Gå till innehåll

Billiga LED ramper


Conjor

Rekommenderade inlägg

Hej

Min lysrörsramp va ingen hitt kollade runt lite och hittade en LED belysning på en Tysk sida:

http://www.aquapro2000.de/en/Lighting-Aquarium/LED-Lighting-Units/Aqua-Light-LED/Aqua-Light-LED-CORAL-1600-light-bar-27-Watt::9764.html

sattsade på den och är helnöjd haft den i ett par månader nu funkar bra.L

juset va för bra så det blev en Dimmer på Kjell o Komp 149:- så kan man reglera styrkan.

Kanske kan va ett alternativ defenetift billigare än att bygga om man nu inte tycker det är kul alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Budget" rampen.

1190/27=44Kr per watt.

Razor 160w

4750/160=30Kr per watt.

Sen kan man även diskutera estetik kvalitet funktioner och vilken nytta man har av ljuset, alla dioder är inte likvärdiga watt för watt.

Skall man bara ha fisk så är det inte ett problem men vill man hålla koraller så ser jag inte nåt som talar för aqualight rampen...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet 110 lier

1 Dvärgkejsare

1 Kirurgfisk

2 Frökenfiskar

1 Kromis

1 Revhummer

2 Hummlasniglar

3 mjuk koraller

2 av denna sort http://saltaquarium.about.com/od/cor...tar-Polyps.htm

1 av denna sort http://saltaquarium.about.com/od/cor...olt-Corals.htm

och 2 skivanemoner.En av korallerna Star-Polyps har varit med över ett år och den andra 2 månader och det funkar bra med LED ljuset.

Led rampen har 24 Vita led på 10000 k och 4 a blå.

Detta ljus fungerar alldelesutmärkt till ovan invånare

3 pumpar på 1000 lier styck

1 skummare Aqua medik 500

Jag kan inte bygga en så snygg ramp för 1000:- så jag köpte en för 1300:- med frakt.

Dimmer som Lasse frågade om kostar 149:- finns bara en klara 5A och upp till 24 volt tyvärr så krashar Kjell o Komp Sida just nu i min webläsare så jag kan inte lämna någon länk.

Dimmern har anslutningar som passar i de kontakter som finns på anslutningssladden mellen trafon o rampen bara o koppla in

( Inte för att jag kan allt men började med Saltvatten på 70 talet Man måste ju testa )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hep

Har nu sparat och köpt Maxspect Razor 120W och är helnöjd invånarna i akvariet med.Inte för att de andra 2 Led ramperna jag nämt här ovan va fel eller inte funkade utan för Sol upp och ner funktionen i Maxspect Razor.

Ljuset är för kraftigt i orginal programen så man får sänka det men det är ju inga problem skitfin ramp dessutom att se på.

-shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...