Gå till innehåll

Avlägsna Skivor från LS.


Salta katten

Rekommenderade inlägg

Hallåj,

Orkar inte med alla skivor mer, de håller på att ta över mer eller mindre i hela akvariet...

Finns det några bra knep till att avlägsna Skivor från LS utan att LS:en tar skada?

Spruta med varmvatten in i respektive eller något annat bra alternativ?

Orkar inte med alla skivor mer, de håller på att ta över mer eller mindre hela akvariet...

Med Vänlig Hälsning

Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bra fråga. vad är det för skivor? Actinodiscus / Discosoma / Ricordea brukar gå att få bort 1 & 1 med tumnageln iallafall.

Jag har ett gäng Rhodactis jag inte har en susning hur jag ska få bort, det lutar åt stålborste innan den levande stenen åker ner i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa dig en spruta med en nål, typ en sådan som du inte vill att Syster sätter i armen på dig. 1 ml ättika är lagom för en skiva. Kör in sprutan en bit ner i munnen. Tänk på att ättika är kolkälla så ta död på högst 2-3 skivor vid ett och samma tillfälle och med några dagars mellanrum. Inget fel att samtidigt skumma blött, göra regelbundna vattenbyten och använda kol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa dig en spruta med en nål, typ en sådan som du inte vill att Syster sätter i armen på dig. 1 ml ättika är lagom för en skiva. Kör in sprutan en bit ner i munnen. Tänk på att ättika är kolkälla så ta död på högst 2-3 skivor vid ett och samma tillfälle och med några dagars mellanrum. Inget fel att samtidigt skumma blött, göra regelbundna vattenbyten och använda kol.

Jag använder precis samma metod som du beskriver, både för glasrosor och för skivor. Det räcker oftast med 0.2-0.3 ml per skiva dock (beroende på hur stor den är såklart).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...