Gå till innehåll

Blue Treasure salt


Guest

Rekommenderade inlägg

Om det ska bli någon snurr på detta billiga salt så bör någon skicka in saltet på test hos Triton Lab. Någon har ju bra möjlighet att göra detta ;). Skriva en lapp och klistra på hinken kan vem som helst göra.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det ska bli någon snurr på detta billiga salt så bör någon skicka in saltet på test hos Triton Lab. Någon har ju bra möjlighet att göra detta ;). Skriva en lapp och klistra på hinken kan vem som helst göra.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Triton-Lab håller just på att testa båda saltet och balling produkterna ;-)

Med vänlig hälsning

Henrik

Ändrat av Maack
skrev mitt företagsnamn. som jag får (sorry)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

350 i Ca är nog deras fish-only salt. Jag använder deras SPS salt med 430-450 i Ca.

Du menar denna då ?

Mainly Trace Elements of SPS Sea Salt:[TABLE]

[TR]

[TD]Items[/TD]

[TD]SPS Sea Salt[/TD]

[TD]Natural Sea Water[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD](S=35‰[/TD]

[TD](S=35‰[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]d(t=24℃)[/TD]

[TD]1.024~1.026[/TD]

[TD]1.025[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]pH[/TD]

[TD]8.10~8.50[/TD]

[TD]7.8~8.5[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]KH[/TD]

[TD]7~11[/TD]

[TD]7~9[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Na+(mg/L)[/TD]

[TD]9300~9700[/TD]

[TD]9370[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Mg2+(mg/L)[/TD]

[TD]1400-1450[/TD]

[TD]1240[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]K+ (mg/L)[/TD]

[TD]360-410[/TD]

[TD]326[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Ca2+(mg/L)[/TD]

[TD]430-450[/TD]

[TD]343[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Sr2+(mg/L)[/TD]

[TD]9.0~10.50[/TD]

[TD]6.86[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Rb2+(mg/L)[/TD]

[TD]0.11~0.13[/TD]

[TD]0.1[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Fe(mg/L)[/TD]

[TD]0.06~0.20[/TD]

[TD]0.01[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Li+(mg/L)[/TD]

[TD]0.14~0.16[/TD]

[TD]0.14[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Cl-(mg/L)[/TD]

[TD]17300~17800[/TD]

[TD]17000[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]SO42-(mg/L)[/TD]

[TD]2260~2550[/TD]

[TD]2273[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Br-(mg/L)[/TD]

[TD]20~40[/TD]

[TD]56[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]F-(mg/L)[/TD]

[TD]0.8~1.1[/TD]

[TD]1.1[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]B(mg/L)[/TD]

[TD]4.0~6.0[/TD]

[TD]3.94[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar denna då ?

Mainly Trace Elements of SPS Sea Salt:[TABLE]

[TR]

[TD]Items[/TD]

[TD]SPS Sea Salt[/TD]

[TD]Natural Sea Water[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD](S=35‰[/TD]

[TD](S=35‰[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]d(t=24℃)[/TD]

[TD]1.024~1.026[/TD]

[TD]1.025[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]pH[/TD]

[TD]8.10~8.50[/TD]

[TD]7.8~8.5[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]KH[/TD]

[TD]7~11[/TD]

[TD]7~9[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Na+(mg/L)[/TD]

[TD]9300~9700[/TD]

[TD]9370[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Mg2+(mg/L)[/TD]

[TD]1400-1450[/TD]

[TD]1240[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]K+ (mg/L)[/TD]

[TD]360-410[/TD]

[TD]326[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Ca2+(mg/L)[/TD]

[TD]430-450[/TD]

[TD]343[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Sr2+(mg/L)[/TD]

[TD]9.0~10.50[/TD]

[TD]6.86[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Rb2+(mg/L)[/TD]

[TD]0.11~0.13[/TD]

[TD]0.1[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Fe(mg/L)[/TD]

[TD]0.06~0.20[/TD]

[TD]0.01[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Li+(mg/L)[/TD]

[TD]0.14~0.16[/TD]

[TD]0.14[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Cl-(mg/L)[/TD]

[TD]17300~17800[/TD]

[TD]17000[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]SO42-(mg/L)[/TD]

[TD]2260~2550[/TD]

[TD]2273[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Br-(mg/L)[/TD]

[TD]20~40[/TD]

[TD]56[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]F-(mg/L)[/TD]

[TD]0.8~1.1[/TD]

[TD]1.1[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]B(mg/L)[/TD]

[TD]4.0~6.0[/TD]

[TD]3.94[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Ja det är deras "SPS" salt:

http://www.aquaseasalt.com/SPS-Sea-Salt-3-6-7kg-carton-HZY002_114.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
Jag har inte fått något svar ännu, men när jag får svaret, kommer jag att lägge upp det här. Men jag vet att dom har mycket att göra om sina egna vattenanalyser för kunder. Men det kommer ;-)

/Henrik

Nu måste ju analysen ha dykt upp? Annars lär den ha försvunnit på vägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena

