Gå till innehåll

Intressekoll för nationell saltvattensförening


Slanten

Rekommenderade inlägg

En nationell förening måste ju ha någonting och samlas kring dvs. en egen klubbtidning enligt min mening. Idag behövs dessutom en egen hemsida och ev. ett forum. Det borde vara styrelsens uppgift och sköta den.

För och kunna ge ut en egen klubbtidning behövs kapital, sponsorer, skribenter, fotografer och personer som kan ge allt och lite till i en redaktion. Personerna i redationen måste dessutom ha stor kunskap om hobbyn då allt material givetvis skall korreturläsas då det givetvis inte duger och ge ut information som är felaktig och vilseledande.

Årsavgiften kommer säkert behöva läggas på en nivå mellan 300-500:- och för det kanske få en 2-3 klubbtidnings nummer per år om medlemsantalet är under 1000 st.

Lite ex. på kostnader i några olika inarbetade föreningar:

Nordiska Ciklidsällskapet 4 nummer/år 295:-

Svensk Fågelhobby 6 nummer/år 325-400:- (beroende på medlemskap)

BMW klubben 4 nummer/år 450:-

Familjemedlemskap 100:- generellt.

Hälsningar Kjelle

Det är nog helt möjligt att det kan vara där man hamnar. Men det jag tror är viktigast är att en styrelse bildas och att denna styrelse kan diskutera i vilken ände man ska börja och vad som är viktigast för att främja.

Jag personligen tror nog att man skjuter sig själv i foten om man startar tidning och hemsida m.m på en gång. Det får nog komma med tiden, och även diskutera i styrelsen vad som är det bästa. Men jag tror nog också på närmare 300 än 100:-, men det får man nog räkna lite på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det är nog helt möjligt att det kan vara där man hamnar. hemsida m.m på en gång. Det får nog komma med tiden, och även diskutera i styrelsen vad som är det bästa. Men jag tror nog också på närmare 300 än 100:-, men det får man nog räkna lite på :)

Det är ju just det man saknar inom hobbyn att något dimper ner i brevlådan.

Här på internet finns ju SG som redan fyller en viktigt funktion för oss svenskar.

Någonting annat behövs inte.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En nationell förening måste ju ha någonting och samlas kring dvs. en egen klubbtidning enligt min mening. Idag behövs dessutom en egen hemsida och ev. ett forum. Det borde vara styrelsens uppgift och sköta den.

För och kunna ge ut en egen klubbtidning behövs kapital, sponsorer, skribenter, fotografer och personer som kan ge allt och lite till i en redaktion. Personerna i redationen måste dessutom ha stor kunskap om hobbyn då allt material givetvis skall korreturläsas då det givetvis inte duger och ge ut information som är felaktig och vilseledande.

Årsavgiften kommer säkert behöva läggas på en nivå mellan 300-500:- och för det kanske få en 2-3 klubbtidnings nummer per år om medlemsantalet är under 1000 st.

Lite ex. på kostnader i några olika inarbetade föreningar:

Nordiska Ciklidsällskapet 4 nummer/år 295:-

Svensk Fågelhobby 6 nummer/år 325-400:- (beroende på medlemskap)

BMW klubben 4 nummer/år 450:-

Familjemedlemskap 100:- generellt.

Hälsningar Kjelle

Det var detta jag var rädd för. Klubbtidning, aktiv webbsida, forum, träffar - allt det där hade varit trevligt.

Men då blir det en kamp att hålla liv i det hela. Stora lass som ska dras av några få engagerade som riskerar tröttna.

Och det är inte det vår hobby är i akut behov av för sin överlevnad. Det som behövs är en intresseorganisation som för vår talan gentemot myndigheter, en remissinstans vid nya lagstiftningfrågor. Vi har redan Saltvattensguiden som fungerar som en fantastisk kunskapsspridare mellan oss akvarister.

Medlemsavgift. Tja, hur många betalar till Saltvattensguiden idag? Hur många skulle dessutom vilja betala till ytterligare en saltvattensorganisation? Och skulle vi då konkurrera om pengarna med SG? Tänk på att det är SG som i nuläget gör det hela möjligt över huvud taget!

En tidning - det är ett stort jobb. Jag har på nära håll sett hur oerhört mycket jobb redaktörer för akvarieföreningstidskrifter lägger ner för att få ihop ett nummer när medlemmarnas inspiration trytit och inga artiklar kommit in. Och medlemmarnas besvikelse när ett nummer då inte kommer ut i tid - vi har ju betalt för det!

