och de hade fått snorkla på tre andra ställen med en guide, men tydligen så hade man inte någon "egentid" utan man simmade i stort sett hela tiden, vad jag hörde skulle ett av de reven vara lite färggladare men att det vid hotellets rev både fanns ett större utbud av fisk och bättre variation. De fick dock se en muräna samt en stingrocka vilket jag inte såg vid hotellets rev.

Att tänka på för oss som bor i Skåne är att kolla priserna hos de danska researrangörerna, vi åkte exempelvis med Spies vilket blev ett par tusen kronor billigare än med Ving fast det var samma flyg och resa.

Ja det var fräckt, första gången vi gick ner till bryggan för att kolla in havet såg vi enbart Sohals, de verkar gilla att vara på grunt vatten.

Hur många stjärnor hade ert hotell ? Har också fattat att "allt" inte ingår i all inc..

Är sugen på att planera in sharm som nästa resa.. Precis hemkommen från down under.. Så det händer inte imorgon direkt, men vill ha ett mål iaf.. Har två småttingar att ta hänsyn till så resan kostar en bra slant genast då..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många stjärnor hade ert hotell ? Har också fattat att "allt" inte ingår i all inc..

Är sugen på att planera in sharm som nästa resa.. Precis hemkommen från down under.. Så det händer inte imorgon direkt, men vill ha ett mål iaf.. Har två småttingar att ta hänsyn till så resan kostar en bra slant genast då..

Med vänlig hälsning, Manne

Ja med barn drar nog priset iväg, enligt hotellet så är det klassat som 5 stjärnor, ving har klassat det som VVVV+ och spies har ett liknade betyg fyra stjärnor+, det ingår i Red Sea Hotels, http://www.redseahotels.com

Det som kan vara en nackdel om barnen är väldigt unga är att det inte är en normal sandstrand utan en konstgjord strand och man måste ta sig ut i havet via de två bryggorna och det är grymt djupt direkt utanför revet. Annars kan nog barnen gilla det, restaurangen på stranden serverar lunch, rekommenderar pizza, sen finns det ett annat ställe längre upp som serverar pannkakor och även tjocka våfflor som brukar gå hem hos barnen, hamburgare och pommes finns också på ett par av lunchställena. Poolerna som finns lite överallt har alla olika djup och storlek.

En annan sak att beakta beroende på barnens ålder är att det är ganska mycket trappor ner till havet.

Här har du länken till Spies: http://www.spies.dk/egypten/sharm-el-sheikh/the-grand-hotel-sharm-el-sheikh

Till ving: http://www.ving.se/egypten/sharm-el-sheikh/the-grand-hotel-sharm-el-sheik

Det finns garanterat bättre hotell i Sharm men då drar nog priset också iväg.

Läs även omdöme på www.tripadvisor.se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var med familjen i Sharm i påskas och det var trevligt, vi bodde på Jaz Mirabel Beach och det var nära till stranden samt fina poler.

När det gäller Egypten så är mina erfarenheter att maten på "all inclusive" är lite sådär. Vi fick den bästa maten när vi var på utflykter som vi betalade extra för.

Jag var även ut på en dagstur med Colona divers http://www.colona.com och dem kan jag rekommendera med gott samvete.

Sent from my iPhone 4s using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit i sharm för några år sedan och var i Hurghada några år innan. Hur kul snorkling som helst.Billig taxi tar en till ganska skillda typer av biotoper med alla möjliga typer av fiskar. Jag köpte en saltvtnfiskbok på plats det var bara att bocka av den ena fisken efter den andra. Alla rev ligger lättåtkomliga från hotellen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen är att jag vill hitta ett hotel som även passar två 4 åringar , gärna vettig strand för dessa också..

Vill gärna se till att kidsen får egna upplevelser varje dag..

Satt o Googlade för ett par dagar sen , men hittade inget klockrent då iaf.. Insåg prisbild à 40-50' för två veckor.

Kidsens solkräm funkar kanon på ryggen vid snorkling , håller kanon!

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...