Gå till innehåll

Galen idé... eller?


Linnex

Rekommenderade inlägg

Fundering till mitt teknikrum.

Skall ha ett 280 liters refugium i mitt teknikrum. Ovan sumpen och i höjdnivå med huvudkar.

Blir trångt med ställning.

Sneglade på detta.

http://www.habo.com/web/Vaggskenor_och_tillbehor/Habo_SE/F_Hyllor_och_konsoler/Vaggskenor_och_tillbehor/Forstarkt_dubbelkonsol_Habo_611-2573.aspx?ArticleID=20202

Konsolen klarar 120 kg/st. C-C 40 på karet skulle innebära 5 st. Dvs skulle klara 600 kg. Skulle tro att refugiumet skulle stanna på max 350 kg.

Konsoler, Bänkskiva, liggunderlag eller frigolit sedan refugiumet, Är det en gallen idé!?

Någon annan som testat?

post-1380-14468927304161_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv en sådan konstruktion men med mycket mindre kar (100kg last?).

Det jag skulle fundera på är två saker. Hur bra kommer skenorna sitta i väggen. Med rätt vägg tror jag att de lätt klarar vikten (välj en relativt lång väggskena så du får flera infästningar). Klarar du att få konsollerna perfekt i samma nivå. Med ett såpass stort kar inbillar jag mig att det är viktigt att hyllan inte blir krokig.

Observera att jag inte har kompetens att bedömma dessa saker utan går enbart på hopp, tro och vilja ....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väggen är plyfa + gips. Varje skruv på skenan klara då ca 50 kg.

Skulle jag sätta det C-C 30 så blir det 6 st och var annan fäst i regel. Det är även 140 mm ytterreglar.

Efter som jag skriver och frågar här är jag inte heller själv helt övertygad om att idén är så fantastiskt. Men det skulle vara smidigt om det fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Risken att det skulle rasa lär knappast vara så stor. 5-6 skenor men 5-6 konsoler är inte är kanske 60 kg styck. Det är dimensionerat för att klara över 100 kg.

Vad jag är mest orolig för är nog att konsolerna och skenorna viker/fjädrar olika. Både direkt vid påfyllning och med tiden vilket då skulle kunna orsaka läcka och i värsta fall spricka i botten.

Föreslagen ställning från bygert är tyvärr inget alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle lägga ned det projektet men så är jag ingen fan av innomhuspooler ;) Min nattsömn skulle bli ytterst plågsam även om det håller rent teoretiskt.

Som jag skrev så är det teknikrummet. Den angränsar till tvättstugan med egen golvbrunn och 10 cm tröskel. Så för den delen så störs inte nattsömnen. Dock skulle refugiumiumet rasa ner på sumpen samt dra med sig karantänskaret så lär nog vattnet hitta ut från tvättstugan. Men det ser jag inte som någon större risk.

Risken är nog främst det jag skrev med bottenspricka eller läcka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knappast nån större risk att det rasar neråt, det går att få till så det tål det utan vidare. Jag tror däremot att det kommer att rasa inåt och ta med sig väggen eller valda delar av den. Finns inga vanliga väggar som är gjorda för att tåla den kraft i sidled som det blir frågan om här, jag skulle inte törs prova.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plyfa+gips+fukt - lite vågiga vibbar :) Det är klart det går om du vill och måste men se då till att så många skenor som möjligt är fästa vid träreglar. För att undvika sättningar just på hyllorna - gör en styv träram (2"*2" exempelvis) eller en ram av u-profil som du lägger mellan konsollerna och den 19 mm formplyfan du skruvar över. Du kan ju också säkra med wire och vantskruv upp mot taket.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Taket klarar inte.

Alltså pojkar. Vi pratar om ca 350 kg på 1,6 meter yttervägg. Det är i a f 3 st 140 mm väggreglar att fästa i.

Väljer jag en kraftigare skena som går från golv till tak att fästa konsolen i med C-C 30.

1.6*2.4=3.84 kvm med 140 mm väggreglar. Inte kommer vägen rasa för mig.

Däremot är jag som sagt mest orolig för ojämn sättning vid belastning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bifogar några bilder och är öppen för förslag.

Teknikrummet som håller på att byggas är 210*120 cm och angränsar till tvättstugan.

Det blåmålade karet är 180*46*46 och kommer stå på golvet. Är sumpen.

Den som ligger under är 160*50*35 och skall vara refugium ovanför sumpen. Ovan höjd 140 cm i samma över nivå nivå som huvudkaret. Det är även den som det är frågan om.

Nu skall lilleman och jag lägga tätskickt på golvet inför klinkersläggning. :ler:

Alternativt till Lasses föreslagna träram så har jag även tillgång till att göra stålkonstruktioner i alla de slag...

Edit: Glömde bild på karen.

post-1380-14468927304343_thumb.jpg

post-1380-14468927304574_thumb.jpg

post-1380-14468927304781_thumb.jpg

post-1380-14468927304991_thumb.jpg

Ändrat av Linnex
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från refugiumet ska det rinna ner i huvudkaret via en kanal eller rör eller pumpas tillbaka till huvudkaret

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Jag förmodar att det är en fråga.

Refugiumet och huvudkaret kommer vara ihopkopplade med Ø50 rör och slang. Röret kommer förlängas in i huvudkaret under LS och bla mata dessa med massa gott.

Har ventilerat det i denna tråd.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?50742-Refugium-till-huvudkar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alternativt till Lasses föreslagna träram så har jag även tillgång till att göra stålkonstruktioner i alla de slag...

Dåså då ska du glömma alla dyra konsoler pch svetsa ihop nåt stadigt. Se till att skruvarna du drar i väggen har bra med fri (ogämgad) länd så att du får bra försträckning i dem :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se till att skruvarna du drar i väggen har bra med fri (ogämgad) länd så att du får bra försträckning i dem :)

350 kg är ingen vikt när den sprids ut. Räkna ni på era köksskåp där hemma så ser ni snart vad de skall klara av med par ynka skruvar...

Varje skruv i dubbelgips klarar 50 kg enligt Elfa. Det går 8 skruvar på en skena i fullängd. Varje skena klarar alltså 400 kg räknat på skruvarnas hållfastighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Underskatta inte momentet bara

Skruvarna är nog mer utsatt för skjuvning eller böjning.

Finns inget större momenkraft på skruvarna. Momentet är svagheten konsolen och infästningen i skenan. Men länkad konsol är specificerad för 120 kg styck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En skruv skall enbart ta drag. När kag säger momentenar jag det moment som uppstår vi konsolen. Dvs dina 350 kg på halva lämgden ut skall balanseras av de översta skruvarna i konsolerna gånger längden på konsolens del mot väggen.

Då en skruv bara skall ta draglast är det viltigt att den har en vis fri längd så att inte sättningar får förspännigen att släppa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...