Gå till innehåll

Newbie med RSM 250


MaddeI

Rekommenderade inlägg

Äntligen är mitt RSM 250 på väg att fyllas. :)

Jag fick frågan i söndags: Vad ska tråden om ditt nya kar heta då, Newbie med RSM igen eller? Svaret blev som ni ser: Ja. :) Vet att jag skrev redan i början av förra tråden att jag kanske inte borde kalla mig Newbie längre.. men då vet ni i alla fall vems tråd det är. :P

I torsdag förra veckan var jag till Oskarshamn och köpte ett RSM 250 från Robin/aoiitsuki här på guiden. Sen dess har karet stått innanför dörren nere i hallen, men idag fick jag äntligen hjälp av två starka killar att bära upp karet på plats i vardagsrummet. :)

Efter att ha tvättat och skrubbat karet hela eftermiddagen har jag nu kommit så långt att jag har fått i knappt 200 liter ro och håller på att blanda i saltet. Tanken är att vattnet ska få stå och blandas tills i morgon då jag kommer att flytt över allt det som finns i mitt RSM 130D. Det vatten som sen behövs för att fylla upp karet tar jag från det lilla.

Egentligen tror jag inte att jag kommer att flytta över allt till det stora karet. Jag har tänkt att mina två polymnus ska få nytt hem, då honan har varit lite bitchig mot de andra fiskarna i mitt kar. Flavissiman kommer troligen oxå att omplaceras då den har en stark förkärlek för mina koraller som börjar bli ganska tjuriga.

Än så länge får ni hålla till godo med några mobilbilder från dagens arbete och påfyllningen av vatten och salt här under kvällen, måste ju ha den obligatoriska bilden där vattnet är mjölkfärgat med så klart. :) Bättre bilder kommer när överflyttningen är klar.

post-5681-1446892754726_thumb.jpg

Japp, det är skummaren som sitter i karet och inte i sumpen vilket beror på att sumpen ännu inte är fylld. Skummaren ska givetvis flyttas bak i sumpen i morgon. :)

Trevlig kväll!

/Madde

post-5681-14468927546593_thumb.jpg

post-5681-14468927546794_thumb.jpg

post-5681-14468927547031_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ser jättebra ut Madde ska bli kul och se hur du får till detta karet

Dom andra har sett jättebra ut, så då kan detta bara bli bättre ;)

Tackar Micke! Är ju inte mycket att se än precis! :)

Jag hoppas att det blir bättre, för första karet såg nog bättre ut än det andra, så den trenden hoppas jag vänder nu. ;)

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack tack, Daniel! Ja, det ska bli spännande att se hur detta går.. karet känns jättestort just nu. :)

/Madde

Det där med storleken går över när du börjar flytta över grejerna. Då tänker man att "lite större kunde det varit". Det är bara Larry som inte behöver tänka så. Ska du börja flytta över till det nya nu i helgen? Det är mycke plock att få det som man vill. Här ska 130-karet rivas och bäras ut. Hämtas i morgon. LYCKA TILL.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Hej Madde. God fortsättning på julen. Lite nyfiken, Har du fått fart på nya baljan under helgen eller har det varit för mycke julstök. Är det igång kan du väl lägga upp en bild på det.

Hejsan Krille, och tack detsamma! :)

Jodå, it's up and running, så jag slänger upp några mobilbilder här nu inatt, så får det bli bättre bilder sen. Har en del nykomlingar i karet och några som har flyttat. Börjar med en helbild av karet.

post-5681-1446892768517_thumb.jpg

Igår fick jag dessa tre som en lite sen julklapp. Tack Daniel! :) De stack dock åt var sitt håll när jag släppte ner dem i karet och jag såg dem inte på hela dagen idag. Men nu ikväll har de hittat varandra alla tre igen. :)

post-5681-14468927684963_thumb.jpg

Första bilden är från igår kväll när jag släppte i dem. Efter att bilden togs stack fisken och dök inte upp förrän sent ikväll igen. Vad gobisarna heter vet jag inte, men pistolräkan är en Alpheus bellulus. De är väldigt underhållande att kolla på.

