Gå till innehåll

Utforma sump


StoffeSwe

Rekommenderade inlägg

Jag går i tankar om att skaffa nytt kar och till det skulle jag vilja ha en sump.

Jag har suttit och funderat på hur den skulle vara uppbyggd.

post-4606-14468927597583_thumb.jpgJag har gjort en liten paint bild som visar undgefär hur jag tänkt.

Tänkte kolla om ni som har bättre erfarenhet ser något konstig med konstruktionen, fel eller liknande.

Tanken är att dt ska vara en 90x40x40cm stor sump.

Den ska ha ett skummarfack där vattnet från ytavrinningen kommer ner, efter det tänkte jag att det skulle vara en bubbelfälla, sedan ett refugium. Efter refugiumet så kommer ett fack för returpumpen. Sist så ska även en osmostank få plats.

Skummarfacket måste vara minst 25x25cm för att få plats med en vettig skummare, troligtvis blir det facket 25x40cm.

Osmosdelen ska vara på ca 30L vilket 20x40(x40)cm borde lösa. Kanten mellan osmosdelen och övriga sumpen ska vara runt 1 cm lägre än väggarna på sumpen, detta för att vid eventuellta problem ska vatten kunna rinna över i det facket istället för ut på golvet.

Returpumpfacket bör minst vara 15x15cm men blir troligtvis 15x40cm.

Övriga sumpen ska vara ett refugium på ca 30L.

Är det för tight beräknat? Det finns inte en jättestor kapacitet för sumpen att svälja vatten vid strul. Är det något annat jag missat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du skall höja den sista bubbelfällans baffel, tänk på att refugiumet kommer få den vattennivån som den baffeln är!

Dvs om den är 10cm hög så kommer vattnet vara strax över 10cm (Dryga 11cm)

Flytta runt så att

Skummare, en glasskiva med den höjden som skummaren kräver vattennivå, sen refugium, och sist en bubbelfälla med första skivan i den höjden som refugiumet skall ha vattennivå!, sista skivan i den bubbelfällan bör vara ca 1cm lägre än den före!

Alltså tex: skummare, 25cm skiva, refugium, 24cm skiva, "hoovrande skiva", 23cm skiva, retur...

Då kommer fallet i returfacket det enda som riktigt "faller" så nivån där kommer inte vara 23cm utan runt 15-20 kanske beroende på storlek på returfack och vilken mängd pumpen pumpar!

Om du inte förstår, säg till så gör jag en bild i sketchup som visar bättre!

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte att nivån i sumpen skulle regleras av returpumpen kapacitet i relation till avrinningen och att jag skulle kunna ha sensorn för osmolatorn i returfacket och på så sätt kontrollera nivån i refugiumet utan att ha en glasskiva in till returfacket. Anledningen till att jag satten en liten där är för att jag inte ville att skit som sjunker till botten i refugiumet ska sugas in i returen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle använda mig av den senare, helt klart! "Problemet" jag ser med din första är att om din osmolator fallerar när du är borta, och X antal liter dunstar så är det inte så bra för den potentiella döden i refugiet... Men sen också att alger, och andra saker kan fasta i pumpen då de nästan har en "rak" väg in till pumpens insug ;)

Inte så bra :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja med att räkna på hur mycket vatten sumpen ska kunna svälja vid tex ett strömavbrott. Räkna på vad den måste svälja om osmolatorpumpen hänger sig och tömmer osmosen. Tex en trasig flottör eller dyl beroende på modell.

Ett bra sätt att få till det kan vara att sänka vattennivån lite i varje fack. Skummare 25cm tre glas bubbelfälla över under över. 20cm i refugium. Nån typ av bubbelfälla för att sänka nivån till nån cm mer än vad som täcker returpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang vattennivån så skulle jag gort som så att jag limmat en renna innan returpumpen som man kan justera på så sätt bestämmer man vatten nevån med att dra plastbiten uppåt eller nedåt. Dock måste man limma en glasbit eller liknande så skickan hålls där man stt den. Liknande kan göras i bubbelfällan och hela kittet på så sätt bestämma vatten vevå utefter behov

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker vatten nivåerna ser väldigt höga ut i förhållande till sumpens höjd. Du vill ha så låg vattennivå det går ha medan du samtidigt kan använda sumpen som du vill. Det går inte ha för mycket plats för extra vatten i princip.

