Gå till innehåll

Duell: T5 vs MH


Clownen

Rekommenderade inlägg

Men du kan väl inte på allvar jämföra priser på begagnade saker och nya? Eller var det frågan om nya MH armaturer också? I så fall ber jag om ursäkt och måste fråga dig var du köpt dessa armaturer. Att T5 "verkligen inte ger mkt ljus för pengarna i förhållande till MH" tycker jag är ett uttalande som saknar belägg, både vad gäller effekten som ljuset producerar och sett till hela prisbilden.

Du har rätt i att det finns mer MH på beg marknaden och att man därför kan göra klipp på detta sätt. Vad var det för T5 armatur/rör du använde dig av?

Jag har under de senaste månaderna noga jämfört lösningar med T5 och MH (nypris i Tyskland) och kommit fram till att T5 ofta är billigare än MH t.o.m. innan jag räknar på den extra utrustning som jag skulle varit tvungen att skaffa om jag valt MH. Jag räknar också med att T5 har minst lika lång livstid som MH.

Jag försöker inte säga att T5 är bättre än MH. Båda ljusen har sina klara fördelar men jag tycker att vissa personer baserar sina svar på lösa antaganden och slutsatser.

Hihi...misstänkte att du skulle reagera på den jämförelsen men tycker faktiskt man kan göra det, det går att hitta då totalt 500W MH för knappt 3000kr med normala begagnatpriser, lyckas du hitta det i T-5(begagnat eller nytt) så kommer jag bli imponerad. Sen så var det ju bara mina egna kostnader,det skiljer säkert massor från vad andra betalat för sina ljussystem. Från en students synvinkel så är det inte så intressant att jämföra priser på splitter nya saker utan på vad man faktiskt kan få för pengarna,jag bryr mig inte så mkt om hur prylarna ser ut utan väljer hellre 2 st begagnade 250W vanliga MH än en 150W akvariehalogen.

Köpte den billigaste T-5 armaturen på akvarieudstyr som jag sedan fick bygga in själv, kommer inte ihåg vilka rör det var. Vad är det för extra utrustning det är du behöver för MH egentligen?

Hur som helst så antar jag att min ståndpunkt är ganska klar här, men det är ju som sagt baserat på mina erfarenheter och upplevelser av de olika systemen,det är absolut inte någon klinisk studie och det kan mkt väl vara helt tvärtom. Men för mig så är det ett självklart val.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

En del amerikanare överbelastar sina T5. Det går tydligen att köra ett 54w T5 på en 90w järnkärnereaktor och då blir ju naturligtvis livslängden mycket kortare.

Jämför 36w T8 dagsljus 10 000 timmar med järnkärna och 18 000 timmar med elektronisk reaktor. Och detta är för samma rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv tycker jämförelsen mellan nya produkter med begagnade är direkt felaktig men det är upp till väl upp till folk som läser tråden...

Du har heller fortfarande inte klargjort varför du inte gillar T5 och säger att de har en brinntid på endast 9 månader, betydligt kortare än t.o.m. de flesta T8or. Vilka är dina "erfarenheter och upplevelser", vad hände efter 9 månader? Jag ifrågasätter inte att du inte gillar T5 men för folk och framförallt nybörjare som läser tråden skulle det vara kul att få reda på varför.

Vad är det för extra utrustning det är du behöver för MH egentligen?

Som jag sagt flera gånger tidigare i tråden så behöver MH ofta en "stödbelysning" med ett antal rör för att återspegla en blåare nyans, ofta med hjälp av T8 eller T5. Utrustning för att kontrollera värmen som MH utvecklar är också en extra kostnad. I bästa fall extra fläktar som dessutom låter och tar mer plats, i värsta fall en kylanläggning för en ansenlig summa pengar. Allt detta är extra kostnader som ofta förekommer när man väljer MH och något man oftast slipper om man väljer T5.

Angående de "dyra T5": Uffe2 skriver i en annan tråd att han själv byggt en T5 armatur med 4x54w inkl reflektorer för 880kr. Då får han helt nya delar dessutom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En del amerikanare överbelastar sina T5. Det går tydligen att köra ett 54w T5 på en 90w järnkärnereaktor och då blir ju naturligtvis livslängden mycket kortare.

