Gå till innehåll

Ska byta korallgrus till korallsand


oliwer östberg

Rekommenderade inlägg

Hej

I helgen har jag tänkt att byta korallgrus till korallsand men är det bara av man gör så här. Man tar bort levande stenen och så tar man bort allt korallgrus. Och sedan sköljer man av sanden under kranen i kalt vatten och sedan häller i akvariumet.

Ville bara kolla om man gör så ;)

Med vänlig hälsning, oliwer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på vad för sand du har skaffat. Det finns levande sand som man inte ska skölja ur, annars låter det bra. Jag funderar själv på att byta ut min sand mot grövre sand/grus. Då kommer jag bara suga ut sanden och sedan ersätta den med ny.

Jag tycker det är bäst att ha i stenen först och sedan sand/grus. Om man har djur som gräver i sanden så är det viktigt att stenen står direkt mot botten, om stenen ligger på sanden och djur gräver under kan stenarna rasa och skada djur i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byt lite i taget. Kanske en tredjedel först och vänta en vecka. Sen byter du en tredjedel till, väntar en vecka osv. Då slipper du chocka akvariet och bakterierna (och andra kryp) hinner sprida sig till den nya sanden. Jag skulle köra med hävert och suga ut den gamla sanden för att slippa att en massa detritus virvlar upp.

Ändrat av dr.dator
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...