Gå till innehåll

Dags för ett till! - 120 l


MartinForsström

Rekommenderade inlägg

Jaha... Det är svårt att hålla fingrarna i styr ibland. Idag råkade jag köpa ett Juwel Lido som omedelbart fylldes med vatten och salt. Nu ska det få stå och dra lite och planer skall smidas. Lite oklart vad det blir för levande i än så länge men det ska åtminstone i lite räkor. Det kan jag ju inte ha i stora karet. Prio ett är att fläska på belysningen och cirkulationen. Jag tror att det blir skummarlöst så lite försiktigt får det bli fiskmässigt. Bilder kommer snart.

/Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Uppe med tuppen idag efter en sömnlös natt (arg ettåring som vägrade sova). Jag kan ju naturligtvis inte hålla fingrarna ur nya burken så jag har satt i lite sten från stora karet. Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med scapen i båda karen. Det blev lite luftigare (vattnigt?) i gamla karet nu. Nu ska jag jaga rätt på en vettig belysning till karet. Jag är grymt sugen på att ha lite små gobies och lite sps:er i detta kar. Stora karet har liksom ramlat in på lps-spåret och även om jag gillar euphyllia as much as the next man så är sps lite lockande. Några tips?

/Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såhär något dygn efter projektstart har jag satt i en clown (oscellaris) och två turbosniglar från stora karet. När ljuset slocknar ska jag se i det stora ska jag se om jag inte kan fånga mig en eremit eller två att slänga i. Lite snålt egentligen men jag har inte hunnit till butiken för att köpa mig några nya helt enkelt. Om de har öppet imorgon ska jag försöka mig på ett litet besök. Annars är det väl så spännande som det borde just nu. Jag har sett några rejäla borstmaskar och en riktigt fin ormstjärna. Nåja.

Peace

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör som jag o kombinera, funkar finfint..... Man måste inte välja bort det ena eller andra :)

Uppe med tuppen idag efter en sömnlös natt (arg ettåring som vägrade sova). Jag kan ju naturligtvis inte hålla fingrarna ur nya burken så jag har satt i lite sten från stora karet. Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med scapen i båda karen. Det blev lite luftigare (vattnigt?) i gamla karet nu. Nu ska jag jaga rätt på en vettig belysning till karet. Jag är grymt sugen på att ha lite små gobies och lite sps:er i detta kar. Stora karet har liksom ramlat in på lps-spåret och även om jag gillar euphyllia as much as the next man så är sps lite lockande. Några tips?

/Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör som jag o kombinera, funkar finfint..... Man måste inte välja bort det ena eller andra :)

True that. Men problemet är ju att det blir fullt så småningom och jag märker att euphylliorna är sådär peppade på att ha grannar. Man målar ju liksom lite in sig i ett hörn. Nu är ju det nya på gång så euphylliorna får frodas i det stora. Det blir ju billigare att fylla ett litet kar med sps:er dessutom. =)

/Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant sant! Grannar är inte euphylliornas starka sida, har några som får känna av det :) Råkade dessutom ut för att en euphyllia ramlade ned rakt på min superfavo Ricordea som var tvärdöd när jag kom hem från jobbet. Stor sorg. Låter som du har en bra plan med sps:er i nya burken. Lycka till // Benny

True that. Men problemet är ju att det blir fullt så småningom och jag märker att euphylliorna är sådär peppade på att ha grannar. Man målar ju liksom lite in sig i ett hörn. Nu är ju det nya på gång så euphylliorna får frodas i det stora. Det blir ju billigare att fylla ett litet kar med sps:er dessutom. =)

/Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör ett SPS kar! 120l lido brukar vara populärt till det=)

Jo det skulle ju vara roligt. Lite kul att renodla tänker jag. Stora karet är ju nån sorts akvaristiskt potpurri med lite allt möjligt som behagar växa så det skulle vara roligt att göra nånting ordentligt för en gångs skull. Det gäller bara att lösa belysningen men det ska säkert lösa sig.

/Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv kör en 250W MH(overkill jag vet=P), spser trivs som bara den! sen kompletterar jag med 2x18W blå ljus=)

VM i belysning! Jag tänkte att jag skulle sätta ihop någon form av cheapo-ledhistoria men vi får se. Jag är världssämst på elektronik. Det vore ju skoj i allafall. Jag hittade lite Kinagrejer på nån postordersajt där jag skulle kunna sätta ihop en 50 w belysning för runt en femhundring. Det låter ju för bra för att vara sant men för de pengarna kanske det är värt ett försök.

/Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas på det i alla fall. =) Jag kollade lite i karet nu på kvällskvisten (mitt i natten jag vet, sömnproblem) och jag kan konstatera att det är ett jäkla drag. Drösvis med småsnäckor ute på drift, en del borstmaskar och tre eremiter som knatar runt och myser. Jag kan också glatt konstatera att min favoritfripassagerare, pistolräkan Clint, hängde med i stenen. Han är ju alltid rolig.

Nu har jag kommit fram till vad som ska hända i karet. Planen är att prova någon liten sps när belysningen och cirkulationen uppgraderats. Om det funkar bra ska jag köra på det. Jag tänkte försöka hålla näringsnivåerna nere genom att mata försiktigt och göra täta vattenbyten på 25 l (~20 %). Ur fisksynpunkt så tänkte att jag att ett par bangaiier skulle vara fint och någon trevlig goby. Jag vill inte gå bananer på fiskfronten. På detta vill jag dessutom ha någon räka eftersom att jag inte kan ha det i stora karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fasiken... Jag har gjort en riktigt dundertabbe. Idag var jag på akvariemiljö i Uppsala och där fick jag syn på den vackraste fisk jag sett på hur länge som helst. En Centrophyge Tibicen på strax under fem centimeter. Jag tänkte att den fisken får inte bo någon annanstans än hos mig. Men jag tvekade naturligtvis då jag i mitt stora kar redan har en Centrophyge Bicolor och då dvärgkejsare väl inte är kända för att vara några sociala genier direkt. Men så tänkte jag att min bicolor vanligtvis är väldigt gladlynt och inte alls visat sig otrevlig mot nykomlingar. Hur som helst fick han följa med hem och efter inkoppning i stora karet tog det i runda slängar tjugo minuter innan han jagats genom hela revet minst tjugo varv. Han var blek och utmattad men jag lyckades fånga honom så nu går han i lilla karet. Fast nu är jag skitnojig för att han ska överbelasta ett så pass nytt system. Jag kör visserligen Lassemetoden med nitrivec och startfisk men det känns ändå lite sådär. Jaja. Det är väl bara att hoppas på det bästa.

Jag kan konstatera att min plan att inte gå bananer på fiskfronten verkar ha grusats ganska omgående.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om den var 5 cm så passar den väl ganska bra i det karet=) särskillt(vm i stavning) om du bara ska köra lite mindre fiskar, så får han ju vara ifred. och har du bara honom i systemet så ska det nog inte tynga ner det allt för mycket om du bara matar väldigt försiktigt=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Trevligt...

Tackar, det känns ju som att man kunde ha det värre. Nu börjar sambon klaga på att det är lite mycket ljusspel från lilla karet. Svårt att förklara att det är hela grejen. Jag som precis satt och skissade på att köpa två eller tre chip till stora karet också. De var ju som sagt i stort sett gratis så varför inte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...