Läs mitt inlägg högre upp på sidan:

"T-5 HO lamps are not an unbent PC, they are a new technology. I've tested GE 6.5K lamps for the equivalent of 2 years on a reef tank with improper venting of heat and still found you were getting above 90% after 24 months, being overdriven on our VHO ballasts (a 54-watt lamp runs at 85-watts). "

Dessa T5 var överbelastade och hade över 90% av lyskraften kvar efter 2 år, dessutom utan ordentlig ventilation. Är detta vad du menar med "mycket kortare livstid"? Vad är din uppfattning om livslängden för T5 utan överbelastning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ve de/Ni/vi som har T5 & MH att de har si och så mycket kvar i ljuskraft efter si och så antal månader? Detta kräver väl en luxmätare eller? och var står det att detta är använt eller är det bara lösa antaganden som görs baserat på vad ögat ser och hur korallerna trivs. Korallerna anpassar sig till en stor del efter lampans/rörets styrkeavtagande och sen när man byter brännare/rör så får de en smärre chock och därför är det viktigt att börja med någon timme och öka på varje dag så de vänjer sig till det starkare ljuset igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså,jag tyckte ljuset var jättebra i början men upplevde att det dämpades efter hand. 9 månader är givetvis bara min ungefärliga uppskattning, är ju inte precis som att man ser från en dag till en annan att nu blev det sämre.

Och jag är mkt väl medveten om att det inte ska vara så,livslängden ska vara mkt längre,de ska inte mattas så mkt över tiden osv,det kan mkt väl vara så att det är något fel på mina grejer eller någon annan variabel som spelar in,kanske är det mitt minne som spelar mig ett spratt men det är så jag ser på saken, någonstans efter 9 månader skulle jag bytt rör. Hade jag haft 500kr att bränna så hade jag köpt ett par nya rör och testat skillnaden men det har jag inte. Och den största anledningen till att jag inte gillar mina T-5or är att jag upplever att jag slösade bort pengarna på dem, hade jag fått göra om det så hade jag skippat att köpa den armaturen och istället köpt en begagnad MH.

Har inte haft behov av några fläktar eller kylanläggning till mitt kar trots att jag har mina MH armaturer ca 10-15cm från ytan,men det är väl kanske olika från kar till kar(cirkulation,rumstemp osv).

Sen kan det väl vara värt att tillägga att jag har inte utformat mitt kar för att det ska vara astetiskt tilltalande, det är utformat för att djuren ska trivas,därför bryr jag mig inte nämnvärt om stödbelysning eller ett blått ljus,inte heller om hur armaturerna ser ut.

Jo,det hade varit najs att vara elektriker och bygga sina egna armaturer,då kan man ju spara mkt pengar... har dock vett att inte pyssla med sånt som outbildad ;-)

Nä nu är det här slutdiskuterat för min del, jag tycker inte att T-5 är ett bra ekonomiskt alternativ till MH i nuläget men det kommer säkert att ändras med sjunkande nytt&begagnatpriser.

Själv tycker jämförelsen mellan nya produkter med begagnade är direkt felaktig men det är upp till väl upp till folk som läser tråden...

Du har heller fortfarande inte klargjort varför du inte gillar T5 och säger att de har en brinntid på endast 9 månader, betydligt kortare än t.o.m. de flesta T8or. Vilka är dina "erfarenheter och upplevelser", vad hände efter 9 månader? Jag ifrågasätter inte att du inte gillar T5 men för folk och framförallt nybörjare som läser tråden skulle det vara kul att få reda på varför.

Som jag sagt flera gånger tidigare i tråden så behöver MH ofta en "stödbelysning" med ett antal rör för att återspegla en blåare nyans, ofta med hjälp av T8 eller T5. Utrustning för att kontrollera värmen som MH utvecklar är också en extra kostnad. I bästa fall extra fläktar som dessutom låter och tar mer plats, i värsta fall en kylanläggning för en ansenlig summa pengar. Allt detta är extra kostnader som ofta förekommer när man väljer MH och något man oftast slipper om man väljer T5.

Angående de "dyra T5": Uffe2 skriver i en annan tråd att han själv byggt en T5 armatur med 4x54w inkl reflektorer för 880kr. Då får han helt nya delar dessutom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag skulle testa med T5 så var det bara för att testa och att det var så nytt och intressant och att det vore schyst med en lågarmatur och ingen "skåp" ovanför karet.

