Gå till innehåll

Mitt nya Saltakvarium =)


lollsanlol

Rekommenderade inlägg

Jo jag har sett det, men man måste ju kolla valmöjligheterna ;)

Apropå LS, jag har ju aldrig sett hur en sådan ser ut irl, och hur dom är i formen. Jag vill göra två revpelare, en lång och en kort bl.a. men kommer dom i olika storlekar och former? Vet egentligen inte hur jag ska formulera mej... Men jag hade tänkt borra genom en lämplig sten för att göra mina pelare

Ja de kan ju se ut lite hur som helst. Man vill gärna leta runt bland stenarna eftersom man har en tanke om hur de ska byggas ihop. Men det borde gå att förmedla till butiken så de plockar lagoma bitar. Tar du rejäla klumpar har du ju lite att ta av om du vill hacka ner dom i andra former. Du får nog räkna med lite spill helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Skulle jag beställa skulle jag nog inte köpa från bromma med tanke på hur folk här skrivit om deras erfarenheter av deras stenar. Jag har köpt stenar från triton en gång och de är fortfarande bland de roligaste LS jag köpt, de rekommenderar jag varmt :-) DO har nog fin sten med. Kan hända att bromma med har fina stenar men av vad jag hört skulle jag inte köpa de från de om jag inte fick kika på de först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallfisken är hur bra som helt varit där sedan jag va liten skitunge. Bra kvalite nackdel är att sakerna tar slut ruggigt fort då dem även är grossister. Alla priser dem har på levande är +moms så man tänker på det när man går loss. Vet ej hur det är på övriga saker om det är + moms där med

Ang DO så är det nog inte förens aprill dem kommer köra och dem har tidigare haft levande vid leverans garanti vet ej hur det är nu. Vet massor folk som handlat av dem med bra resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen! nu har jag fått tag på min efterlängtade sten! Men nu mitt lilla problem, det blev korallfisken och får leverans på tisdag, mina teknik prylar har inte kommit ännu, dvs jag saknar ALLT hörde av mej till han jag handlar av och det är mina t5 rör från tyskland som bromsar leveransen men han skickar allt annat på måndag och sen får amraturen komma så fort den kan. Så på tisdag kommer leveransen från båda ställena.

Karet jag har är ett gammalt sötvatten kar med två t8 rör.

Eftersom karet inte ska ha mykcet ljus så här i början, kan jag köra med den armatur jag har hemma tills den rätta kommer, räcker detta? Eller ska stenen få ligga i lådan tills jag fått hem allt?

Sen...

Jag har köpt ett sånt här start kitt från triton http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1565, men dom hade slut på ammonia tester så detta skulle dom skicka med posten. Men, är detta test ett som jag också måste ha nu i början?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg i stenen, den kan gott gå mörkt första veckan. Få på cirkulation så fort du kan dock

Amoniumtest är väl bra tt ha i samband med att du introducerar fisk. Nitritet är viktigare för att se när/om du får en peak. Personligen gillar jag kemin, men när du cyklar in sten kan du knappast göra nåt åt värdena ändå....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja cirkulationen skulle han skicka på måndag, och får även hem osmosen då, så måste ju fixa det också. Det kommer dröja ett tag innan det kommer i någon fisk, dels för att jag inte vill stressa i nåt, och för att här uppe i norr finns det hemskt dåligt med fisk så måste åka till sthlm varje gång känns det som :P Har du/någon erfarenhet av uppstart med bakteriekultur (sådan jag köpt)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men aaaah! nu har jag äntligen fått hem allt :D.. Nådra sketna problem bara, en sand påse hade gått sönder, kantfästet till armaturen kom inte med, och lite andra små saker.

Min osmos... suck... ingen av våra kranar vi har hemma har några skruvmojjänger, så för tillfället kan jag inte skruva fast detta i kranen. Så nu har jag lust att skita i osmosen tillvidare och fixa in det vattnet i bytena istället, det borde väl funka? jag vill få i stenen så fort som möjligt.

Och sen saltet... howlimowli, vart finns det någon tabell över hur mycket jag ska hä i? Tyckte mej läsa nån stans i början av detta projekt, men nu minns jag inte.

Juste den där sandpåsen som gick sönder... Det är ju levande sand jag köpt, och allt vatten är borta i den, kan jag använda detta ändå och blanda ut det med andra tre säckarna (27kg)? den säck som är trasig innehåller 9 kg sand.

Det stavas H-J-Ä-L-P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltet behöver du inga tabeller för och räkna för jag förmodar att du har en refraktometer och kontrollera med.

35/965 gram blir ju förhållandet teoretiskt per liter vatten vid 3,5%

Det är inte hela värden om en påse levande sand gått sönder, klart du kan använda den ändå. Fast du kan ju alltid påpeka det till firman du köpt den av.

Skall du använda kranvatten så ta iskallt vatten och värm sedan upp det med en doppvärmare innan du blandar i saltet.

Hälsningar Kjelle

Ändrat av Kjelle
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick tips om att fyra 9 kg säckar ska jag ha, och jag vill inte ha djup botten utan "normalt". Jag har ju inte ett kub format kar, utan det är om jag minns rätt 110*45 cm

Vet faktiskt inte om diskmaskin är dragen här i lägenheten. Får kolla upp detta lite bättre.

Btw fick ett fantastiskt efterlängtat bakslag, mitt kar läcker, tjohoo..kollade detta när jag köpte det, (frågade pojkspolingen att allt skulle vara ok), men min kära make övertygade mej att så inte var fallet, eftersom jag provade tätheten inne på toaletten när jag köpte det, så var det ju dusch vatten som var kring karet, och detta var absolut en klar förklaring eftersom vi hade haft huset fullt den helgen och de flesta duschade någon gång så då var detta en anledning till varför golvet var liiite för blött.... men... mitt hörn läcker... så solikon lims tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror du klara dig bra med en ½ säck sand - du ska möblera med sten först - sedan tycker jag du kan vänta på att karet cyklat innan du häller i sand - typ knappt 1cm.

Precis som Stig skriver så kan man använda Orca-limmet för att täta läckor - men karet är ju inte så stort, så ett nytt betingar ju inga fantasisummor, om man betänker självrisk för vattenskada etc...

Jag fick tips om att fyra 9 kg säckar ska jag ha, och jag vill inte ha djup botten utan "normalt". Jag har ju inte ett kub format kar, utan det är om jag minns rätt 110*45 cm

Vet faktiskt inte om diskmaskin är dragen här i lägenheten. Får kolla upp detta lite bättre.

Btw fick ett fantastiskt efterlängtat bakslag, mitt kar läcker, tjohoo..kollade detta när jag köpte det, (frågade pojkspolingen att allt skulle vara ok), men min kära make övertygade mej att så inte var fallet, eftersom jag provade tätheten inne på toaletten när jag köpte det, så var det ju dusch vatten som var kring karet, och detta var absolut en klar förklaring eftersom vi hade haft huset fullt den helgen och de flesta duschade någon gång så då var detta en anledning till varför golvet var liiite för blött.... men... mitt hörn läcker... så solikon lims tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...