Gå till innehåll

Nybörjare, mjuka eller hårda koraller?


spotUP

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag är en nybörjare. Jag har ett 80-literskar som puttrat på i 2 veckor nu, och jag grubblar på vilken sorts koraller jag ska ha om några veckor.

Vilka är enklast? Mjuka eller hårda? Jag tycker att dom mjuka är snyggast. Man ska inte blanda mjuka och hårda har jag hört?

Jag har endast originalbelysningen som kom med mitt aqua medic blenny och det är inte så jättestarkt, har hört att inte alla koraller klarar sig med det ljuset.

Och så till sist, är det någon som har fraggar att sälja i göteborg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

jag tror att ted på bioted e ute och handlar

så mitt råd ta en sväng ner till kungsbacka och köta lite på onsdag då har dom öppet så får du svar på hur du skall göra

jag har lärt mig att det inte e så svårt om man har rätt förutsättningar :-)

sen kan allt skita sig endå :-)

michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Om du gillar mjuka koraller bäst ska du såklart köra på det. Men jag skulle bara vilja säga att det inte på något sätt är omöjligt att börja med stenkoraller direkt. Tror jag stoppade i en euphyllia efter 2 veckor och det har gått fint. Men jag kanske har haft tur.

Håller du koll på värdena och byter vatten regelbundet tror jag att du kommer långt. Men som sagt, gillar du mjukkoraller bäst så ska du såklart köra på det :)

/D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hårda koraller är lite av en utmaning, finns större variation och som du nämnde, färger :) själv ser jag inte förtjusningen i något som växer som ogräs och bara är grå-rosa i 95% av fallen.

Tyvärr slängde jag alla mina mjukisar för 2-3 dagar sedan då de tog för mcyket plats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är rätt! Hårda koraller är fåniga och veka. Mjuka koraller är hela grejen, trevligt med någon mer vettig människan här på guiden :-)

Lite svaj, mer liv och vackrare former. Härdigare och mer snabbväxande med som bonus.

edit. Grå-rosa är en vacker färg för övrigt. Den enda acroporan som hittar in i mitt kar ska vara brun och underbar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var hos ted i onsdags och kikade på lps:er. Bör ju funka med extra belysning i karet. Helt klart en senare fråga, men jag litar på Ted då han säger att lpser bör funka. :)

Han hade fått in extra blenny ledar så en eller två sådana till lär det bli. :)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag är en nybörjare. Jag har ett 80-literskar som puttrat på i 2 veckor nu, och jag grubblar på vilken sorts koraller jag ska ha om några veckor.

Vilka är enklast? Mjuka eller hårda? Jag tycker att dom mjuka är snyggast. Man ska inte blanda mjuka och hårda har jag hört?

Jag har endast originalbelysningen som kom med mitt aqua medic blenny och det är inte så jättestarkt, har hört att inte alla koraller klarar sig med det ljuset.

Och så till sist, är det någon som har fraggar att sälja i göteborg?

Jag är också nybörjare och har också ett 80l akvarium..och jag köpte en euphylia genom detta forum..det är väl en stenkorall? Den har växt och är jättefin!Jag var i örebro häromdan och skulle köpa nytt och nämde att jag hade en sådan..aha!en stenkorall då kan du alla gånger ro hem denna också som jag köpte till! en saracyphon nånting..min euphylia har jag placerat cirka 15 cm under ytan med lyse 24 watt!Jag inbillar mig att du kan hålla det mesta i ett 80 liters i korallväg..ljus kan man hänga med i osv osv..men jag är en lekman och nybörjare med ett av nordeuropas finaste 80 l akvarium dåra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...