Gå till innehåll

Vi bygger en skummare


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag är sugen på att bygga en skummare, mest för att se hur bra man kan få en om man bygger enligt principen "högre är bättre".

Skummaren ska vara en av återcirkulerande. Den kommer alltså ha en pump som pumpar in vatten till skummaren och en ren skummarpump som ansvarar för att göra bubblor och sätta de i rörelse i skummaren. Flödet genom skummaren tänkte jag ha någorlunda lågt, ca 2 gånger karets volym i timmen.

Skummaren ska helst byggas på budget. PVC är ett tacksamt material och markrör av PVC typ är väldigt billiga och verkar fungera bra utan att förorena vattnet i akvariet på något vis av andras skummarbyggen här på guiden. Det kommer därmed inte vara någon genomskinlig skummare, jag ser egentligen inte så stor nytt av en sådan funktion så det gråter jag inte över.

Jag har gjort en skiss här av hur jag tänkt mig. Här rita jag med en höjd på 130 cm(alla mått är i korrekta proportioner utom pumpen och lufttillförseln) men den exakta höjden är jag inte helt säker på, den bör ha en högre vattennivå än min sump men det bör vara runt 130 cm. Det mäter jag klart sedan.

Jag har försökt rita flöden och göra bilder lättförstådd men den är ganska vansinnig i slutändan i alla fall så jag är beredd på att min pedagogik här kan falla :-)

post-5646-14468927166883_thumb.png

Mitt största problem just nu är hur jag gör en bra botten till skummaren. Jag vill ha en botten som kan tas bort helst så att man kan göra rent den bra vid behov eller underhålla den om något går sönder. Jag har funderat på om det går använda en sådan här muff: http://www.cheapy.se/Produkt___MARKROER_27754_____

Den har ju en packning så den borde ju hålla tätt och gravitationen borde se till att den håller sig på plats. Om detta går bra så måste man dock göra en botten. Jag fundera på att sätta en bit PVC skiva där bara, men jag har problem att hitta PVC skivor i lagom storlek och sedan till ett vettigt pris. Någon som har ett gott förslag? Annars funderar jag på om man kan fylla den med något och sedan fästa det ordentligt. Man kanske kan gjuta en botten med betong eller något? Goda ideér mottages gärna!

Skummaren kan nog hållas stabil genom att skruva fast den i akvarie ställningen(den här hög och av trä regel så enkel att sätta fästen i.)

Då skummaren har en viss höjd så får jag se om venturin orkar dra luft själv, annars kan man montera en luftpump på luftintaget och blåsa ned luft till venturin.(efter tips här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?50693-Luftbubblor-mot-h%F6jd ). 60 mm röret inne i skummaren kommer såklart inte ha hål i botten så att flödet riktas uppåt i röret. Luftintaget behöver vara ovanför vattenytan i skummaren för att motverka att den blir en hävert vid strömavbrott.

Rören till skummaren tänkte jag ha i 20 mm då det verkar vara en bra storlek för flödena in och ut och även passa min Aquabee 2000/1 pump jag tänkt använda till detta projekt. Pumpen kanske bör monteras annorlunda och ha böjen efter utblåset istället för innan insuget för att minska motståndet på sugsidan. Det tål att funderas på... Jag är snål så jag har funderat på att använda PVC rör till allt som ska limmas och sedan använda VP rör för resten då det kan böjas och formas lätt och sparar in många kr på rörböjar. För jag antar att PVC rör inte kan formas och böjas på liknande sätt som VP rör? Isf skulle det vara mycket vanligare att man gjorde så kan jag känna... PVC till VP övergångar blir isf med silikon eller PVC slang och slangklämmor för att hålla de ordentligt.

Nu ska jag fundera lite till så jag inte köper tokiga grejer innan jag beställer något... Någon som har någon god åsikt eller synpunkt? Jag missar grejer ibland :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten anmärkning - idag är tyvärr de flesta avloppsrör av typ PP och inte PVC - det betyder - de går inte att limma! På Cheapy verkar det dock finnas en del av PVC. Däremot är bottenpluggen av PP. Men om du inte skall limma något i bottenplattan så väljer du en skjutmuff i PVC och en botten av PP. Välj huvudrörret av PVC. Då kan du limma skjutmuffen till röret och använda gummipackningen mot bottenplugge. Om du sedan låter hela anordningen stå på bottenplattan så fins inte risken att den trycks ut.