Träffar, ja det är trevligt. Jättekul rent av. Jag har varit med och arrangerat flera nationella akvarieträffar i väletablerade akvarieföreningar. Det är ett stort jobb; föreläsare som ska ha betalt åtminstone för resa och uppehälle och lokalhyror som ska betalas och nervöst som f-n innan man vet om det kommer tillräckligt många för att det inte ska bli en brakförlust. och inte ens Ciklidsällskapet med sin stora medlemsbas lyckas alltid få ihop sin årliga Ciklidstämma på senare år. Och SARFs en gång så stolta arrangemang Akvariets Dag har helt dött ut. Samordna hellre med något befintligt arrangemang, tex Universeumträffen eller Akvariedagen i Göteborg till hösten: det som behövs är sammahållning och samling, inte fler arrangemang som konkurrerar om de få engagerade akvaristerna som kan tänka sig åka på dylika träffar.

Jag kan tänka mig att vara med att dra i det hela - om ambitionsnivån hålls realistisk:

En intresseorganisation som kan föra vår talan gentemot myndigheter. Som samlar en stor del av Sveriges seriösa saltvattensakvarister, genom att tröskeln att bli medlem är låg - dvs ingen medlemsavgift. Hellre då frivilliga stödinsamlingar som inte är knutet till medlemsskapet, eller vid specifika kostnader tex om en representant ska representera oss vid en seminarium arrangerat av myndigheter eller dylikt.

Allt det där andra - låt det för all del komma om det finns kraft och tid längre fram, men gör det inte till en kärnverksamhet som föreningen står och faller med. När SARF inte längre lyckades få ut sin föreningstidning, då medlemmar inte skrivit artiklar och redaktörer slitits ut på löpande band, då slutade flera medlemsklubbar betala sin avgift och hoppade av eftersom de tyckte de inte fick valuta för sina pengar. Idag försöker man ihärdigt rekonstruera SARF, men det går trögt trots att det finns en bas med några aktiva akvarieföreningar runt om i landet att bygga på.

Jag tror en medlemsavgift kan vara skillnaden mellan 150 och 1500 medlemmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För och huvudtaget kunna leva (pengar) måste ju "saltvattens klubben" ha medlemmar som betalar en avgift och en medlem vill ju ha något i utbyte för denna avgift enligt vad jag inbillar mig.

För och kunna utbyta åsikter och erfarenheter inom hobbyn fyller ju SG ut den biten mer än väl som det ser ut idag. Fördelen med SG är ju att den som vill vara med och stödja webb sidans drift gör det och den som bara vill vara med och skriva gör det.

För och snacka med myndigheter skall vi överlåta det till riksorganisationen SARF.

Fungerar inte den är det den som behöver första hjälpen.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några kloka huvuden bör nog sätta sig och fundera över vad man är ute efter och varför man skall bilda en förening.

Syftena kan vara:

1/ Bli en remissinstans för saltvattensakvarister - vilket definitivt behövs om saltvattenshobbyn skall ha någon framtid. Ok - det kanske ändå inte hjälper men att inte göra något alls (som man gör nu) är ju definitivt inte rätt väg

2/ Hålla möten etc

3/ Ha en medlemstidning

4/ Driva en webbsida

Vad gäller 3 så är det nog definitivt att ta på sig för mycket - att idag ta fram en papperstidning som kostar en hel del i pengar och framförallt i arbete. Visst en webbtidning kostar mindre men det är nästan lika mycket arbete. Så detta tror jag inte så mycket på

Sedan är det ju som så som flera redan har påpekat att om man startar en förening så vill medlemmarna ha något och en webbsida vore ju då något. Men det vore ju lite av att uppfinna hjulet på nytt - dvs här finns ju redan en mycket bra och populär saltvattenssida och att då dra igång ytterligare en känns lite onödigt. Här tycker jag att man bör sätta sig ner och finna ett sätt där saltvattensguiden och saltvattensföreningen kan samarbeta för att dra nytta av varandra.

Vad gäller 2. Jo visst vore det riktigt bra om det skapas en förening som kan arrangera möten och har man väl kommit igång så är det ju inte så himla mycket jobb att arrangera en saltvattensträff si sådär vartannat år.

Vad gäller 1 så är det oerhört viktigt att det här händer något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

och inte ens Ciklidsällskapet med sin stora medlemsbas lyckas alltid få ihop sin årliga Ciklidstämma på senare år. Och SARFs en gång så stolta arrangemang Akvariets Dag har helt dött ut.

