Gå till innehåll

Skummare med ytavrinnig??


Fluval_Robban

Rekommenderade inlägg

Hur funkar 9004 tillsammans med osmolatorn från tunze? För om man har ytavrinning på skummaren så är det väl där i som vattennivån ändras, måste man inte då ha givaren för nivåregleringen i skummaren? Finns det plats för den? Han nämligen själv tänkt att köpa denna modell av skummare...

Skickat från min GT-P5100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Det är väl detta som är ett problem... en skummare fungerar grymt för någon medans en annan hatar den;) Sanningen är nog den att dom flesta skummare fungerar alldeles utmärkt men... det finns för många variabler som gör att det inte alltid blir lyckat kanske just i ens eget kar? Med tanke på att den ska placeras rätt, ha rätt belastning, rätt storlek, rätt inställd... etc det är väl rätt lätt att inte lyckas helt optimalt med det bara... dessutom har man ju egna åsikter om ljudvolym, utseende, storlek etc

En lätt åsikt bara:)

yes allt är ju åsikter och alla har olika problem eller framgångar :)

Därav vill jag höra så mycket som möjligt om saker innan jag bestämmer mig för att köpa något

Hur funkar 9004 tillsammans med osmolatorn från tunze? För om man har ytavrinning på skummaren så är det väl där i som vattennivån ändras, måste man inte då ha givaren för nivåregleringen i skummaren? Finns det plats för den? Han nämligen själv tänkt att köpa denna modell av skummare...

Skickat från min GT-P5100 via Tapatalk 2

Vattennivån reglerar ju hur snabbt vattnet kan komma över kammen till ytavrinningen så det är viktigt även för sådanna. Nu har jag inte haft en version av skummaren med ytavrinning men på min fanns där ett sträck så det var bara ställa tunze nivågivaren efter det och köra på.

Osmolatorn tycker jag dock funkar utmärkt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur funkar 9004 tillsammans med osmolatorn från tunze? För om man har ytavrinning på skummaren så är det väl där i som vattennivån ändras, måste man inte då ha givaren för nivåregleringen i skummaren? Finns det plats för den? Han nämligen själv tänkt att köpa denna modell av skummare...

Skickat från min GT-P5100 via Tapatalk 2

Tror inte det finns plats för givaren i skummaren och jag tror inte det behövs heller?! Skummaren borde klara den diffen i vattennivå?! Har själv Tunze Osmolator och med den så skiftar vattennivån med ca 0.5-1,5 cm mellan påfyllningarna, lite olika faktiskt och jag har märkt att det beror på att sensorn är lite känslig för ljus ex från akvariebelysning etc. den är mer exakt när det är mörkt än när det är ljust eller om man håller handen över sensorn och skuggar den... men bör tillägga att den fungerar alldeles utmärkt:)

Ett tips bara vid första starten, vattenpumpen... sug i slangen så du får fram vatten hela vägen i slangen första gången, den har nämligen svårt att få fart själv när det är luft hela vägen ungefär som ytterfilterna som man ibland måste hjälpa lite på traven för att få igång häverten;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag försöker uttrycka mig diplomatiskt så, så finns det många betydligt bättre val för samma pengar ;)

Och om du ska försöka utrycka dig ickediplomatiskt :)? samt vad är problemet med dem?

Köpte min för 300 kr begagnat så om den är kass så är jag inte helt ledsen i alla fall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur funkar 9004 tillsammans med osmolatorn från tunze? För om man har ytavrinning på skummaren så är det väl där i som vattennivån ändras, måste man inte då ha givaren för nivåregleringen i skummaren? Finns det plats för den? Han nämligen själv tänkt att köpa denna modell av skummare...

Skickat från min GT-P5100 via Tapatalk 2

Snälla, givaren har du vål inte i skummaren heller!

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och om du ska försöka utrycka dig ickediplomatiskt :)? samt vad är problemet med dem?

Köpte min för 300 kr begagnat så om den är kass så är jag inte helt ledsen i alla fall

Lite i mesta laget för en sån, men om du kostar på att modifiera den med t.ex en aqua-bee needlewheel pump så kanske den fungerar bra för första gången :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite i mesta laget för en sån, men om du kostar på att modifiera den med t.ex en aqua-bee needlewheel pump så kanske den fungerar bra för första gången :)

jag tar det som att det är pumpen som är kass :D

kanske har en 1262 eheim över skulle man kunna fixa ett needlewheel till den och koppla fast tror du :)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tar det som att det är pumpen som är kass :D

kanske har en 1262 eheim över skulle man kunna fixa ett needlewheel till den och koppla fast tror du :)?

inte riktigt hela sanningen, men till stor del...

Funkar säkert, men jag tror en AB2000/1 NW komplett är billigare än nålhjulsimp. till eheim - dessutom tystare och avger mindre värme/drar mindre ström.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte riktigt hela sanningen, men till stor del...