Så jag beställde T5 drosslar 5st a 320:- = 1600:- sedan så tillkom hållare 18st från cleasolsons ca 350:- lysrören kostade då från 160:-/st upp till 200:-/st så med ett snitt på 190:- röret så blev det 9x180=1620kr

Summa sumarum 3570:- för min egenbyggda armatur. 7x54watt +2x24watt = 426watt

Då för 1år sedan April/Maj 2004 så fanns inte dessa armaturer som finns idag som du Clownen köpt

Tyckte det var nu i efterhand mycket pengar då man kanske kunde fått en MH armatur eller bygg kit för det samma men ej så smidigt utan man hadde fått en låda på minst 40cm ovan karet.

2x250watts MH drosslar/starter/kondensator/kabel 2500:- för ett år sedan

2st 250watts MH lampa från ca 900:- för ett år sedan 1800:-

Summa sumarum 4300:- för en egenbyggd armatur. 2x250watt = 500watt

+-0 för min del

Kul att testa och få sin egna uppfattning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang, jag jämförde alltså T5 med T8 och inte MH. Jag tycker MH är bäst och snyggast, men kan inte ha det på stora karet just nu. Då återstår lysrör att jämföra med, och jag bytte upp mig till T5 när min T8 armatur brann. *morr*

Jag blev inte nöjd. Jag har alltså mer w nu, jämför 4 x 39 w, mot 4 x 18, men jag UPPLEVER ljuset som svagare, och har inte sett någon förbättring hos korallerna, möjligen en försämring, men den kan ju ha andra orsaker. En del här i tråden som har T5 har sex eller åtta rör, och det kanske vore en bättre väg för mig att gå, om det fick plats vill säga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gabbi: Okey missade detta.

Byggde klart min 4x39watts armatur igår som skall vara över AM Percula karet. Kunde tyvärr ej köpa en färdig armatur då dessa är för långa och fick då bygga en som passade precis innanför "ramen" som är på karet.

Så nu blir det sedan att kombinera både T5 och en 150watts MH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan ni tjafsar vidare så tycker jag ni ska kolla in "the king of T5" Bernd Mohr!

http://www.korallenriff.de/Mohr/

För övrigt så tänk på att det är stor skillnad på T5 och T5... Reflektorer och fabrikat på rör - stora variationer på ljusstyrkan. Har själv 9 x 80w till 576 liter - 2 st 4x80w Acua Connect + 1 st 1 x 80w Deltec. Deltecs rör Aquablue+ och arctinic+ är de rör jag använder! Är supernöjd med ljuset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Guest lysröret

T5 har sina nackdelar, bla priset, ej lika utformade i båda ändarna, få rör att välja på och elektronisk drivning med begränsad livslängd.

fördelen är att de drivs elektroniskt och drar mindre energi och har 4% mer ljusutbyte än T8.

MH kan man driva på både elektronisk HF och orginell reaktor.

har en livslängd på 10-15000H, något kortare än lysrör på 20000H, men längre än specialrör på 5000H. fårfärgförändringar under livslängden.

600kr för en 70W ljuskälla är lite dyrt. därför är är T8 det mest ekonomiska och bästa alternativet vad gäller valfrihet. T5 är i princip lika dyrt som MH.

skulle aldrig välja något av dem att köpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Betalar man själv för strömmen är T5 billigare än T8. Den verkliga verkningsgraden ligger närmare 50% högre genom att röret är optimerat för högre drifttemperatur och är smalare så att det inte skuggar sitt eget ljus från reflektorn lika mycket.

Jag har två 70w AM 13000k Mh lampor som gått i två och ett halvt år nu. Den tredje lampan bytte jag för några månader sedan och jag tror inte att det finns någon som genom att titta i mitt växtakvarium (sötvatten) kan se var den nya brännaren är. Tittar man på armaturens spegelbild i täckglaset ser man att den nya har litet mer grön färg och lumentalet är ungefär 10% högre när man mäter.

Använder man 250w och mer blir definitivt MH billigare än T5.

