Gå till innehåll

Sandras 530l saltvattenskar


sansan

Rekommenderade inlägg

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Man tackar Byggarebob :).

Fick besked från Triton idag, razor ramperna bör komma nästa vecka till dem. Just nu kör jag en kombo av T5 och T8. Inte snyggt men det funkar väl ett tag.

Har utökat mitt fiskbestånd med 2st saddleback clowner, alla djuren äter som hästar och verkar må bra.

Vattenvärde Ph 8,3 Nitrit 0 Nitrat 2 Fosfat 0 Ammonium 0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej hej!

Kul att läsa om fler nybörjare. Jag har precis börjat jag också men har inte kommit lika långt som dej :)

Jag väntar på alla mina tillbehör på posten och dom borde komma vilken dag som helst. Där på Oceanakvarium läste jag om standard och balling metoden.. där står ju om ett visst antal snäckor per 100 liter, var det turbo snäckor du använde? (kan inte gå tillbaka och kolla för då försvinner allt jag skrivit).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej hej!

Kul att läsa om fler nybörjare. Jag har precis börjat jag också men har inte kommit lika långt som dej :)

Jag väntar på alla mina tillbehör på posten och dom borde komma vilken dag som helst. Där på Oceanakvarium läste jag om standard och balling metoden.. där står ju om ett visst antal snäckor per 100 liter, var det turbo snäckor du använde? (kan inte gå tillbaka och kolla för då försvinner allt jag skrivit).

Hejsan!

Det är himla roligt att det är så många nya som verkar börja nu, kanon om man kan hjälpa varandra. :)

jag tänkte köra balling light när det är dags. Förhoppningsvis kommer det lite fler koraller innan jul.

Läst där på oceanakvarium det står en hel del matnyttigt på den sidan.

Jag har turbosniglar och narcissussniglar. Har inte supermånga än men det verkar som att de fixar den belastningen karet har just nu. Det kommer att fyllas på med fler längre fram. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har min lilla hepatus "doris" (orginellt jag vet) simmat i karet en vecka. Ingen vita prick än. Äter som en galning gör den och är ganska underhållande att titta på :-)

En liten fråga, jag ska nu börja med osmos istället för kranvatten i vattenbytena. Jag har kört red sea salt för kranvatten, kan jag använda upp den hinken eller ska jag köpa en hink salt för osmosvatten och sedan blanda dessa två salter?

Jag vill inte att mina värden ska droppa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd du klart det salt du har oavsett om du kört osmos-vatten eller kran-vatten om det inte finns någon anledning som gör att du tycker ditt nuvarande salt är dåligt. Salthalten kan du justera oavsett salt, det är ju mineralerna som sedan skiljer i olika salterna. Så byter du salt behöver du tänka på det om du tex automatiserar Ca/kg/mg eller dylikt... Men eftersom du är ganska "ny" i matchen skulle jag bara blanda salt och vara glad :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var länge sedan det kom några bilder. Jag har fått hem lite fler koraller som för tillfället bor på botten tänkte börja flytta upp dem på andra platser imorgon. En liten fråga, är det vanligt att clowner byter boplats mina saddlebacks har börjat visa stort intresse för catalaphyllian. Kan det vara så att de föredrar att den "ligger" ner istället för som deras nuvarande boplats som hänger lodrätt från stenen. Yodelking fraggarna jag fick av dig verkar trivas :-)

post-7085-14468927615371_thumb.jpg

post-7085-14468927615131_thumb.jpg

post-7085-14468927614065_thumb.jpg

post-7085-14468927614386_thumb.jpg

post-7085-14468927614689_thumb.jpg

post-7085-14468927614906_thumb.jpg

Ändrat av sansan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...