Gå till innehåll

Fästa koraller


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Det skall enl. uppgift finnas ett tvåkomponents epoxy-kitt på biltema för 20:- som man knådar på samma sätt som det man köper i zoohandeln för 200:- och enligt samma källa skall det innehålla samma komponenter. Jag har ännu inte provat det själv men vet såna som gör det utan problem. Vi får väl se om nån av dom hänger på här och delar med sig av sina erfarenheter. Jag förutsätter att vi diskuterar stenkoraller då, mjukkoraller brukar fästa sig själva bara man kan hålla dom på plats en tid (gummiband, buntband etc) så löst som möjligt så att man inte snörper av dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett riktig uttuggat tuggummi så smaken är helt borta fungerar också, det har jag använt till acropora, sen växer kalkalger över och det syns ingenting och det sitter bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder vanligt cyanoakrylat (superlim) i geleform. Det går inte att använda direkt under vatten men jag brukar torka av stenen sen smeta på en cklick och trycka fast korallen, sen håller jag några sekunder och sen tillbaks i karet. I USA använder de ofta cyanoacrylat och jag har inte märkt några negativa effekter alls! Det har fungerat kanon bra för mig. Jag har limmat en gorgonia, stjärpolyper och skivanemons "fraggar" på detta sett och inget verkar ha tagit skada.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå jag använder sådant epoxy som Johannes omtalar, alltså biltema epoxy och har så gjort i flera år. Det funkar alldeles utmärkt och har inte sett några bieffekter på iaf 5år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Det känns som man är fel ute när man är beredd att lägga ner tusentals kronor på fiskar och koraller för att sedan riskera allt för att spara så här små summor."

Jag är helt med på resonemanget Hasse och har man inte råd att lägga dom ca 150 kronorna som det kostar i zoohandeln så har man valt fel hobby ändå. Men ändå finns det ett flertal som använder det och hävdar att det är exakt samma sak, och jag hade hoppats på att nån av dem hängde på i diskussionen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste säga att jag är väldigt skeptisk mot att använda lim eller epoxy från Biltema. Det känns som man är fel ute när man är beredd att lägga ner tusentals kronor på fiskar och koraller för att sedan riskera allt för att spara så här små summor.

Jag skulle aldrig limma med saker som inte är testade för saltvattensakvarium. Det kanske funkar en gång, men har ni någon som helst aning om vad för ämnen som kan frigöras med tiden??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hjälper till:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=19656

36-2408_l.jpg

Epoxy-kitt <NOBR>19,90 kr</NOBR>

Innehåller epoxyns båda komponenter. Knådas som kitt och blir hårt som metall. Enkel att använda och lämplig för att reparera, fylla eller sammanfoga de flesta typer av material, t ex täta rör, laga läckande vatten och bensintankar, fästa kakelplattor etc. Innehåll: 65 gram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...