Gå till innehåll

Bekolsyras andra tagning.


Bekolsyra

Rekommenderade inlägg

Tjusigt.

Gillar den typen av aquascape.

Hur är planen i framtiden nu, djur, sump, skummare osv?

Men pumpen sitter lite lågt i mitt tycke,

Sätt den i överkant (gärna i bakkant så slipper man se den med) så det blir lite krusningar på ytan det hjälper till att syresätta vattnet.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen fara på att vara oförskämd..

Stenen skall vridas för att ha ett par SPS:er längst uppe, annars så vill jag att den skall kläs med knappar och skivor. Det är lite spartanskt i tanken då jag bara precis slängde över allt från det gamla ympningskaret innan det bar vidare mot krogen. Därför är pumpen med i bild, den skall väck så fort jag har tid.

Karet är ett Innovative Marine, Nuvo 16 Gal. Har köpt med Spin stream nozzles, ger en bred fin cirkulation. Har även en extra lampa till hands om 16W skulle vara otillräckligt.

Nu ska jag bara slänga i lite mera sten, en del sand och sedan börjar det roliga.

Söker massor med färgsprakande knappar och skivor, även en del fraggar av galna SPS:er och LPS:er. Säg till om ni har några till övers..

Skall försöka hålla tråden uppdaterad med bilder.

-Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har redan ett fullt rev att kolla på Erik, inte mycket mer att önska dig på den fronten..

Jag jobbar på och har nu slängt i lite mer att titta på, hoppas att mina knappar vänjer sig vid ljuset och öppnar upp sig snarast.

För alla andra, här kommer två bilder till, nedsläckningen har börjat och man kan se hur det ser ut när kvällen närmar sig i min ocean.

post-5798-14468927682838_thumb.jpg

Jag har en fungia, äntligen!

post-5798-14468927682602_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då hade jag mitt första dödsfall ;(

Sandvändaren, Sandy, hade lyckats att hoppa ur och genom springan på täckglaset. Då var Sixten (Sexsträckiga gyltan) ensam herre på täppan.

Någon som vet vad som kan ha fått den att hoppa mot sin egen död? Finns det bra alternativ till sandvändare, eller andra bra sandvändande firrar?

-Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Marco!

Då ska man inte skaffa någon ny sandvändare med andra ord, får bli en sjöstjärna och lite fler Nassariusar istället.. Finns det någon annan firre som går ihop med Six linen i ett 60l akvarium? Vad står emot en mobbare av Sixtens kaliber?

Tack för ett snabbt svar.

-Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den här : http://se.reeflex.net/tiere/18_Pictichromis_porphyrea.htm eller den här: http://se.reeflex.net/tiere/111_Dascyllus_aruanus.htm lär nog inte ha problem med hårda tag :-) Men 60 liter är ingen höjdarvolym för aktiva fiskar som regel. Försök få till lite mer grottor och så i inredningen som fiskarna kan simma genom och gömma sig i. Få in så mycket väggar det bara går i akvariet som ger utrymme att simma på utan att rubba för mycket på det fria utrymmet i karet.

Jag skulle nog helst rösta för att ta ut läppfisken och sätta i mer passiva fiskar istället. Någon Gobiodon smörbult kanske och en sådan här kanske? http://se.reeflex.net/tiere/22_Pseudochromis_fridmani.htm

Observera att den senare fisken inte får blandas ihop med pictichromis fisken jag länka till ovan, det är djävulen själv medans Pseudochromis fisken är en väldigt rar liten krabat! Det återspeglar sig i priset med om det är svårt att se de yttre skillnaderna. Kostar den runt en hundring så räkna med att det är en ond fisk :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar jag komma till ro med scapen, kommer förmodligen att låta det vara såhär tills vidare.

Fungian ligger nu i mycket mörkare och förhoppningsvis så kommer den igen om man låter den vara.. Men, men, ett par förluster är tyvärr oundvikligt, även om man önskar det bästa för allt levande i karet. Dessutom så har jag släng i två Chromisar..

Håll tillgodo med ett par bilder, ena i bara blått och den andra med fullt ljus på.

post-5798-14468927794205_thumb.jpg

-Oskar

post-5798-14468927794453_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Fortfarande oklart vad äggen var för något..

Nu har akvariet tuffat på ett tag och allt verkar må super. Tyvärr bara lite Ricodea Yumas som tynat bort, men allt annat verkat däremot ha kompenserat för det.

Alla mina räkor har försvunnit, kan vara min Six Line som tagit kål på dem..? Vem vet?

Har två små överraskningar, tittade en Terminatorkrabba och dessutom vad jag tror vara en Maxima mussla på ena stenen. Den passar bäst in på beskrivningen på T. Maxima, sjukt svårt att se vid det här laget. Får se när den vuxit till sig, då blir det lättare.

Här kommer lite bilder:

post-5798-14468928277805_thumb.jpg

En knapp månad sedan, och nu idag, bara blått och fullt blås på ljuset..

Håller er uppdaterade.

-Oskar

post-5798-14468928277336_thumb.jpg

post-5798-14468928277571_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...