Nja - vet inte riktigt vad du menar med "senare år". Men jag har varje år deltagit på ciklidstämmor sedan 1978 - kanske missades något år innan dess, men det kan väl ändå inte betraktas som "senare år";)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket är folk villiga att betala för att enbart uppfylla punkt nummer 1 och vad krävs för att de som stiftar lagar och förordningar ska lyssna på en förening som jobbar för punkt nummer 1?

Om jag skriver till jordbruksverket och säger hej, jag är representant för en nationell saltvattensförening, skicka lagförslag till mig på remiss lär ju inte mycket hända... Jag undrar alltså vad kravet är för att man ska bli remissinstans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För och huvudtaget kunna leva (pengar) måste ju "saltvattens klubben" ha medlemmar som betalar en avgift och en medlem vill ju ha något i utbyte för denna avgift enligt vad jag inbillar mig.

För och kunna utbyta åsikter och erfarenheter inom hobbyn fyller ju SG ut den biten mer än väl som det ser ut idag. Fördelen med SG är ju att den som vill vara med och stödja webb sidans drift gör det och den som bara vill vara med och skriva gör det.

För och snacka med myndigheter skall vi överlåta det till riksorganisationen SARF.

Fungerar inte den är det den som behöver första hjälpen.

Hälsningar Kjelle

Vilken avgift man skall ha är väl helt beroende av vilken verksamhet man skall driva. Om man inte ger ut en tidning (vilket i dagens läge vore fel) så räcker det definitivt med 100 spänn - förutsatt att inte styreslen har en massa resande eller tar betalt för sitt jobb. Det senare är knappast aktuellt och idag går det ju rätt hyfsat att hålla möten utan att det är IRL.

SARF svarar redan på remisser och det gör också NCS och SDS, men det finns ingen specifik organisation där det finns kunskap om saltvatten. Ju fler som svarar på remisser - desto bättre och mer tyngd blir det i remisssvaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första änden att börja med är att försöka få ihop en interimstyrelse/arbetsgrupp - det lilla steget kan vara stort så det räcker. Denna grupp kan sedan disk hur upplägget skall se ut och publicera ett förslag som kan diskuteras här på forumet (i en speciell tråd). Vad jag kan se nu så skulle det gå att få tag på en grupp på 5 - 10 personer. Nu när Kjell lagt sig i disk också så är det bara att tacka och ta emot - plocka med honom i interimstyrelsen/arbetsgruppen. De första disk skulle kunna ske i någon kanal här på SG - jag antar att det finns chatkanaler inbyggda i programvaran för forumet. Bra om någon ur föreningen SG kunde delta som någon föreslaget.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket är folk villiga att betala för att enbart uppfylla punkt nummer 1 och vad krävs för att de som stiftar lagar och förordningar ska lyssna på en förening som jobbar för punkt nummer 1?

Om jag skriver till jordbruksverket och säger hej, jag är representant för en nationell saltvattensförening, skicka lagförslag till mig på remiss lär ju inte mycket hända... Jag undrar alltså vad kravet är för att man ska bli remissinstans

Det krävs inte så mycket. Det räcker nästan med att regga sig hos myndigheten så om bara några tar sig samman och bildar en förening, antar stadgar (finns standardstadgar), väljer en styrelse och revisorer. Så det är lätt som en plätt - jobbet ligger snarare i att skriva vederhäftiga svar på remisserna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första änden att börja med är att försöka få ihop en interimstyrelse/arbetsgrupp - det lilla steget kan vara stort så det räcker. Denna grupp kan sedan disk hur upplägget skall se ut och publicera ett förslag som kan diskuteras här på forumet (i en speciell tråd). Vad jag kan se nu så skulle det gå att få tag på en grupp på 5 - 10 personer. Nu när Kjell lagt sig i disk också så är det bara att tacka och ta emot - plocka med honom i interimstyrelsen/arbetsgruppen. De första disk skulle kunna ske i någon kanal här på SG - jag antar att det finns chatkanaler inbyggda i programvaran för forumet. Bra om någon ur föreningen SG kunde delta som någon föreslaget.

MVH Lasse

Någon styrelse vill jag inte var med i - men om du sätter in löständerna så har du väl fortfarande bettet kvar och kan bidra med mycket:)

Jag kan dock vara med i en arbetsgrupp i början och ge en hel del råd om hur det funkar. Har ju varit föreningsaktiv i ca. 35 år och har som Lasse ännu inte glömt allt. Deltog t.ex. i onsdags på ett möte (i Märsta) med myndigheterna om marmorkräftan så jag vet rätt mycket om myndighetsrelaterade frågor.