Du kan faktiskt med en dragfjäder och värmepistol forma tunna PVC rör av trycktyp på samma sätt som VP rör. Använd bara PVC så går det att limma säkert. Du måste bara finna en dragfjäder som passar någorlunda i dina PVC rör - de har oftast lite tjockare gods. Här kan du dock hitta tryckrör at olika kvalité

Hittar du inga dragfjädrar av rätt dimension så tar du bara och skaffar två ordentliga korkar där du sätter den ena i ena ändan av röret. Säkra den med hjälp av el eller gaffa-tape. Fyll röret med finkornig sand och packa så där. Sedan korkar du till andra ändan och säkrar korken. Fram med värmepistolen - värm och forma som du vill.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

... Jag är ju helt efter, jag har bara sökt på PVC på deras hemsida och därmed aldrig ens sett deras markplugg. Då var ju det problemet löst, din lösning låter utmärkt! Frågan är om inte PVC rören redan har en gummi packning i ena änden, isf kan man ju skippa muffen helt eller göra en ful skummarkopp av den istället. Det får jag kika på i affären.

Det var positivt att höra att man kan forma PVC rören, det måste jag pröva lite! Kan tänka mig att den ökade tjockleken gör att de är lite mer utmanande att böja. Vad synd att jag aldrig tog hem några 20 mm PVC rör från Bioted när jag köpte PVC delar av han sist, då kunde jag ju testat på stört hur bra en 20 mm biltema fjäder passar eller hur illa en 16 mm fjäder passar. Men jag tror vi har rätt gott om fjädrar här hemma i varierande storlekar man kan anpassa...

Rolig sida du har där annars. De har ju faktiskt transparenta PVC rör där med till inte allt för hemska priser om man vill ha det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har försökt komma i kontakt med dem via mail vid två tillfällen (via mail) utan resultat, så antingen struntar de i mail eller så väljer de att enbart sälja från butik.

Jag brydde mig inte om att ringa då jag inte ens fick svar via mail.

Tänk också på att rören säljs i 5m-längder, priset är per meter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Daniel , muff och propp gör du själv , såga av en bit rör ca12cm , in med den i ugnen och värm tills den är mjuk , sen klipper du med en sax så den är ca 110mm i diameter och lägger den på något plant med en tyngd på , låt stelna , sen tar du en rör stump ca 3-5 cm och värmer , den trär du på utsidan av ett 110rör och låt den kallna ,rör gjärn på den lite så den inte nyper fast , sen limmar du förts botten med diameter 110 och sen den egengjorda muffen , klart , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi är återförsäljare utav pipelife sortiment. Dom kör än sålänge enbart på pvc vad jag vet. Och dom delarna vi har i lager är utav det iallafall. Varför inte ett 160mm rör istället för 110? Tar man ena skarv änden och en ändplugg så borde det funka som en plugg? Tänk bara på att smörja gummit med nåt bra medel! Annars sitter rören där dom sitter... Slägga och spade och svordomar brukar funka annars :P Delarna går ju att låsa utan problem med självborrande skruv med förresten så dom inte åkerisär?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stefan: Det var en tuff lösning! Jag måste nog testa arbeta lite med PVC så jag får någon egentlig bild av hur mycket det går forma det och så.

Rasmus: Tja, det var väl mest för att 110 var vanligare när jag titta runt här i trakten. 160 skulle nog fungera med dock, men större än så blir nog ganska otympligt. 110 rör blir ändå ganska snärt och fin... Om pluggen sitter bra gör inget :-) Det är väl i princip enbart i katastrofläge man ska behöva ta bort ändpluggen vad jag tänkt mig. Iofs kommer jag säkert svära åt saken medan jag testbygger... Jag har inte hunnit köpa något ännu, de hade iofs fina rör på byggmax för bra pris men bara tanken på hur jag skulle lyckas få hem ett 5 meters PVC rör gjorde att jag överlät det till en annan dag så länge. Men skruv... Finns det inte chans att den skruven kommer rosta? Det borde ju bli ganska syrerikt saltvatten inne i skummaren, det borde kunna göra livet kort för de flesta skruvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nej grabbar, det här har tagit på tok för lång tid. Men nu har jag pratat lite skummare med kjelle på sistone och jag blir så avundsjuk när han pratar om att köpa fina leksaker. Jag måste också ha!