Funkar säkert, men jag tror en AB2000/1 NW komplett är billigare än nålhjulsimp. till eheim - dessutom tystare och avger mindre värme/drar mindre ström.

räcker 2000l/h till den då? orginalpumpen är ju på 3500 liter köra en ab 3000 istället kanske?

(ursäkta för highjackad tråd för ovrigt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snälla, givaren har du vål inte i skummaren heller!

Hälsningar Kjelle

Brukar man inte ha en nivåskillnad på en ytavrinning, att nivån är något lägre så att ytvattnet rinner över en kant för att blanda sig med resten, och isf så ändras ju nivån på ytan inne i skummaren... så vad är så konstigt med det???

Eller blandas ytan även om vattnet inte rinner över kanten?

Jag pratade med en butik som skall ta hem den till mig och jag ställde samma fråga till honom, han tyckte samma som jag och skulle ställa frågan till Tunze...

Skickat från min GT-P5100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har nog blivit lite missuppfattningar här beroende på vad man menar, näh man har inte givaren i själva skummaren möjligtvis i skummarutrymmet... om du har ett akvarium med inbyggd sump och ytavrinning (mellanvägg) som ex. så kommer returpumpen att hålla vattennivån den samma i visningsdelen medans vatten avdunstar så sjunker nivån i sumpen efter hand. Därav placerar man givaren (Tunze osmolator) i fackdelen där returpumpen sitter för tillslut så blir vattennivån så låg att den går torr, dessutom är nivån i sumpen nu så låg att övrig utrustning inte mår nått vidare;)

Ska man nu använde en Tunze skummare med inbyggd ytavrinning så är det väl i första hand för att slippa ha en sump?! Då gäller det att hålla rätt vattennivå i akvariet och då sätter man givaren "var som helst" där den passar eller syns minst eller hur man nu vill... skummaren sitter fastmonterad men den har ju ett galler så den klarar väl av ett spel på vattennivån med säkert 3cm och med Tunze osmolator håller du den nivån automatiskt

Tror jag förstår vad du menar för Tunze skummare är som en skummare placerad i ett sumpfack i extremt kompakt form, men det utrymmet är för litet för några givare det är därför man får se till att hålla jämn vattennivå i själva karet istället

Rätta mig om jag har fel men det är så här jag fattat det hela...:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har nog blivit lite missuppfattningar här beroende på vad man menar, näh man har inte givaren i själva skummaren möjligtvis i skummarutrymmet... om du har ett akvarium med inbyggd sump och ytavrinning (mellanvägg) som ex. så kommer returpumpen att hålla vattennivån den samma i visningsdelen medans vatten avdunstar så sjunker nivån i sumpen efter hand. Därav placerar man givaren (Tunze osmolator) i fackdelen där returpumpen sitter för tillslut så blir vattennivån så låg att den går torr, dessutom är nivån i sumpen nu så låg att övrig utrustning inte mår nått vidare;)

Ska man nu använde en Tunze skummare med inbyggd ytavrinning så är det väl i första hand för att slippa ha en sump?! Då gäller det att hålla rätt vattennivå i akvariet och då sätter man givaren "var som helst" där den passar eller syns minst eller hur man nu vill... skummaren sitter fastmonterad men den har ju ett galler så den klarar väl av ett spel på vattennivån med säkert 3cm och med Tunze osmolator håller du den nivån automatiskt

Tror jag förstår vad du menar för Tunze skummare är som en skummare placerad i ett sumpfack i extremt kompakt form, men det utrymmet är för litet för några givare det är därför man får se till att hålla jämn vattennivå i själva karet istället

Rätta mig om jag har fel men det är så här jag fattat det hela...:)

Jag är med på det du skriver helt och hållet om en invändig sump, jag trodde att 9004 funkade som en sådan och att man måste ha nivåskillnaden för att "blanda" ner ytfilmen i vattnet... Men den tar alltså bort ytfilmen oavsett att "vattenfallet" inte finns då?

Jag har redan Tunzes osmolator idag men har ingen bra skummare till mitt kar, jag har heller inget sumpdel med ytavrinning i karet precis som trådskaparen, så jag har idag problem med att bli av med ytfilmen.

Därav frågan hur det funkar med osmolatorn... jag förutsatte att nivåskillnaden var där....

Eller är jag fortfarande ute och cyklar???

Skickat från min GT-P5100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som det ser ut så fungerar Tunze 9004 som ett vanligt innerfilter, alltså den mängd vatten som den tar in (rinner in) via ytavrinningsgallret, skummar den också... den är alltså bara beroende av en ända sak att vatten rinner in i den;) i en vanlig sump så passerar vattnet förbi skummaren i facket och skummaren tar bara upp den vattenmängd som den hinner med så att säga...

Som svar på din fråga: näh den behöver inget fall utan den bort ytfilmen utan fall... som ett omvänt innerfilter, den tar in ytvatten...skummar... skickar ut det i botten istället för ett innerfilter... tar in vattnet i botten... filtrerar... skickar ut i ytvattennivån;)

Här har du en länk på en av modellerna och även Tunze filtermodul också med ytavrinning:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...