Gå till innehåll

Kan jag använda osmos vattenbehållaren för att blanda saltvatten?


StoffeSwe

Rekommenderade inlägg

Jag sitter och funderar på hur ajg ska kunna underlätta mina vattenbyten. Till mitt kar har jag ett litet kar som motsvarar 10% av den totala vattenvolymen, detta kar använder jag för att ha osmosvatten i för den automatiska vatttenpåfyllaren. Jag underar om jag även kan använda samma kar till att blanda saltvatten i för vattenbyten? Det kommer bli salt och andra mineral rester kvar i det karet efter vattenbytet, kommer detta påverka osmosvattnets hållbarhet?

Så här tänkte jag:

Karet har osmosvatten i sig hela tiden. Varannan vecka fyller jag upp karet och blandar i saltvatten och kan via karets slang göra vattenbytet smidigt. När vattenbytet är gjort fyller jag på nytt osmosvatten som står till nästa vattenbyte.

Skulle detta funka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut så gjorde jag innan. Hade ett 60 liters kärl som osmostank sedan vid vattenbyte så fyllde jag bara upp det med osmosvatten i med salt å sen en pump som blandade allt men även pumpen hade jag sedan som pump till karet. Det skall vara lätt att göra vatten byten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut så gjorde jag innan. Hade ett 60 liters kärl som osmostank sedan vid vattenbyte så fyllde jag bara upp det med osmosvatten i med salt å sen en pump som blandade allt men även pumpen hade jag sedan som pump till karet. Det skall vara lätt att göra vatten byten

Utmärkt, tack för snabbt svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör samma lösning fungerar utmärkt, jag kör faktiskt lite saltare vatten i bytet och "sköljer" sen ur tanken med osmosvatten som jag "häller ut i sumpen"

Men jag tror det är överdrivet men min pump i osmostanken är bara gjord för sötvatten och jag vill slippa resterna i karet.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...