Om myndigheter kan ni säkert också få tips av Bygert - har har ju en hel del insikt om dessa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte annat än att hålla med om punkt 1 på Kjells lista, eller egentligen hela inlägget.

Jag personligen tror att samarbetet med SG är en av förutsättningarna för att detta ska fungera på ett bra sätt.

Enligt vad jag förstår så är även SGs styrelse intresserade v att främja vår hobby, den styrelsen gör det genom att driva en helt fantastisk sajt. Det som verkar vara svårt är att få stödjande medlemmar. Och mycket tror jag personligen beror på att det är krångligt att betala. De har i dagsläget gjort lite förändringar genom att de betalande medlemmarna får premium förmåner på sajten.

Om man skulle kunna få en betalmöjlighet där man enkelt kan betala via ett sms tex

100:- stöd SG och få premium förmåner på sajten

100:- stöd "Saltvatten någonting förening", och få en "pin" där det står att du är medlem i föreningen och div annat.

200:- stöd båda.

En enkel lösning som jag tror skulle gynna båda och hobbyn i sin helhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick reda på att någon Chatfunktion inte finns i forumets programvara men det går ju att lösa med möten i Skype eller ett IRC rum

@Kjell

Löständerna är fastskruvade med titan så de är ej uttagbara tyvärr - det innebär att bettet inte blir bättre än vad det är.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är off topic men då ber jag om ursäkt, jag hade bestämt för mig att det var något år de senaste 5 åren eller så som den inte, eller i alla fall knappt blev av, med det var tydligen fel då. Kanske var det bara så att den flyttades till hösten då, för den låg väl på våren annars? Eller om det var så att den utannonserades med mycket kort varsel... Nåja, det är off topic.

Nja - vet inte riktigt vad du menar med "senare år". Men jag har varje år deltagit på ciklidstämmor sedan 1978 - kanske missades något år innan dess, men det kan väl ändå inte betraktas som "senare år";)

On topic:

Om man inte ger ut en tidning eller åtminstone huserar ett forum - vad ska medlemmarna då betala för? Det finns säkert en kärna som kan tänka sig betala ändå, men jag tror inte det är så många.

Vad är problemet med avgiftsfri förening?

Om det nu är en samlande opinionsbildande remissinstans som behövs så är det inte något som behöver kosta pengar.

SG har generöst ställt forumplats till förfogande så någon driftskostnad där behövs ej. All kommunikation mellan medlemmar sker via nätet. Var modern, sköt styrelsemöten via nätet. Något remissvar kanske behöver postas in men det måste väl ändå vara en försumbar utgift. Om det är någon särskild utgift, tex delta på möte liknande det om marmorkräftan, så finansiera det med frivilliga stödbidrag, och håll kanske en frivillig insamling inför det - en sådan aktivitet fungerar skulle även fungera som en påminnelse om det viktiga jobb föreningen gör för medlemmarna. Alla andra eventuella arrangemang får vara självfinansierande, alt bekostas med frivilliga insamlingar.

Då tror jag man skulle kunna nå ett medlemstal på 1000 personer - förutsatt att SG aktivt uppmanar forummedlemmarna att bli medlemmar i föreningen.

Med en avgift - men utan tidning - då tror jag max 100-150 medlemmar. Och en tidning är ingen bra idé - åtminstone inte i början. Finns kraften så för all del, sätt ihop en tidning sedan som en bonus och ta betalt för den då.

Och starta för allt i världen inget eget forum. SG är fantastiskt och något som kan upplevas som en konkurrent skulle bara söndra.

Som remissinstans och opinionsbildare väger en organisation med 1000 medlemmar tyngre än en med 150 medlemmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick reda på att någon Chatfunktion inte finns i forumets programvara men det går ju att lösa med möten i Skype eller ett IRC rum

@Kjell

Löständerna är fastskruvade med titan så de är ej uttagbara tyvärr - det innebär att bettet inte blir bättre än vad det är.

MVH Lasse

Det är sant vbuletin har inte den funktionaliteten men det finns tredjepartsprogram som går att integrera med vbuletin så som flashchat den kostar bara några dollar tror det är 5-10. Sen så finns det även fler vissa gratis och vissa som är betydligt dyrare.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För och snacka med myndigheter skall vi överlåta det till riksorganisationen SARF.