Folket på TRITON-Lab är i Australien i samband med forskning och där är stängt på för vattentestar (ICP fram till 2 Januari och HPLC 19 Januari). TRITON-Lab jobbar frammast med analyser för sina kunder. Att testa konkurrenternas produkter har låg prioritet. Men du som kund är såklart välkommen att köpa en vattenanalys och få det testet. Jag tror för övrigt inte TRITON-Lab har lagt sådant provar från andra tillverkare av salt fram. Jag är medveten om att jag tidigare har skrivit att vi håller på att testa detta saltet, men jag tvekar dock på att vi kommer att lägga resultaten offentligt fram. Da vi så också måsta testa allt annat salt på marknad, för att det blir riktig, och detta kommer TRITON-Lab inte att göra. Men jag vet att där finns folk som har skickad prover av alla typer av salt till test hos TRITON-Lab, och fått det testad (tror det är en kille i Tyskland). Men oavsett vilket, blir det aldrig och kommer inte att vara TRITON-Lab´s jobb att framlägga test resultat från andra producenter. TRITON-Lab har för övrigt ett SUPER salt i sortimentet som heter PURE. Detta kan du köpa hos alla återförsäljare som har TRITON-Lab i sortimentet, annas kan dom beställa det hem till dig. Vi har det i lager och redo för leverans ;-)

Jag hoppas att detta gav svar på dina frågor, annars är du välkommen att kontakta oss

vh

Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste säga att jag blev lite besviken av svaret ovan.

Skulle tro att det flesta av oss som läst ditt inlägg gällande test av Blue Treasure-saltet hade förväntat sig att få se analysen av saltet.

Ska du skriva sen "det såg bra ut"?

Det är ju inte Triton själva som ska mäta på det som en konkurrents salt. Jag tolkade det som att du som grossist i Sverige skulle testa och redovisa resultatet av en produkt som du säljer.

Jag kommer troligen inte att köpa just detta salt nu pga detta, tjurig som jag är. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har helt rätt Jonas, men jag är samtidigt också grossist för TRITON-Lab och andra tillverkare av salt. Och jag vill inte lägga fram den ene producent och inte dom andra. Det skulle inte vara rättvist. Jag hoppas att du förstår detta. Har du för övrigt et TRITON-Lab test på det salt du kör med i dag ? ;-)

/Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samtidigt så tror jag inte att de flesta konsumenterna är lika skeptiska till att köpa Red Sea Coral Pro eller dylikt då de kostar nära 50-100% mer än 20kg av Blue Treasure.

Det var väl därför som så många ville se resultatet av detta Triton-test.

Nej, då jag inte byter vatten sedan 7 månader tillbaka så har jag inte haft något salt att testa på ;).

Men då vet jag din ställning, synd bara att du inte klargjorde detta långt tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väll inte svårare än att köpa en hink BLUE treasure salt,

göra 25 liter,

sen en triton lab test....

sen tror jag faktiskt att det inte är så himla dåligt.

finns jätte mycket på internet om BLUE treasure salt, review och analys. Dom flesta skriver bra om saltet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte heller att saltet behöver vara dåligt bara för att det är billigt.

Däremot så märker man ju av, både här och på internationella forum att det finns en viss skeptism till billigare salt.

Därför tyckte jag att initiativet till att Triton-testa det och presentera resultatet var ett genidrag. Bra resultat från Triton och de hade sålt betydligt mer än vad de gör idag.

Nu blir ju inte fallet som sådant vilket var synd.

Jag skulle tro att ytterst få som slutkonsumenter är beredda att köpa en hink "för att" och sedan Triton-testa bara saltet och inte sitt egna kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har använt det saltet nu i ett par år. Och då jag köpte 80 kg under erbjudandet så känns det som jag använder det nåt år till.

Har Lps samt sps i mitt kar ca 30 arter koraller som mest. Det är långt mer stabilare än tropic marin enligt mina mätningar där särskilt kh kunde var så lågt som 5. Och är man oförsiktigt så börjar karet dö där.

Tm så snackas det mycket om att det skiktas sig, att man måste blanda hinken. Alla som inte är Magnus Samulsson vet ju att detta är stört omöjligt.

BT saltet har hitintills alltid visat ok värden kh mg ca i första 25 liters blandningen till karet.

Jag supportar med balling tm samt just nu med grotech a b c och m. Men har just införskaffat fauna marins serie för att testa med denna.

Min uppfattning är att det är ett bra salt till en bra otroligt bra penning som ger mig pengar till bättre teknik ect.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är intresant. när man förs la upp ang detta salt va alla emot en det va ett skit salt osv. finns en till tråd ang detta salt mm som jag bad att få låst då det gick helt över styr en del handlare på denna sida sa vilket skit detta salt va osv. Min tolkning konkureansen "billigt" svårt att sälja dyra salte när båda är lika bra :P Jag har kört detta salt väldigt många år och varit mycket nöjd just nu använder jag det inte pga att det är bökigt att få hem det hit pga en del saker... Roliga i kråksången nu år efter man tror detta glömts bort waw nytt salt på marknaden LOOL har tillverkats väldigt länge med goda resultat. Nu glädjande nog ploppar det upp säljare både här o var av detta salt:P O helt plötsligt är det bra.... förutfattade mening ska man nog hålla för sig själv tror jag. Ni som funderar på detta salt tveka inte enligt mig är det bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...