Jag hade även haft osmos fackets avskiljar ruta kanske 3-5 cm lägre än ovankanten på sumpen. På det viset så kan osmos facket agera som en liten nöd volym för extra vatten vid någon form av katastrofläge där sumpen är på väg att överfyllas.

En annan fördel är att om sumpen skulle vara superfull om tex returpumpen skulle stanna OCH osmolatorn skulle få fnatt så skulle vattnet börja rinna tillbaka ner i osmos facket igen när vattenytan är för hög. Då slipper osmolatorns pump gå torrt och vatten rinner inte ut ur sumpen. Inget troligt läge men varför inte gardera sig när man kan :-)

Jag tycker 15 cm kan vara lite smalt för returfack nästan med, vad ska du ha för pump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja med att räkna på hur mycket vatten sumpen ska kunna svälja vid tex ett strömavbrott. Räkna på vad den måste svälja om osmolatorpumpen hänger sig och tömmer osmosen. Tex en trasig flottör eller dyl beroende på modell.

Ett bra sätt att få till det kan vara att sänka vattennivån lite i varje fack. Skummare 25cm tre glas bubbelfälla över under över. 20cm i refugium. Nån typ av bubbelfälla för att sänka nivån till nån cm mer än vad som täcker returpumpen.

Jag är orolig att som den är utformad nu så har sumpen svårt att ta emot vatten så , säkerheten är något jag behöver titta på och lösa, sänka nivån i alla fack är ju en vettig lösning.

Tycker vatten nivåerna ser väldigt höga ut i förhållande till sumpens höjd. Du vill ha så låg vattennivå det går ha medan du samtidigt kan använda sumpen som du vill. Det går inte ha för mycket plats för extra vatten i princip.

Jag hade även haft osmos fackets avskiljar ruta kanske 3-5 cm lägre än ovankanten på sumpen. På det viset så kan osmos facket agera som en liten nöd volym för extra vatten vid någon form av katastrofläge där sumpen är på väg att överfyllas.

En annan fördel är att om sumpen skulle vara superfull om tex returpumpen skulle stanna OCH osmolatorn skulle få fnatt så skulle vattnet börja rinna tillbaka ner i osmos facket igen när vattenytan är för hög. Då slipper osmolatorns pump gå torrt och vatten rinner inte ut ur sumpen. Inget troligt läge men varför inte gardera sig när man kan :-)

Jag tycker 15 cm kan vara lite smalt för returfack nästan med, vad ska du ha för pump?

Det blir nog till att sänka vattennivåerna i alla fack. Att vatten ska kunna rinna tillbaka till osmosdelen vid översvämning tycker jag är självklart så det ska jag garanterat ha. Returpumpen jag tittat på är en Tunze silence 1073.050, den bör få plats utan problem.
Jag hade satt in partikel filter innan skummaren där vattnet kommer ner från karet 2st typ

http://royalexclusiv.net/Dreamboxes/Dreambox-filter-sytems-accessori/Filter-bag-filter-socks-with-grit-100--819.html

Kolla hur denna sumpen ser ut så fattar du mer

[ATTACH=CONFIG]87422[/ATTACH]

Jag tänkte ha en sån här http://www.drakfisken.se/filtersockor/1506-hallare-till-filtersockor.html och tillhörande socka för varje rör som går ner i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har även en fråga om bubbelfällor, vilket är effektivast och bästa, "över, under, över" eller "under, över, under"?

Borde vara Under som är det som vattnet först ska passera, bubblorna stiger ju uppåt. Sen vette katten, om det är ett fack mellan skummarfack och returfack, så borde det väl räcka med endast en Under-baffel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tycker jag det börjar se ut som en vettig sump, förutom att skivorna på bubbelfällan inte behöver gå ända upp till kanten. Eventuellt katastrofvatten bör kunna rinna över, just in case.

EDIT:

Räkna även på hur mycket vatten sumpen kan ta utöver det som redan är i den om returpumpen skulle stanna.

Räkna även på hur mycket vatten som rinner ut från huvudkaret om returpumpen stannar, vattnet som rinner ur huvudkaret måste få plats i sumpen vid strömavbrott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite tankar från mig.

Varför krångla till det med en massa fack och grejer? Varför inte bara ha en enkel sump/låda utan några mellanväggar o.s.v. I min mening så gör dessa bara att sumpen blir svårstädad och desutom begränsar man platsen för utrustning ganska kraftigt. Tänk om man vill byta skummare och så saknas det en centimeter i facket..