Jag har inte hittat bra T8 lysrör för saltvatten. Kör med Aquarelle i mina sötkar för fisk men är inte nöjd så jag kommer antagligen att byta där också när de jag har liggande på hyllan tagit slut. Jag har massor av reaktorer och socklar för T8 som ligger hemma och skrotar.

Att T5 rören lyser litet sämre 2 cm i ena änden har jag löst så att jag vänt varannat rör med texten till vänster och det andra tvärtom. (Men jag trodde det bara var jag som var litet löjlig, så jag har aldrig sagt något om det till de som sett mina kar).

Till mitt 250 liters har jag tre Aquablue och ett Actinic (alla Deltec 54w) och är helnöjd med färgen, men lite mer ljus hade inte skadat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

50%? kanske 20-30%. 4% mer ljus per watt är inte så mycket. notera att T8 har större ermaturer och skuggar därmed lite mindre.

sen är ju priset på T5 lite högt, håller inte reda på priset men är det ett bättre akvarierör så är det väl inte under 250 kr st.

vad gäller MH så är spänningen på lampan omkr 80-130V beroende på effekten på lampan. det är i princip bara strömmen som blir större.

så tar man en 400w lampa så är det omkr 4A. 4A * 230V= 960 riktiga watt.

hos lysrör är det spänningen som ökar med längden/effekten, strömmen är omkr0,3- 0,5A på nästan alla rör. då blir det 230V * 0,4A är ca100W.

960 riktiga W ger ca 40 000 lumen hos MH.

då är blir 800W lysrör[5200Lu/st] också omkr 40000lumen.

därför är lysrör billigare i drift än MH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

jag tog det som exempel. 800w är till akvarium på minst 1000L.

då blir det ju st 30w eller 36w rör i följd och en tio st i brädd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sen är ju priset på T5 lite högt, håller inte reda på priset men är det ett bättre akvarierör så är det väl inte under 250 kr st.

därför är lysrör billigare i drift än MH.

Ett bra rör från Tyskland på 54w kostar ca 13e idag dvs ca 120kr.

Blev lite för tekniskt ett tag :). Menar du att MH är dyrare i drift/w än T5/T8?

Snygga bilder Christian!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

små MH är på typ 35W är också på ca 70-100V. dår är strömmen ca 0,4A.

MH lyser av strömmen.

lysrör lyser av spänning eller/och av ström.

när lysrör tänds så glöder endarna, men de lyser också även att det inte går nån ström igenom[vid tändningen].

kopplar man enbart en tråd från en högspännningsreaktor, för CCD datorlysrör, till ett T5 8W så lyser det, även att du bara har en sladd till röret.

spänning[V] x sträm[A]= effekt[w]

tänk så här: du har en 12V 10W halogenlampa.

strömmen genom lampan blir ca 0,83A.

strömmen från vägguttaget är ju då 0,83A.

0,83A X 230V=191W.

helt plötsligt så slukar din lampa mer energi.

så lysrör som har över 110V i matspänning till röret är effektivare än MH.

det är bara 58W och 70W rör som är effektivare än MH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lysröret !

" spänning[V] x sträm[A]= effekt[w]

tänk så här: du har en 12V 10W halogenlampa.

strömmen genom lampan blir ca 0,83A.

strömmen från vägguttaget är ju då 0,83A.

0,83A X 230V=191W.

helt plötsligt så slukar din lampa mer energi. "

Man skulle nästan kunna tro att du menar att en 12 Volts halogenlampa på 10 Watt skulle dra 0,83 A/191 Watt från nätet.... ?

Hur menar du ?

Mvh/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

så enkelt är det inte!

en reaktor är induktiv och reaktiv vilket gör att den vrider fasvinkeln 90*.

detta vrids tillbaka med en kondensator.

så man kan inte säga att en 250w slikar 270-280w.

allt beror på hur det är inkopplat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lysröret !

Ursäkta mig, men menar du på fullt allvar att en 12 Volts, 10 Watts halogenlampa skulle dra 191 Watt från nätet ?

Du har även skrivit i tidigare inlägg i denna tråd att en 400 Watts MH skulle dra 960 "riktiga Watt" ... Du menar alltså att 560 Watt skulle försvinna som värme i drivdonet ? Eller var skulle effekten försvinna annars ?

Jag tycker att du skall läsa på lite mer ! Eller ännu bättre, mät !

Mvh/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...