Gå till innehåll

Hjälp! Ledsna koraller efter flytt...


dr.dator

Rekommenderade inlägg

För några dagar sedan skaffade jag en ny burk på 100 liter. Den gamla var på 64 liter. Jag börjad flytten i lördags men allt var inte inkopplat förrän i söndags kväll. Så under ca 1 dygn var varken skummare, GFO eller GAC igång, men allt såg ut att trivas i den nya burken på söndagen. När jag kopplade in skummaren fick den fnatt. Trots att jag körde utflödet så öppet det gick så var koppen fylld på någon timma. Jag tänkte inte så mycket på det utan lät den gå och tömde koppen några gånger och till slut började den gå normalt igen. Igår (måndag) började jag se hur mina koraller (euphyllia, zoas och lite annat) började sloka, och jag kunde känna en svag lukt av något konstigt jag aldrig känt från akvariet tidigare. Det luktade nästan lite som klorin. En annan konstig grej är också att vattnet i skummaren nästan ser ut som mjölk. Eller iaf som mjölk utspätt med vatten. Inte det gulgröna joxet som det brukar se ut. Jag har också en montipora digitata som ser väldigt ledsen ut. Tror tyvärr den är döende... :( Men fiskarna (två ocellaris) verkar lyckligtvis inte påverkade men i princip allt annat ser stressat ut. Rörmaskarna är inte ute osv.. Jag har en 25 liters dunk nu på blandning så jag ska kunna göra ett 25% vattenbyte. Kan det vara någon form av bakterieblomning? Finns det något annat jag bör göra förutom vattenbyte?

Alla värden ser ok ut (möjligtvis är ph lågt):

Temp: 24.9

Salt: 1027

Ph: 7.7

Ammonium: 0

Nitrit: 0

Nitrat: 0.2

Fosfat: 0

dKh: 9.8

Calcium: 420

Magnesium: 1320

Några tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle gjort ett par stora vattenbyten 2 x 25% eller mer och sedan låtit det vara. Eventuellt, skulle du kunna ha i en strumpa med aktivt kol om det är så att du fått in något skräp som inte skall vara där. Att skummaren får fnatt är ju inte ovanligt så det skulle jag inte fästa så stor vikt vid nu utan vänta tills karet "gått in" sig lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du rengjort det nya karet med något medel innan du flyttade över till det?

Skivanemoner som slemmar kan lukta riktigt illa.

Salthalten hade jag försökt att få ner till 1.024 ungefär. Ifall det är så att salthalten är hög, men dina Ca, Mg och KH-värden är normala kommer de att sjunka vid lägre salthalt, så ha koll på dessa.

Använder du osmosvatten? Vad för salt?

En strumpa med kol är antagligen inte fel heller då det kan hjälpa till att ta upp skadliga ämnen från vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du rengjort det nya karet med något medel innan du flyttade över till det?

Skivanemoner som slemmar kan lukta riktigt illa.

Salthalten hade jag försökt att få ner till 1.024 ungefär. Ifall det är så att salthalten är hög, men dina Ca, Mg och KH-värden är normala kommer de att sjunka vid lägre salthalt, så ha koll på dessa.

Använder du osmosvatten? Vad för salt?

En strumpa med kol är antagligen inte fel heller då det kan hjälpa till att ta upp skadliga ämnen från vattnet.

Jag använde inga rengöringsmedel. Jag körde bara igenom det med kallt kranvatten två gånger. Lukten påminner om simhall... Vilket känns sjukt konstigt för jag har inte haft i något annat än Fauna Marin carbonate mix/calcium mix och Tropic Marin Bio-magnesium för att justera kalcium, kh och magnesium.

Nu har jag gjort ett vattenbyte på 25 liter och då blandade jag det till 1024 ungefär så nu ligger det precis under 1026 i karet. Saltet är Tropic Marin Pro Reef och jag använder osmosvatten. Jag kör även en reaktor med aktivt kol nu. Korallerna är fortfarande stängda och ser inte ut att trivas något vidare. Innan flytten var allt frid och fröjd så detta känns rätt trist...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att sedan inte köra på för hårt med aktivt kol. I ett kar på hundra liter borde du kunna ta bort kolet redan efter 12-24 timmar om du inte kör med det kontinuerligt i vanliga fall. Ha is i magen och vänta, korallerna behöver ett tag på sig för att komma igen och det bästa är att inte mixtra för mycket. Hoppas de piggar på sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha kört en rejäl laddning aktivt kol och bytt 2 x 25 liter vatten så verkar korallerna nu vara på bättringsvägen! :) De ser betydligt piggare ut idag än igår även om de inte är helt återställda än... Den mystiska lukten är nu också helt borta men jag tänker byta ytterligare 25 liter ikväll för att vara på den säkra sidan. Tack för alla bra svar! Det var lite panik igår...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...