Denna skönhet, en Acanthastrea, är också ny i karet.

post-5681-14468927683718_thumb.jpg

De uppmärksamme såg kanske på denna bilden att Banggaien jag fick av Micke/Atropos på träffen i Hammenhög, som var mobbad i hans kar, blev duktigt mobbad i mitt kar också första eller andra natten. :( Men jag plockade honom upp honom ur karet så han fick gå själv tills allt var flyttat och mina polymnus, som förmodligen va de som gjorde detta mot honom, fick inte följa med över till nya karet. Banggaien börjar i alla fall repa sig, och rygg- och stjärtfenan börjar faktiskt växa ut igen, så förhoppningsvis blir han hel och fin igen. :)

Fler nykomlingar... Martin/Sir_martin78 var här en sväng igår också och lämnade denna lilla Sarcophyton. Också en sen julklapp kanske? Tack i alla fall, Martin! :)

post-5681-14468927683983_thumb.jpg

Dessa fina små lila fraggar fick jag av Anders/a.nilsson på träffen hemma hos honom för några veckor sen. Tack Anders! :) Har dock inget vetenskapligt namn på dem, men det kanske är någon som vet? Den lilla gröna som sitter i fraggen längst till vänster kanske någon kan namnet på också? Fick också med mig några Gorgonia från hans kar.

post-5681-14468927684211_thumb.jpg

Sista bilden för inatt blir på min ganska nya Maxi Mini Carpet anemone.

post-5681-14468927685368_thumb.jpg

Har en mängd andra nya fraggar som inte har kommit med på bild än, så fler bilder är att vänta, för den som är intresserad. :)

Ha en god natt!

/Madde

post-5681-14468927683525_thumb.jpg

post-5681-14468927684499_thumb.jpg

post-5681-14468927684741_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt roliga tillskott ser jag.. Fin MiniMaxi också!

Dina små symbios fiskar. Hur många har du? , jag har alltid drömt om ett helt gäng småttingar som springer runt på sanden..

Med vänlig hälsning, Manne

Tack så mycket, Manne!! :)

Ja, det är ganska många nya, roliga saker i karet nu, det är kul!

Gillar oxå min nya Maxi Mini skarpt, dock inte placeringen den valde. :)

Mina små symbiosfiskar heter Amblyeleotris wheeleri upplyste en annan nattsuddare mig om (Stig). :) Jag har två fiskar och räkan, men det finns två fiskar kvar, och jag är riktigt sugen på att köpa dessa två oxå faktiskt.

Sen fiskarna hittade räkan igår, har räkan lyckats möblera om hela främre vänstra hörnet på karet! :)

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klipp dom två också.. :) , hade varit superfräckt , i mitt tycke då iaf..

ska du absolut ha uppsikt över minimaxin så är det en sten ute i sanden som gäller.. Annars kommer den att springa runt på hela revet tills den är nöjd..

Med vänlig hälsning, Manne

Ja, det blir kanske så. :) Idag ser jag dock ingen av dem igen.. inte räkan heller. Bara att det är ommöblerat i karet.

Min röda Mini Carpet har bara flyttat sig nån centimeter från platsen jag satte den på och då har jag ändå flyttat hela stenen från det lilla karet till det stora. :)

Maxi Minin flyttade sig från plastbiten den satt på till nuvarande plats för en vecka sen, men då stod stenen upp så den satt under stenen. Men jag la stenen ner istället så att den syns lite i alla fall även om det inte är optimal placering. :)

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått hjälp av Stig med namn på de små lila fraggarna som jag fick från Anders/a.nilson på träffen.

post-5681-14468927713882_thumb.jpg

De heter Sarcothelia edmondsoni.

Mina två små symbiosfiskar har tydligen dykt ner i hålet med räkan, och har inte visat sig sen igår natt. :( Mina två putsarräkor har fått för sig att området där symbiostrion håller till är ett trevligare ställe att vara på istället för bakom stenarna i revet som de brukar hålla till. Troligen är det väl det som stör fiskarna så de inte vill komma fram. De verkar nämligen inte så roade av att bli putsade, och putarräkorna såg dem som frivilliga offer när de bara låg stilla och spanade. :)

Förresten Manne, jag skulle nog inte ha jinxat om min Mini och min Mini Maxi! ;P De hade ju setat stilla ganska länge, men igår hade båda flyttat på sig så klart!! Minin förvisso bara 5 cm neråt, men Maxi Minin har krypit in på sidan av stenen och sitter nu ännu sämre till. :(

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...