Gå till innehåll

Länkar till ovanliga, vackra, konstiga eller inspirerande akvarium?!


Rekommenderade inlägg

Det var det jag menade. Vad som är spännande konstigt och inspirerande för mig kan ju vara helt ointressant för en annan. Då kan en sökning på Googel kanske ge mer handfasta resultat om man söker på "strange aquarium" tex.

Jadu Laggeman, det var ett lustigt resonemang. Självklart finns det inget absolut objektivt i vad som är konstigt och inspirerande. Och jag har självklart både googlat med allehanda söktermer och samlat på mig länkar inför detta föredrag det senaste året eller så. Men eftersom jag knappast sett allt bad jag nu om ytterligare tips här på SG. Jag kan inte riktigt se vitsen med ett så föga konstruktivt svar som det du kom med.

Jag tänkte efter föredraget ge tillbaka genom att samla ihop länkarna och posta de jag använt här. Men av ditt svar att döma vet jag nu att du tycker att det skulle vara helt ointressant och onödigt eftersom vi kanske inte ser likadant på dessa akvarier. Kanske gör jag det trots allt ändå, det beror på vad gensvaret blir här. :)

Så, är det någon som har något tips så ös gärna på!

Jag har lusläst inspirationstråden här på forumet, men även om akvariet finns där så tipsa gärna så jag inte råkar missa något. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag hade tipsat om 100 olika akvarier och du hade tyckt att hälften av dem var intressanta för din del, hade du då varit hälften så missnöjd som du blev av mitt första svar?

Jag tycker gott att en länk till världens i särklass största bildarkiv är en likaså bra länk som den som direktlänkar en bild till va de anser vara intressant.

Men jag lägger ner mitt försök att hjälpa och låter dig ta hjälp av andra istället, det får du säkert mer ut av. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Carcinus Maenas lär det inte vara, de där ser små och fina ut. Maenas är odjur av värsta sort! Kannibaler och barbarer på samma gång. Dessutom hade de aldrig överlevt i ett sådär öppet kar. Så länge ingen varit heltidsanställd på att slänga tillbaka de i akvariet igen. Min får gå själv i ett mycket väl tillslutet kar...

Jag är med på Bygerts spår, Jon Olavs plankton projekt är väldigt spännande att följa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt av Amano? :)

http://www.okeanosgroup.com/blog/wp-content/uploads/2012/06/bigtank.jpg

Det här är inspirerande, 6500L hajtank i källarn

http://www.cichlid-forum.com/articles/diy_1700g_tank_1.php

Denadai's approach till att hålla koraller är både inspirerande, ovanligt, vackert & kanske konstigt:

http://denadaireef.files.wordpress.com/2011/09/01.jpg?w=1200&h=

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Uppföljning:

Först och främst; tack för alla bra länkar!

Som jag skrev i första inlägget bad jag om tips inför en bildvisning jag skulle hålla på den lokala akvarieföreningen. Tanken var att jag skulle visa bilder på spännande, udda, vackra, konstiga akvarium och så diskuterar vi kring dessa, vad man skulle kunna låta sig inspireras av, hur akvaristen i fråga kan ha tänkas gjort, och vad man inte alls skulle vilja ta efter, etc. En majoritet av Malmö Akvarieförenings medlemmar (även av de som sysslar med saltvatten) hänger inte på Saltvattensguiden eller andra akvarieforum regelbundet så de har säkerligen inte sett de flesta av de akvarier jag samlat länkar till.

Detta skulle vara ena halvan av mötet. Den första halvan ledde jag ett diskussionsföredrag om akvarieetik, djurskydd, lagstiftning, Djurens Rätt och dess agenda och vad länsstyrelsens beslut i frågan om akvariet på nattklubben KB kan betyda för oss akvarister i längden. Detta blev en så intressant och het diskussion så vi hann inte med bildvisningen med spännande akvarium. Därför är detta föredrag skjutit på till våren. Efter att jag hållit föredraget kommer jag att posta länkar till de akvarium vi diskuterade, och kanske också lite sammanfattande synpunkter som kommer fram i diskussionen.

Fortsätt gärna komma med tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

En uppdatering.

För någon månad sedan blev det till slut dags för mig att hålla denna bildvisning på Malmö Akvarieförenings månadsmöte. Det blev fantastiskt lyckat med mycket diskussioner kring akvarier - både dess estetik och funktion. För att få bra diskussionunderlag hade jag med fantastiskt vackra akvarier, men också en del mer udda och konstiga akvarier, och inte minst ett par riktigt avskräckande exempel. Jag hade med en del av de akvarier som tipsades om här ovan.

Som jag skrev tidigare i tråden hade jag samlat bilder från nätet i ett par år. Det senaste året eller så har jag använt mig av Pinterest för att hålla reda på länkarna, så de som är intresserade av vad jag tycker är vackra, udda, konstiga eller riktigt fula akvarier kan kolla här:

http://www.pinterest.com/windstorms/aquascaping-paludariums-terrariums/

Tipset gäller alltså uppenbart inte Laggeman... ;) Och varning, det är mest sötvattensakvarium.

På pinterestsidan finns drygt 600 bilder. På föredraget visade jag ca 80 av dessa och en del andra.

Återigen, tack för tipsen tidigare i tråden!

Apropå Malmö Akvarieförening, föredrag och saltvatten så kommer Larry (LN21) från Växjö ner till oss den 14 november och berättar och visar bilder om sitt stora saltvattensprojekt. Det ska bli riktigt kul att få höra live om detta spännande projekt som vi läst så mycket om här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?49859-Mitt-4-meters-revkar&highlight=2400

Det går bra att komma på Malmö Akvarieförenings möten även om du (ännu!) inte är medlem. :)

http://www.malmoakvarieforening.se/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för att du delade med dig! Riktigt snygga kar.

När jag höll på med sötvatten för 10-15 år sen var holländska akvarier högsta mode. Så den nuvarande trenden känns väldigt främmande, men grymt snygga. Dock har man ju tappat känslan av att man har en bit av Amazon-flodens biotop i sitt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...