De roliga affärerna här i byhålan är ju tyvärr stängda nu men jag gick ut och kika och hitta något användbart till slut!

Det här blir en skummare till mitt 250 liters kar dock. Förenings skummare får jag ta senare. Mitt kar hemma har ingen skummare alls... Så den här kan inte vara så hög, men det blir kul att se hur den presterar ändå. Konskummare är ju egentligen väldigt populärt men sådant orkar jag inte göra nu. Det får bli framtida probjekt. Rak och vacker tror jag på just nu.

Nu ska jag skissa lite.

post-5646-14468927563639_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, allt detta görs på hälften impuls och hälften planering. Tyvärr kommer jag nog bli klar tidigast imorgon dock. För jag behöver lite delar...

Men här är vad som hänt än så länge:

post-5646-14468927564688_thumb.jpg

Skummaren kommer bli ungefär 50 cm hög totalt. Huvudkroppen är 40 cm. Sedan så bygger skjutmuffen på med ungefär 10 cm. Det till höger är det som ska bli skummarkopp. Jag har gjort den skjutbar genom att såga av en liten bit PVC rör och värma den någorlunda mjuk med en varmlufts pistol. Jag har sedan limmat på den på det som ska bli skummarkoppen.

Detta gick ganska bra, tog tre försök men sedan satt det. Stefans tips om ugn är nog ett bättre val dock för så här kraftig PVC. Det blir nog mycket jämnare varmt och lättare att arbeta med då.

Skummarkoppen kommer nu behöva ett lock och en hals. Detta kan jag nog ta något till bara för enda kravet är att det ska sitta. Det behöver inte sitta felfritt även om det absolut inte är fel.

Bottendelen till skjutmuffen väntar jag nog tills imorgon med. Så köper jag en färdig plugg.

Rör har jag inga alls... Utom 40 mm rör som duger som innerrör eller vad man vill kalla det. Men utan 16 eller 20 mm PVC rör så står detta still. Jag har 25 men det är helt enkelt på tok för grovt. Jag får räkna på hur jag ska bygga venturin istället...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, jag fick gjort lite till. Venturi var det, jag är ingen mästare på venturis men jag har studerat lite ritningar på nätet. Jag har gjort en nu och den verkar fungera helt ok.

post-5646-14468927566408_thumb.jpg

Det är då ett 12 mm pvc rör som jag tagit en silikon tubs tip och värme för att förstora i ändarna upp till en större diameter, runt 14-16 tror jag. Så den smalnar av i mitten och borde då öka trycket lite där, direkt efter avsmalningen så har jag stoppat i luftslangs kopplingen som jag satt luftslangen på. Tyvärr tror jag att kopplingsdelen ej är av pvc men jag kan provlimma den biten som blev över på lite pvc och se...

Är det någon som vet annars om jag kan limma fast själva luftslangen? Den är ju av PVC men någon böjlig variant? Kan man limma de med? Det borde ju hålla tätt.

Pumpen och venturin är testad i min sump. Producerade både bubblor och massa oljud :-) Fram tills jag köper en bättre pump får den nog vara avstängd på natten. För min Sicce syncra 1.5 verkar ha något allvarligt fel. Den brummar något otroligt, helt oanvändbar i normala sammanhang. Men den pumpar helt ok. Får se hur bra den presterar i skummaren med sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det är jag med på. Min tanke var väl mest att om karet klarar sig utan skummare nu så klarar det sig nog med en skummare som är avstängd på natten sedan med. Men detta beror ju helt på ljudvolymen den producerar. Blir jag nöjd med funktionen så köper jag nog en ny pump istället som ger samma prestanda till en lägre volym.

