Gå till innehåll

snorkling/dykning i Hurghada


patrikk

Rekommenderade inlägg

Så då var resan bokan till Hurghada Egypten.

Någon som har bott på Arabia Azur Resort ?

Vad tyckte ni? Vi har fått höra att det ska vara bra att snorkla från hotellets strand ( vi har två små barn så det är inte säkert att jag kommer att kunna dyka, får se om frugan accepterar det). Sist vi var på resa så skulle jag dyka på avresedagen i ca 2-3h men det blev 4-5h och mobiler fungerar inte så bra undervatten så man kan ringa o säga att man blir sen. så frugan började få panik eftersom jag kom tillbaka till hotellet 20-30min innan bussen skulle hämta oss ( jag hade alltså kunna dykt lite till -Tummen upp ) så man var inte så populär efter det. Hon hade efterlyst mig i receptionen eftersom de hade ett sammarbete med han som höll i dyken och fått hans telefon nummer och ringt ett par gånger.

men men man vet ju aldrig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte så smidigt att dyka ett par timmar innan flygning, det borde du fått lära dig när du tog ditt cert. Får hoppas att du "slipper" det denna gången så frugan kan hålla sig lugn, både vad gäller tidsplan och att du slipper få dykarsjuka.

Kan tyvärr inte hjälpa till med hotellet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte något cert. Och vi dök på ca 4m djup vilket ska vara ok om man i te har cert. Sen vad det gäller att dyka på avresedagen ja det var inte det smartaste draget nu i efterhand men jag antog att sades det att det skulle ta x timmar så tar det x timmar plus minus lite. Sen så vad har det hela med dykarsjukan att göra? Dykarsjukan får du vid snabb uppstigning för att det bildas kvävegas. Eller säger man så i dykarvärlden (som teater "Break a leg").

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen så vad har det hela med dykarsjukan att göra? Dykarsjukan får du vid snabb uppstigning för att det bildas kvävegas. Eller säger man så i dykarvärlden (som teater "Break a leg").

Lyfte inte planet ganska snabbt? ;)

Kvävet du har samlat på dig under dyket kan bilda små bubblor i blodet vid snabb uppstigning.

Men även när planet lyfter och trycket minskar.

Man ska inte dyka på 24h före en flygning.

Hur känslig man är kan variera med dagsform efter vätskebalans, om man druckit alkohol dagen innan, om man är utvilad, fysisk kondition m.m.

Varken jag eller Laggeman skriver detta för att läxa upp dig, utan för att du ska kunna undvika olyckor i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har dykt i Hurghada en gång. Helt magiskt var det. Dock tvilar jag ju på att du kommer åt några häftiga ställen från hotellets stränder tyvärr.

Se upp för egyptierna! Dem gör inget annat än att försöker lura dig på pengar! (ibland med skrattretande dåliga metoder)

PS. Här är filmen vi gjorde nmär vi var där och dök. DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12-h minst innan du flyger gäller. Skulle det vara så att flyget får gå ner för att du ej följt detta så blir du ersättnings skyldig. Läste en som gjort detta dykt innan avfärd å fick tryckfalls sjuka över Turkiet planet fick gå ner i Alanya.

400000:- gick detta på.

Har du gått kurs å är lite seriös så vet du vad som gäller.

Har vart i Egypten 4ggr å grymt fint att snorkla, men vid husreven finns inte så mycket att se på men alltid nått som man känner igen...

/

dive now work later

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag rekommenderar Sharm el Naga. Otroligt bra. Var inte så mycket folk där samt mycket trevligt att titta på som dessutom var lättillgängligt från stranden. Skulle kunna ta familjen dit och komma långt på att endast snorkla (vilket jag gjorde och var mer än nöjd) = nöjd fru också kanske:P. Provade några andra ställen också, samt en båttur med några olika ställen, Sharm el Naga var dock bäst. Det ovanför vattnet, strand etc är däremot inte så intressant där kan tilläggas, rätt spartanskt, men vilket för oss spelade mindre roll...

(Något att undvika är deras offentliga akvarium som ligger någon mil utanför Hurghada, var mest tragiskt att se och kostade oss en dag i onödan)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...