Gå till innehåll

Nybörjare med RSM 130


jojje81

Rekommenderade inlägg

Hej alla, har precis skaffat mig ett RSM 130 som jag fick tag på begagnat, har haft sött ett bra tag och har ett tag känt suget efter salt så nu tyckte jag att jag kunde få det i julklapp :)

Kommer nog behöva en hel del hjälp och tips på vägen för att få mitt saltkar att funka bra och hålla bra värden.

Tog med mig allt vatten från gamla ägaren så att jag skulle kunna starta upp det direkt, dels pga att det följde med två clowner och ett par koraller och lägre djur. Dock blev det att jag lämnade dom till en kompis för förvaring tills jag fått koll på lite värden m.m.

Har nu ikväll suttit och försöka mäta lite värden i karet och det ser inte bra ut (om jag lyckats göra rätt vill säga). Dels tror jag att gamla ägaren kört med kranvatten från egen brunn som gjort att det är väldigt högt Ca värde, har en teori om att det är därför LS:en jag fick med är så vita...?

Det här är värdena jag fick fram:

salinitet: 1.020

Calcium: 950ppm

magnesium: 1600ppm

Alkalinitet, dkH: 3,36

PH: 8.0

Nitrit: 0,1

Nitrat: 0,2

Dom bör kanske tas med en nypa salt då det är första gången jag använder dessa tester och allt var på engelska (som jag behärskar bra dock :P)

Här är hur det ser ut nu... inte så mycket att se på men ändå...Fick med en hel armada med tester iaf och det är ju bra att ha :)

Håller på att rengöras och fyllas

post-7267-14468927748947_thumb.jpg

Nyfyllt

post-7267-14468927749067_thumb.jpg

Tester och övrigt som följde med

post-7267-14468927749183_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du den gamla sanden och vattnet kvar efter rengöring. I så fall skulle jag suga ut sanden med hävert och blanda 70 % nytt vatten med osmosvatten för har du mätt rätt där ser det inte så bra ut. Sen skulle jag göra ett delvattenbyte och suga ut allt skräp som lossnar från levande sten och lägga i ny sand om ett par veckor. Höj salthalten till 1.024-1.025 också

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

CA kan inte stämma. Det skulle ha kommit ur vattnet och gjort en dimma i karet som sjönk till botten. Det skulle krävas mycket mer Mg för attt hålla så hög CA. Skulle testa ditt CA kit hos en kompis eller i butik. alternaiv prova att mäta igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska byta ca 60l vatten idag och flytta karet. Tar nog ut det mesta av sanden också. Kommer dock dröja innan jag får tag på ny levande sand så lägger i lite korall sand som jag har hemma.

Kommer köra i bakteriekultur också för att få fart på burken så jag kan hämta hem mina clowner snart.

Har även beställt lite grejer från intank för att kunna byta till en tunze 9002 Skummare för att få ner ljudnivån. Även nya fläktar är beställda till kåpan. Blev några från fractal design.

Ni som har rsm 130 hur högt ska vatten nivån vara? Visa gärna med bild :)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja, alltså det blir ju lite vatten där igen efter en stund, men tänkte om det kanske bara är fukt som följer med kablarna ner eller nåt.... Bytte förresten 60L vatten och justerade upp salthalten. Fick hem min refraktometer igår och enligt den så har hydrometern lurat mig grovt :( enligt hydrometern har jag ca 1.025 nu men enligt refraktometern så är det nästan 1.032. Måste nog fara till nån för att kolla så refraktometern fungerar som den ska. Annars blir det vattenbyte igen för att justera ner igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Refraktometrar måste kalibreras då och då.

Ta lite osmos vatten och droppa på, sen skruva på skruven tills du hamnar på noll.

Sen kan du prova att mäta salthalten igen.

Trist med så mycket problem som nybörjare, hade det jag med. Men kämpa på så kommer du nog igång ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo är ju lite tråkigt när man köper begagnat och får som med lite problem på köpet också men det rullar på och har precis köpt lite mer LS och levandesand, passade även på att köpa en hydor koralia nano 900l/h för att förbättra flödet lite :)

Visade sig förresten att det var den gamla hydrometern som visade galet. Men nu har jag justerat ner saltet till 1.027 och ska väl ner nåt snäpp till.