Jag har arbetat på här lite, det går inte riktigt lika snabbt som igår men jag har gjort lite förbättringar!

post-5646-14468927568153_thumb.jpg

Jag har dels valt att uppgradera rören till pumpen till 20 mm, för att göra så att pumpen kan prestera så bra som möjligt. Då kan även venturin bli mer drastisk. Jag har nu gjort en ny venturi. Den gjorde jag i 16 mm pvc. Men den kändes inte bra. Så jag klämde in min venturi av 12 mm pvc i den, då blev det bättre :-) Den här känns bra. Ett litet reaktor rör med. Jag kommer nog komma ganska långt idag. Enda besväret kvar är att fixa dragning av rör eller slangar till och från skummaren men jag har nog en lösning där...

160 och 200 mm PVC är rediga grejer! Jag tror inte det är någon vits till den här skummarpumpen dock. Men på föreningen har jag en laguna 6000 pump över. Om jag gör en skummare med den är nog inte 200 mm pvc för stort!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du satt venturin där du har, kan du ju fundera på att ta bort den helt och hållet, och göra en pump-mod i stället.

Just den här är gjord på en Aquabee UP 6000, av ett skadat pumphus. (Det som ser ut som repor på andra bilden är där hela insuget var avslaget, den repiga ytan invändigt är städningen efter limning, och när man vet att det varit trasigt, är det lätt att se var)

20121216085.th.jpg

20121216086.th.jpg

20121216087.th.jpg

Eftersom säljaren var kanon, och skickade ett nytt pumphus så experimenterade jag lite med det här. Skadan var/är på sugsidan så jag har inga problem med att använda den, men den kommer aldrig hamna utanför en sump med detta pumphuset. Som saltresterna visar är den dock bara provkörd, sen åkte det hela pumphuset på, och numera ligger pump, extrapumphus och allt normalt i förrådet i väntan på att jag ska flytta. Tangit-limmet bet förvånansvärt bra på plasten i det här huset, men färgen på de färdiga fogarna blev lite märklig. Och det svarta plaströret jag använde var en improvisation, i dagsläget hade jag valt ett annat rör. Jag kan för all del lyfta pumpen i luftslangen, den glider av röret, innan röret släpper pumpen, men jag hade känt mig mer bekväm med något där jag vet att limmet biter ordentligt. Provkörningen blev en kortare runda i min AquaMedic Turbofloter Shorty 5000. Resultatet blev att både jag och skummaren fick frispel. Jag antar att det går att justera tills det blir rätt, men jag var inte ute efter att ersätta originalpumpen, utan bara testa, och när skummaren lyfte av locket på en kort stund, kände jag att jag var nöjd. Om inget annat duger det till att skumma "jätte blött" med. Jag misstänker att ett pinwheel, eller en mesh-impeller hade varit bra för att få ned storleken på bubblorna ytterligare, men jag har inte varit sugen på att köpa, och modifiera en ny impeller.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

VA?! Ska du jämföra mitt hantverk med att borra ett hål i pumphuset!

;-)

Det är en enkel om ganska smidig lösning dock, det säger jag inte nej till. Om jag köper en pump jag vill ha som permanent skummarpump ska jag fundera på saken. Är det inte del av de äldre Aquabee skummar pumparna som har en sådan här lösning med? Fast de har ju övergått till venturi, om det är för att de är billigare att producera eller presterar bättre vet jag ej. Antagligen är skillnande marginell på prestandan skulle jag gissa annars skulle det stå mer om saken.

Skummaren är igång nu faktiskt på test, dock i sötvatten. Men den verkar fungera, den suger en del luft med genom venturin.

Jag är inte alls nöjd med bygget dock, jag tycker inte limfogarna blir bra alls. Det är något fel här... Jag är tveksam till Clas Ohlsons PVC rör, det står ju PVC på de men jag tycker inte limmet tar alls. Fast jag har aldrig limmat med den här tuben innan, bara med en burk jag lånade av en annan akvarist. Men det är ju samma märke, Tangit...

Jag måste forska lite i det här. Men i slutändan skulle jag nog rekommendera att man köper PVC delarna man behöver. För det är riktigt svårt att få vettiga 90 graders böjar med fjäder. Så länge man inte kan bemästra den konsten så det det en billig och bra lösning att köpa "riktiga" rördelar faktiskt. Det brukar inte vara så dyrt, någon femtiolapp till hela det här bygget. Skummaren håller dock tätt nu i princip, vilket är förvånande för en del skarvar har jag inte limmat alls(jag testkör skummaren ståendes i ett akvarium). Pumpen känns dock klen. Men det kan vara relaterat till luften den får bråka med, min avsmalnande venturi, den icke optimala rördragningen och ett gäng andra faktorer. Pumparna tappar nog ganska mycket när de används som skummarpumpar, det kan förklara en del av mina huvudbryn kring skummarpumpar överlag...