Fungerar inte den är det den som behöver första hjälpen.

Nej, SARF fungerar inte så bra i dagsläget. Det görs seriösa försök att få igång den igen, men det verkar tufft. Men även om SARF får upp styrfart - SARF är Sveriges Akvarieföreningars Riksförbund. SARF organiserar de akvarister som är medlemmar i en lokal akvarieförening. Hur många av SGs forummedlemmar är medlem i en lokal akvarieförening? Jag skulle tippa på max 1 procent.

En fristående Saltvattensförening skulle kunna organisera många fler! Och det behövs gentemot myndigheterna i dagsläget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt oss nu inte hamna i fälla 1 - planlösa diskussioner där man vill ha med allt. Försök istället att få ihop 5 - 10 personer som sammanfattar en ideeförklaring som de är överens om och vill arbeta för. När denna är klar så kan den diskuteras i en egen tråd - fördelen med ett sådant här förfarande är att man får ett skelett att utgå ifrån och att det finns personer som är beredda att arbeta för detta.

Betalande eller inte betalande medlemmar kan vi disk när vi vet vart vi vill hän

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag förundras över att inte fler har synpunkter i denna frågan.

Jag håller med om att skapa enbart en intresse organisation inte snack om annat.

Så fort det kommer in pengar i bilden vill vi människor ha något för dem det är så jag menar.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar gratistanken, och med insamlingar om något djulle dyka upp som kräver en monetär insats. Om SG lade ut någon blänkare om att "bli medlem i Sveriges Saltvattensförening, klicka här..." Och det är gratis till och med, så får vi snabbt ihop ett respektabelt medlemsantal, vilket nog är betydelsefullt vid myndighetskontakter! Hellre gratis och utan tidning (huga, ännu mer papper att släpa ut till soprummet!), och använda SG's forum och virtuella möten ett par ggr per år..,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att nästan alla skulle anmäla medlemskap till en avgiftsfri förening. Oavsett om den leder till att man "får" något eller ej. Däremot vet vi ju redan att inte ens 200 av oss här är villiga att betala en hundring om året för att stötta SG. Att tro fler skulle vara intresserade av att stötta en förening som inte i heller "ger" dem något, känns fåfängt. Om man längre ned längs vägen konstaterar att man har resurser till att försöka ge ut en webbtidning må det vara hänt, men vägen dit är lång, och det är inte aktuellt i dagsläget, så släpp det snacket helt för stunden, annars kommer det här aldrig någonstans.

Jag tror även att den här tråden är lite felriktad. Inget ont om Slantens intentioner, men jag känner att vi har redan konstaterat att ett intresse finns, frågan är bara, finns det 5-10 pers som är intresserade av att ta på sig arbetet med att starta föreningen, få hjulen i rullning, så att säga. (Dessa kommer självklart erbjudas samma chans som alla andra till en plats i den nya styrelsen senare) Eftersom jag är så jäkla cynisk tror jag inte det finns folk som är sugna på att dra runt verksamheten, jag vet ju att jag inte är sugen, och som man känner sig själv, känner man andra... Bevisa att jag har fel. Få till en interimsstyrelse, och trolla till det här. Jag tror inte ni vågar ;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite status i jobbet för en nationell förening är att vi än så länge är tio (10) personer som visat intresse att hjälpas åt! Känns som en bra start :)

Jag har precis skickat ut PM till de som visat intresse och vi ska dela kontaktuppgifter med varandra. Om någon vill vara med, men inte fått nått PM kan du väl höra av dig till mig!

Tack till SV för att vi får utrymme att hålla på här. Jag vill inte springa händelserna i förväg, men jag misstänker att vi kommer att återkomma om hur ett eventuellt samarbete kan gestalta sig.

Detta blev en bra tråd med mycket matnyttigt :)

Ändrat av Slanten
La till lite extra
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen så tror jag att en förening utan träffar, föreläsningar, medlemmstidning mm kommer att ha det riktigt tufft om medlemmskapet inte är gratis.

Idén är strålande men otroligt viktigt är att ha en stor uppslutning av medlemmar annars blir det svårt att kalla sig en nationell förening som dessutom ska gå in och tala för tusentals akvarister med ett medlemmstal på kanske max 100 pers. Detta ger inte mycket till mandat för att tala för saltvattensakvarister i sverige som helhet och kommer knappast att tas som en seriös förening.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...