Köpte min första korall idag också och en turbosnigel så jag hoppas dom ska klara sig bra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en bild på korallen jag köpte, hann glömma vad den hette på en gång.. nån som vet? Hur ser min fastsättning ut, ok? värdelös? för hårt?

Hur länge kan man tänka sig att det ska ta innan korallen blir lite gladare och ställer sig upp?

Sätter in en bild på hur karet ser ut nu med nya stenarna också.

post-7267-14468927853762_thumb.jpg

post-7267-14468927853903_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hjälp...

Det kryper rätt mycket salt runt kanterna på karet, är runt hålen under elcentralen och i stort sett runt hela kanten där akvariet står mot bänken. Finns det nån förklaring eller är det läckage. Försvinner ju inte mycket vatten eller så... Blir relativt mycket på bara en dag eller två.

Bytte fläktarna i kåpan, visst ska dom blåsa ut varmluften och inte in?

Tacksam för svar :)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har torkat bort det mer än en gång :(

jo är rätt nära men kanske kommer åt... Har inte haft det så länge så att det varit ett problem men kanske skulle fundera på att göra om... Har dock ganska mycket sten och vill ha kvar lite fri botten.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kommit lite längre med karet nu, varit och hämtat mina clowner och några knappar. Köpte en sarcophyton (stavning?) Tror jag det är iaf men dem verkat inte må bra, kan kanske va för att jag hållit på med den för mycket då jag inte blev nöjd med min fastsättning av den :(

Nu har karet blivit helt brunt och förmodar att det är kiselalger. Kan jag göra nåt åt det eller är det bara att vänta ut?

Har funderat på att köpa en anemon till clownerna men bör jag vänta med det eller? Värderna verkar ligga rätt stabilt nu iaf.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kommit lite längre med karet nu, varit och hämtat mina clowner och några knappar. Köpte en sarcophyton (stavning?) Tror jag det är iaf men dem verkat inte må bra, kan kanske va för att jag hållit på med den för mycket då jag inte blev nöjd med min fastsättning av den :(

Nu har karet blivit helt brunt och förmodar att det är kiselalger. Kan jag göra nåt åt det eller är det bara att vänta ut?

Har funderat på att köpa en anemon till clownerna men bör jag vänta med det eller? Värderna verkar ligga rätt stabilt nu iaf.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Sarcophyton brukar se lite tråkig ut när den byter miljö. Den är en av de tåligaste korallerna och kommer bli fin snart igen. Jag skulle slänga i ett rengöringsteam bestående av några turbosnäckor och/eller eremitkräftor. Särskilt eremiterna är duktiga på att röra runt i sanden. Annars är det bara att vänta. Kiselagerna brukar försvinna med tiden, när vattenvärderna stabiliseras. Anomenen skulle jag vänta med. Mina egna clowner använder min Sarcophyton som substitut eftersom jag inte har någon aneomon i mitt akvarium. De verkar trivas med detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick hem grejerna jag beställt från inTank för nån dag sen, blev ju rena julafton att öppna :) Så nu har det åkt i en tunze 9002 skummare, dock tycker jag inte den är jättetyst. Dom hade stoppat i en godis i paketet, en swedish fish tyckte dom säkert var jätteroligt :P

post-7267-14468928022388_thumb.jpg

post-7267-14468928021897_thumb.jpg

post-7267-14468928022063_thumb.jpg

post-7267-1446892802222_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blev iaf inte så tyst som jag hade hoppats på och är ju en beggad så vet inte hur mycket inkörning som ska behövas. Vattennivån hamnade dock för högt upp tycker jag men måste ha skummaren så långt ner för att kunna stänga locket... men det kan bero på returpumparna jag kör med

Tror det landade på ca 1300 om jag inte minns fel och har för mig att det tog ca 2v innan jag fick grejerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...