Gå till innehåll

Starta kar med inkörd sten?


AffeAlien

Rekommenderade inlägg

Nu kommer en till fråga om sten som en lite uppföljare på den förra tråden.

Om jag skulle köpa "begagnad" sten av någon som lägger ner sitt kar och kör hem och stoppar dem i mitt tomma kar, med saltvatten i förstås. Hur kommer det att påverka uppstarten?

Stenarna får ju åka bil en stund så något hinner säkert dö på dem. Men ska man köra med ljus från början då eller ska man behandla det som vilken sten som helst?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ingen dum fråga!Om det är så utomordentligt med levande sten så ?Varför ska jag inte be den jag köper av få vatten till den eller ta med mig vatten till stenen i nån plastbalja..måste väl vara bättre en torka?gärna en batteri luft pump också som när man fraktade dyrbar fisk på 70-80 talet den köpte man på hobbex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så då kvarstår frågan, tjänar man någon tid på att köpa redan inkörd sten i startfasen, ska man ha belysning direkt eller ska man helt enkelt behandla den som sten som legat utanför vatten länge?

Vad jag förstått så är fosfat och nitraten hög på grund av det döda på stenen i början och kväve cykeln är inte igång. Men det borde vara mycket mindre dött på sten som knapp varit uppe ur vattnet och hur länge klarar sig bakterierna som har med kvävecykeln att göra?

Rätta mig om jag har fel. Skulle vara kul att få veta i alla fall.

Att konka med massa vatten är ju besvärligt eftersom man behöver vattentäta behållare som man också kan få ner stenen i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sticker ut hakan lite här, men i alla fall. Oavsett var stenen kommer från, starta upp karet försiktigt. Det finns så många olika sätt att starta upp baljan på, och många, för att inte säga "alla" fungerar, i olika hög nivå.

Sten från havet kommer med ett rikare naturliv än vad vi har i våra baljor, och inte helt sällan därmed ett behov av mer försiktighet än sten från ett välskött kar. Men det hör till stenarnas natur att inte passa in i vårt kar i samma orientering, med samma ljus, och samma miljö som det karet stenen kom ifrån. Det gör att delar av det biologiska kommer att dö, andra delar flyttar på sig, osv. "inkörd" sten är därför inte en fribiljett till en bekymmersfri snabbstart.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är fin sten från ett kar utan massa skitalger, så säger jag kör på bara! ingen direkt nitrifikationscykel att vänta på. dock kan det va bra att köra utan ljus ett tag, med skummare och fosfatabsorbent. men då kan man ju råka ta död på roliga makroalger, koraller och annat fint som kanske finns på stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är fin sten från ett kar utan massa skitalger, så säger jag kör på bara! ingen direkt nitrifikationscykel att vänta på.
Problemet är ett annat. Skit alger, eller godsaker, saker som har levt på stenen kommer att hamna i nya ljusförhållanden, och antingen dö av, eller anpassa sig. Det frigör näring i vattnet, som måste hanteras. Eftersom det (vanligtvis) är mer liv på, och i stenen från havet så är den här fasen förknippad med mer död / döende biomassa i ett kar med ny sten från havet, och därmed får man vara lite försiktigare, men själva problematiken är exakt densamma. Jag har alltid varit glad för "snabbstarter" med mycket ljus, och introducerar djurliv för att motverka eventuella problem, men oavsett hur man väljer att göra så är det samma process med ny, som gammal sten. Samma saker att motverka, samma varningstecken att titta efter.

Exakt hur man väljer att motverka, och vilka varningstecken man tittar efter beror ju på hur man väljer att gå till väga. En del tittar på testresultat och åtgärdar vattnets kemiska egenskaper, andra tittar på sanden och sätter in eremiter, osv. Det är här det är en stor hjälp med en mentor, gärna boende i närheten så de kan komma förbi och titta på karet, prata lite skit, osv.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns som man i det fall du(trådskaparen) pratar om så kan man ju jämföra det med en akvarieflytt vid nytt boende och det har ju många gjort med ganska gott resultat med både stenar, fiskar och koraller. Sen om de fraktar stenarna o-dränkta eller inte kanske varierar men jag har förstått att det räcker att de hålls fuktiga.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns som man i det fall du(trådskaparen) pratar om så kan man ju jämföra det med en akvarieflytt vid nytt boende och det har ju många gjort med ganska gott resultat med både stenar, fiskar och koraller. Sen om de fraktar stenarna o-dränkta eller inte kanske varierar men jag har förstått att det räcker att de hålls fuktiga.

MVH

/Janne

Ja precis så jag tänkte. Nu har jag ingen jätte panik att dra igång karet men det jag undrar egentligen är om man bara förvärrar genom att ha lyset släkt och då dödar massa trevliga saker?

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...