Gå till innehåll

Lite akut hjälp!


Hallberg

Rekommenderade inlägg

Hej allesammans!

Jag äger ett 96 liters akvarium med några olika fiskar, någon enstaka korall och lite övriga bottendjur. Nu har jag varit bortrest i några dagar och upptäcker när jag kommer hem att min pump har lagt av. Den lokala akvarieaffären öppnar inte fören på tisdag och frågan är ju om jag klarar mig utan pump tills dess? Det ända som hjälper till att cirkulera vattnet nu är skummaren vilket naturligtvis är långt ifrån tillräckligt.

Vore ytterst tacksam för snabb hjälp som kanske kan lugna mina nerver något!

Tack på förhand!

Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för pump och har du testat ordentligt att göra rent den och så? Så det inte satt sig någon smuts i den som förhindrar impellern/propellern att snurra?

Vad är det för skummare? Vad har akvariet för mått?

Det skulle verkligen inte skada att ha någon form av cirkulation av vattnet fram till tisdag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För det första vill jag ropa ut någon form av glädjetjut då jag fick igång pumpen. För det andra vill jag tacka för snabbt svar! Jag provade en gång till att rengöra pumpen efter att du hade skrivit och slog den då även i diskbänken varav pumpen hoppade igång. Förmodligen hade den satt igen sig. Tydligen så lönar sig våld i slutänden iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanon! Ibland kan det vara bra att kalka av pumparna ibland i ättika eller citronsyra då vi har mycket kalk löst i vattnet i våra kar. Ett tips är att köpa en till pump så du har en reserv eller backup om din pump skulle kärva någon mer gång. Pumpar är roliga så det är aldrig tråkigt att behöva en extra ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa tipsen ska jag ta med mig och pumpar är helt klart roliga! Jag köpte ju ett färdigt kit för några månader sedan och förmodligen är det ganska billiga (och därför kanske inte de bästa) grejerna i karet. Så jag behöver förmodligen utveckla teknologin i karet något i framtiden för att kunna utveckla akvariet i helhet, men var sak får ta sin tid då jag är väldigt grön inom området så har man ju en inlärningsperiod innan man rusar iväg för långt. Åter igen ett stort tack för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...