Överlag är det ett kul projekt men det kommer nog inte bli klart så fort som jag ville. Jag kommer nog behöva en uppsättning bra 20 mm pvc delar och reda ut varför mina fogar inte blir riktigt bra.

Fasen vad mycket enklare det här projektet hade blivit om jag kört den som en luftdriven skummare istället. Det är grejer det! Syresten, det tål att funderas på. Det är på tok för få anhängare till syrestens skummare här på forumet egentligen. Folk bara ser det som ett ont... Det ska jag kika på efter att jag bråkat klart med den här.

Jag måste fixa en skummarkopp till det här eländet med. Men det ska nog gå lösa utan större bekymmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

VA?! Ska du jämföra mitt hantverk med att borra ett hål i pumphuset!
Om du tittar på mina bilder så ser du att det faktiskt rör sig om 3 hål... Fint ska det vara.
Är det inte del av de äldre Aquabee skummar pumparna som har en sådan här lösning med?
Ingen aning faktiskt. Just den här pumpen är nog ytterst inte speciellt lämpad som skummarpump, med en låg, bred impeller. Jag tror att man hade fått ett högre flöde om man utgått från en pump med sämre lyfthöjd men högre flöde. Nu är ju inte flödet från den här dåligt på något vis, men betraktar man verkningsgrad känns det som dyra bubblor.
Fast de har ju övergått till venturi, om det är för att de är billigare att producera eller presterar bättre vet jag ej.
Jag tror att det primärt är för att man kan ta en omodifierad pump, vilket gör det till en billigare lösning att formspruta venturisar. En enkel venturi (som din) ger en fullgod lösning på att introducera luft, men man måste göra det på sugsidan av pumpen, så att pumpen kan finfördela bubblorna. Det finns dyra, mer avancerade venturisar som går att montera på blåset, och ger mycket små bubblor, men då är det inte längre en billig lösning, och jag undrar om inte bubblorna blir ändå mindre om man kör dem genom pumpen efteråt...
Pumparna tappar nog ganska mycket när de används som skummarpumpar, det kan förklara en del av mina huvudbryn kring skummarpumpar överlag...
Det är i grund och botten det pumpade mediets vikt som avgör hur högt flöde man får. Så när man lättar vattnet får det en naturlig effekt. Tack vara ett det även blir mer "lättflytande" så är det inte halva vikten = halva flödet, men effekten blir klart påtaglig.
Fasen vad mycket enklare det här projektet hade blivit om jag kört den som en luftdriven skummare istället. Det är grejer det! Syresten, det tål att funderas på. Det är på tok för få anhängare till syrestens skummare här på forumet egentligen.
Mata den med vatten från airlifts. Det är hardcore, och retro.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det behöver jag. Men jag har en impellerlös aquabee 2000/1 pump liggandes, det är ju standard skummarpump för ganska många och kapabla skummare. Min Sicce 1.5 jag har här är inte riktigt lika tuff men den borde kunna skumma någorlunda ändå tycker jag.

Jag har tänkt lite ikväll och jag ska göra om lite designlösningar. Jag måste förenkla och förbättra designen. Sedan när det är bra kan jag börja kika på pump...

2-3 pumpar tror jag dock är overkill till drygt 250 liter vatten :-)

Mr Björn: Jo, jag har kikat igenom hela din guide. Det är en ganska intressant lösning med de tre hålen där två ska vara återcirkulerande. Skulle vara kul att se hur bra det fungerar i praktiken och skillnaden det gör.

Airlift är bra grejer med ja, fast jag kan lika gärna mata skummaren med en vanlig pump, så retroberoende är jag inte. Även om det vore en ganska häftig bragd att kunna köra ett tyst och vackert akvarie som kan konkurrera med det finare skiktet här på guiden driven enbart med luftpumpar! Någon stor biffig kolvpump som driver hela akvariet... Tyvärr är ju grundproblemet att bubblorna i sig gör ju faktiskt ljud. Men i en skummare så gör det ju inget...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...