Gå till innehåll

Ta isär ett akvarium, hur?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Har ett kar som jag inte använder och nu vill jag a isär det så det tar mindre plats och så att jag kan återanvända glasen.

Hur får jag isär det? Det är väldigt tight mellan glasen så får ju inte in en kniv eller liknande för att skära igenom silikonet.

Karet är ett av de mindre från Hornbach. Ca 50l skulle jag gissa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara att nöta med bladkniv (såndär med brytblad typ), gno med fiskelina kan funka med om man har tur.

Bladkniven går inte emellan. Inte heller den fiskelina jag har (0.38 tror jag).

jag använde rakblad med hål i (easyblade) och körde buntband i hålen för att lätt kunna dra bladet från både insida och utsida. knäckte väl en två tre stycken men är man försiktig så håller nog ett blad hela vägen

Verkar besvärligt men kan vara en lösning.

Dessa rakblad brukar jag använda. Man får ett bra tag om bladet och slipper skära sig.

Finns i två förpackningar och jag köper dom på COOP.

Möjligen kanske att detta kan fungera. Inte helt säker på att de går emellan men de kommer in en bit i alla fall. Kanske detta i kombination med "riktiga" blad som ju är tunnare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar använda skalpell (ifrån clas ohlson, dessa är perfekta till en massa saker i akvariehobbyn (t.ex. fantastiska till fraggning av knappar, mjukisar och LPS) så jag köper 10st för 79 pix..), brukar funka mycket bättre än rakblad, skär först parallellt med den ena glasskivan ("skrapar loss silikonet från glaset") sen parallellt med den andra, då lossnar den stora massan av silikon som är på insidan, sen sticker jag in skalpellen mellan glasskivorna, oftast från utsidan först, sen kan det krävas även från insidan, behöver inte få loss allt i detta steget. Gör sen likadant på andra sidan av glasskivan (främre eller bakre rutan) för att när det är klart, dra lite i rutan framåt så särar springan och du kan få loss de ställen som det var svårt att få in bladet på. Sen kan du skära loss den ifrån botten. Sen tar du sidorutorna med liknande teknik och sist bakrutan. En skrapa för en glashällsspis (brukar t.o.m. finnas på vanliga mataffärer (bladen som följer med till denna (brukar vara av samma typ som den wille rekomenderade) duger även för hela jobbet om man inte kan ta sig ut till clasohlson, men skalpellerna är klart mycket bättre tycker jag) är perfekt för att få bort silikonresterna... Har själv demonterat 3 Hornbach-kar på 54L så det går rätt lätt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad blir kostnaden för ett nytt kar mot rakblad och en tub bra akvariesilikon ;) Hornbach har rätt billiga kar och glasmästarn tar 50:- för en skiva i den storleken.

Å andra sidan så har jag själv garaget fullt med nedskurna akvarium och använt rakbladen som det hänvisades till.. Och det är ju kul att göra själv!

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad blir kostnaden för ett nytt kar mot rakblad och en tub bra akvariesilikon ;) Hornbach har rätt billiga kar och glasmästarn tar 50:- för en skiva i den storleken.

Å andra sidan så har jag själv garaget fullt med nedskurna akvarium och använt rakbladen som det hänvisades till.. Och det är ju kul att göra själv!

// Danne

Vill bli av med det samtidigt som jag tycker det kan vara bra att ha kvar glasskivorna. Skivorna skall inte bli ett nytt kar som ju inte är dyrt på Hornbach.

Den glasmästare jag köpt glas från tar MYCKET mer än 50 kr för den mängden glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...