Gå till innehåll

Borrning - hjälp?!


ppihlstrom

Rekommenderade inlägg

Hej alla glada!

Jag undrar om det finns någon i Helsingborg med omnejd som har utrustning och lust att hjälpa mig borra mitt nya akvarium? Jag hade funderingar på att skippa borrning och ha avrinningsbox, men nä, jag gillar borrat... Det jag behöver är tre 28mm hål. Om någon har verktygen och vill låna ut/hyra ut funkar det med... Detta är det enda som hindrar mina framsteg just nu, så om någonkan ha medlidande med mig vore det najs... Jag kan nås här eller på 0765-614569

Trevlig fredag på er!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej,

jag bor inte nära hbg och kan tyvärr inte hjälpa till att borra men kan ge dig tips! jag har borrat 80mm och 40mm hål med vanlig borrmaskin och biltema kakelborr. tagit bort mittenborren och gjort en mall av en playwood... sparade ca 5mm vatten i akvariet för kylning och haft en hink precis under, MAX 400 varv /minut och inte trycka alls och allt gick på ca en halv timme.

Lycka till!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

clas ohlssons har upp till 25 mm iaf för glas, annars ebay...man kan även borra några hål och sen diamantslip för rätt mått,

Som dom andra skrev,, borra sakta, bygg mur av lera eller dyligt, häll i vatten, man kan tejpa undertill, med typ silvertejp....såg på youtube..finns nån tråd här på sg..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nej, det var ingen som kunde här, men en massa tips på att göra det själv. Dum och så som jag är gjorde jag inte det, dessutom hittade jag inte borr större än 10 mm nånstans, så jag byggde en avrinningsbox. Jag har gjort en sån förr en gång, och den funkade perfekt. Denna vill tyvärr inte hålla tätt, suger in luft...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skicka ett PM till mig så jag inte glömmer det, jag har för avsikt att ta hem ett par diamantsågar efter nyår, och är man bara försiktig med dem är de i stort sett outslitliga. (Mycket vatten, inget tryck på borret, håll tempen nere)

Jag kan låna ut vad jag har när de kommer. (Just nu har jag 7-8-9mm, och 1", vilket inte hjälper någon.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
De var några år sen de de kom, men som du säger så var de gamla borrarna inte avsedda för glas. Men de flesta som jag känner till använder diamantborrar idag. KGC som är grossist inom bla kakelverktyg har de i sitt sortiment.

(De nya borrarna har inte centrumborr)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gör det ju klart lättare att få tag i rätt utrustning, men jag antar att priset inte direkt motsvarar eBay's... Fast man kanske kan få tag i de mer udda storlekarna genom att be någon beställa hem en. Det tål att undersökas. Tack för att du delade med dig av informationen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...