Vill man nu har refugium så måste man ha någon mellanvägg, men jag skulle hållit dem till ett minimum.

Osmos tanken, kan du inte lösa denna med en 25 liters dunk i stället?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite tankar från mig.

Varför krångla till det med en massa fack och grejer? Varför inte bara ha en enkel sump/låda utan några mellanväggar o.s.v. I min mening så gör dessa bara att sumpen blir svårstädad och desutom begränsar man platsen för utrustning ganska kraftigt. Tänk om man vill byta skummare och så saknas det en centimeter i facket..

Vill man nu har refugium så måste man ha någon mellanvägg, men jag skulle hållit dem till ett minimum.

Osmos tanken, kan du inte lösa denna med en 25 liters dunk i stället?

Finns flera riktigt bra anledningar varför man åtminstone har ett par fack..

Skulle det bli stop någonstans på vägen ner.. Så har du fack i sumpen så är det bara returpumpen som bränner , jag vill absolut inte att min skummarpump ska gå torr.. Så den kastar in handduken.

Volymen vatten som kommer upp är just bara sista facket där returpumpen står.. Dvs du minimerar volymen vatten upp. BORDE vara extremt viktigt för dom flesta.

Två skäl som borde vara en självklarhet varför man delar in sumpen.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite tankar från mig.

Varför krångla till det med en massa fack och grejer? Varför inte bara ha en enkel sump/låda utan några mellanväggar o.s.v. I min mening så gör dessa bara att sumpen blir svårstädad och desutom begränsar man platsen för utrustning ganska kraftigt. Tänk om man vill byta skummare och så saknas det en centimeter i facket..

Vill man nu har refugium så måste man ha någon mellanvägg, men jag skulle hållit dem till ett minimum.

Osmos tanken, kan du inte lösa denna med en 25 liters dunk i stället?

Det är väl en bra fråga då jag har sett att många kör med öppna sumpar men som Manne och Petnym skriver finns det flera fördelar med uppdelade, för mig handlar det mest om säkerhet. Jag vill inte ha vatten på golvet, och jag vill minimera risken för att utrustning går sönder.

Jag tycker inte att den lilla fördelen jag får av en öppen sump är jämförbara med fördelarna av en uppdelad sump.

Om jag vill ha en annan skummare senare som kräver mer utrymme så plockar jag fram ett rakblad och plockar loss väggarna och limmar om, inte värre än så.

Jag tycker personligen att sumpen jag skissar på är ganska minimalistisk,

ett skummarfack: ett måste för att inte bränna skummarpumpen om oturen är framme,

en bubbelfälla: även det ser jag som ett måste för att inte få ut massa tråkiga mikrobubblor i karet,

eget fack för returpumpen: hindrar att hela sumpen pumpas upp i karet vid ett stopp i ytavrinningen, något som garanterat skulle leda till översvämmning, hindrar även refugiumet från att tömmas på vatten i samma situation,

osmosvattenfack i sumpen: Bra säkerhet där med, då en ATO som krånglar kan resultera i att allt osmos vatten pumpas in i systemet, om inte systemet kan hantera den extra vattenvolymen så svämmar vattnet över tillbaks i osmosfacket och inte ut på golvet.

Alla fack i min sump är till för funktionalitet och säkerhet. Det är just därför jag frågar om andras erfarenheter så jag kan höra vad som funkar och vad som inte funkar lika bra.

Jag uppskattar all input som jag fått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Ganska tunnt glas skulle jag säga. Är väggen bara 30 cm hög tex så borde 4 mm vara mer än nog om man inte har en väldigt bred sump. I breda sumpar skulle kanske 6 mm glas vara lite säkrare, 6 mm borde fungera mycket väl upp till 40 cm höjd. Högre väggar än så har nog inte de flesta i sumpen men om man är sugen på att höga ett högt osmos fack tex så är väl 8 mm glas upp till 50 cm en bra riktning, men antagligen inte.

En bra grej med dessa mellanväggar är att de har oftast tryck från båda sidorna så vi har konstanta nivåer i alla fack utom det sista som kan tömmas. Så är man katastrofrädd så kan man köra ordentligt glas till returfackets sida och möjligtvis osmos facket ifall det skulle tömmas om pumpen får fnatt eller man glömmer fylla på.

Men resten av väggarna kan vara ganska klena så jag personligen hade kört 4 mm glas. 2 och 3 mm går sönder för lätt av stenar och liknande så det hade jag undvikit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...