Gå till innehåll

Hur ser man om en fisk lider/stressas/mår bra? Vad säger vetenskapen?


daniel_i_malmö

Rekommenderade inlägg

Hej Akvarister!

Inför ett föredrag jag ska hålla i den lokala akvarieföreningen letar jag efter info om hur man kan bedöma hur en fisk mår, om den mår bra, eller är stressad eller rent av lider.

Jag ska ta upp detta på ett föredrag med anledning av det uppmärksammade fallet då Djurens Rätt anmälde en nattklubb här i stan, som hade ett akvarium i sin lokal. Jag har filmade akvariet, under en nattklubbskväll, innan det togs bort och tänkte diskutera detta ämne utifrån denna film.

Eftersom Djurens Rätt själva underbygger sina argument med vetenskapliga referenser är jag främst ute efter vad vetenskapen kommit fram till inom detta område, men alla bidrag i diskussionen är så klart välkomna!

Jag har själv både googlat och sökt i vetenskapliga databaser, men tipsa gärna på för jag har säkert missat en hel del! :)

OBS Jag är tacksam om vi inte låter denna tråd bli en diskussion om Djurens Rätt och nattklubbsakvariet i sig, utan håller oss till hur man bedömer en fisks hälsa så objektivt som möjligt.

Tack på förhand!

Daniel

Malmö Akvarieförening

PS föredraget är nu på torsdag och alla akvarieintresserade är välkomna!

För lite om vad Djurens Rätt står i dessa frågor, och vilka referenser de har, se här:

http://www.djurensratt.se/vara-fragor/djur-som-familjemedlemmar/exotiska-djur

http://www.djurensratt.se/vara-fragor/djur-som-familjemedlemmar/fiskar

Ändrat av daniel_i_malmö
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka databaser har du sökt i?

Hej Akvarister!

Inför ett föredrag jag ska hålla i den lokala akvarieföreningen letar jag efter info om hur man kan bedöma hur en fisk mår, om den mår bra, eller är stressad eller rent av lider.

Jag ska ta upp detta på ett föredrag med anledning av det uppmärksammade fallet då Djurens Rätt anmälde en nattklubb här i stan, som hade ett akvarium i sin lokal. Jag har filmade akvariet, under en nattklubbskväll, innan det togs bort och tänkte diskutera detta ämne utifrån denna film.

Eftersom Djurens Rätt själva underbygger sina argument med vetenskapliga referenser är jag främst ute efter vad vetenskapen kommit fram till inom detta område, men alla bidrag i diskussionen är så klart välkomna!

Jag har själv både googlat och sökt i vetenskapliga databaser, men tipsa gärna på för jag har säkert missat en hel del! :)

OBS Jag är tacksam om vi inte låter denna tråd bli en diskussion om Djurens Rätt och nattklubbsakvariet i sig, utan håller oss till hur man bedömer en fisks hälsa så objektivt som möjligt.

Tack på förhand!

Daniel

Malmö Akvarieförening

PS föredraget är nu på torsdag och alla akvarieintresserade är välkomna!

För lite om vad Djurens Rätt står i dessa frågor, och vilka referenser de har, se här:

http://www.djurensratt.se/vara-fragor/djur-som-familjemedlemmar/exotiska-djur

http://www.djurensratt.se/vara-fragor/djur-som-familjemedlemmar/fiskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en gammal undersökning om stress hos fisk som är interessant, tyvärr kommer jag inte ihåg referensen, men det handlade om att man mätte stressnivån hos en laxart när den utsattes för håvning. vid första håvningen dag 1 så uppmättes höga nivåer av stresshormon. Efter att upprepat håvningen en gång om dagen i en vecka så mätte man stressnivån igen - ingen förhöjd koncentration!

Annars är en bok som TFH gav ut någon gång på 80-talet (min är från 82) väldigt bra. Den heter Introduction to Fish Physiology och är skriven av Dr. Lynwood s. Smith ISBN 0-87666-549-0. de sista 50 sidorna behandlar olika typer av stress.

Generella symptom på stress är hastiga rörelser, snabba kast i simningen, nervöst beteende, kan också vara fisk som trycker och inte vågar fram. Återkommande sjukdommar. Förhöjd dödlighet.

Man baserar sina ståndpunkter på två vetenskapliga artiklar - varav ett av påståendena - stor dödlighet vid transporter är tillbakavisad många gånger. OFI har ett antal skrifter som tar upp de här sakerna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först av allt vet ju de flesta att du daniel själv kan bedömma detta efter år i div forum på nätet o erfarenhet..men det är ju inte helt enkelt när man börjar fundera..en fisk letar efter mat..eller simmar nyfiket omkring..det gör ju inte alla arter o kanske inte under dagsljus!En fisk kan bli stressad av artfränder liksom i naturen osv osv..svårt ämne!För en lekman kan det verka eller osa i mossen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hur gick det! med föredraget daniel? En sak annars som jag reagerat på är att tydligen kan inte alla avgöra om en fisk mår dåligt pga syrebristJag vart riktigt upprörd över detta!Vad ska då inte djurens rätt bli?Menar det måste ju varje akvarist veta hur det ser ut!Jag läste om det på detta forum!Man kan ju inbilla sig att man tagit ett steg ytterligare i akvaristiken genom att starta ett saltvattens akvarium?????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...