Gå till innehåll

Per-Erik's 240 liter plus sump


ppihlstrom

Rekommenderade inlägg

  • Svar 204
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Såja, nyss hemkommen från Malmö där jag hämtat upp ljusramp och lite macroalger hos Knegolf (Oscar). Tack för en trevlig pratstund, och jag hoppas du återkommer till salthobbyn snart!

post-2696-14468930082773_thumb.jpg

Och ingen resa söderut är ju komplett utan ett stopp på...

post-2696-14468930083012_thumb.jpg

...hade väl inget större behov egentligen, men...

post-2696-1446893008325_thumb.jpg

Och så är bänken färdigspacklad, slipad och målad!

post-2696-14468930083509_thumb.jpg

Nu så blir det kaffe, och sen ska det göras dörrar och monteras fläktar...

post-2696-14468930082253_thumb.jpg

post-2696-14468930082516_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack tack, ni är alltför vänliga :)

Jo, jag tror att Mh'n blir perfekt, men den får vila ett par veckor till, tills vi flyttat... Nästan så jag vill testa och bara lägga den på träramen på karet, men då hamnar den bara 15 cm över vattenytan, vilket säkert resulterar i fisksoppa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skiiiiit!

Kom hem efter en grillstund vid havet till en vattenpöl framför akvariet... Andra gången på några veckor! Min avrinningsbox har spruckit, och...plask... Jaja, jag skulle ändå bygga en ny, men det känns lite onödigt att spilla en massa vatten på våra grannar två veckor innan vi flyttar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ;)

Förra boxen jag byggde limmade jag med en typ av CA lim (superlim), tillsammans med en primer för just akrylatplast, plexi osv. Det fäste mycket bra, men det är ju inte särskilt fogfyllande, utan jag fick smeta på silikon i alla fogar för att få den tät, och ändå har det mest varit bekymmer att få den att inte tappa hävert pga läckage, samt massor med sprickbildning, förmodligen dels pga att jag använde tunt material (2mm), och dels pga att jag bockade plasten ganska hårt.

Så, denna gången har jag använt 3mm akrylatplast, svårare att skära, tar längre tid att värma och bocka, men mer hållbart inbillar jag mig. Jag har också använt ett annat lim, något som heter "kiiltofix". Vi får se om det var en bra satsning, eller om allt är dött i akvariet om ett par dagar :S... Det är en kombinerad fogmassa och lim, snabbhärdande, havsvattenbeständigt, lösningsmedelfritt, livsmedelsprod.godkännt... Enlig hemsidan:

• har M1-emissionsklass för byggnadsmaterial • elastisk

• snabbhärdande

• god vidhäftning mot de flesta material

• lösningsmedelsfritt

• isocyanat- och ftalat-fri

• lätt att applicera även vid låga temperaturer

• övermålningsbar med vattenbaserade målarfärger (gör uppstrykningsprov) • mycket god väderbeständighet

• god kemikaliebeständighet (mot utspädda lösningar)

• havsvattenbeständig

• kan användas i utrymmen för livsmedelstillverkning men får inte ha

direktkontakt med mat.

Tja, vi får som sagt se... Den verkar hänga ihop bra, och jag har den hängande i en balja nu, och inga läckor än iallafall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

... Lite för lite flöde genom mina dubbla 25mm rör, så fast returpumpen är strypt så långt det går pumpar den mer vatten än vad returen skickar tillbara ner i sumpen... Tur att min autopåfyllning är avstängd, annars hade det kunnat bli lite problem! Jag får komplettera avrinningen på något sätt när jag kommer hem, men nu är det strand och bad som gäller ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ojojoj vad det kan bli fel fort i denna hobby. Glad i hågen häromdagen, byggandes bänk, köpte lampor och planerade flytt. Alla invånare såg friska och fina ut... Sen läckage i avrinningen, stängde av flödet genom sumpen, fixade och donade. Trodde det var löst, men idag ser det inte så bra ut. Brände nog ett par koraller med Mh'n, och får inte skummaren att gå som den ska. Dåligt flöde på avrinningen, och nivåerna fladdrar... Nu har jag mellan 50-100 i nitrat, 0,1 fosfat, usch!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...